Het team als de belangrijkste bouwsteen
Wie op Google zoekt naar Zeeuw & Zeeuw Woerden, ziet bij de reviews een keurige 4,5/5 sterren staan, op basis van ruim 180 reviews. Een reputatie waar vestigingsmanager Giovanni Vos trots op is, en waar hij zijn team alle credits voor geeft. ‘We hebben hier echt wat voor elkaar over.’
Hij kwam begin 2023 pas als vestigingsmanager naar Zeeuw & Zeeuw Ford Woerden en was toen al blij verrast door de goede sfeer bij de vestiging. Dat gevoel overheerst ruim een jaar later nog steeds. ‘We doen er veel aan om het leuk te maken’, aldus Giovanni. ‘Eens in de zoveel tijd gaan we met z’n allen eten en vrijdagmiddag drinken we altijd een borrel. We werken hard, maar er hangt altijd een positieve sfeer. Dat hoor ik ook van invallers die hier komen. In het begin heb ik de kat even uit de boom moeten kijken, omdat het een hechte kliek is. Maar je merkt dat iedereen veel voor elkaar over heeft, we gaan samen voor het allerbeste. Dat stralen we ook uit naar klanten en dat zie je bijvoorbeeld terug in de reviews op Google. Arjan van de after sales komt veel terug in de reacties. Hij zit hier al 25 jaar en is voor velen een bekend gezicht. Mede daardoor hebben we veel terugkerende klanten.’
Giovanni heeft zijn draai inmiddels ook aardig gevonden. ‘In het begin was het even wennen en ik heb gaandeweg echt nog wel het één en ander moeten leren. Het is een vestiging die aardig op zichzelf draait, maar je staat er als vestigingsmanager toch als een soort vangnet boven. Er wordt wat van je verwacht en je moet je plek in het team vinden, maar ik kan inmiddels wel zeggen dat dit goed gelukt is.’
Van dealer naar agentschap
De focus van Giovanni en zijn collega’s ligt momenteel onder andere op de transitie naar een Ford-agentschap. ‘We waren eerst Ford-dealer, nu zijn we agentschap van Ford. Dat betekent dat Ford de verkopende en leverende partij is, en wij bemiddelaar zijn. We hebben dus geen eigen auto’s en voorraad meer, dat loopt allemaal via Ford. We gaan daardoor ook met nieuwe systemen en processen werken, en dat is altijd even wennen voor iedereen. Ook zijn er veel veranderingen op het gebied van bedrijfswagens en qua regelgeving. Het gaat ontzettend snel dus wij moeten veel cursussen volgen en ons laten omscholen. We zijn daarin echt aan het groeien om klanten het beste advies te geven.’
Bedrijfswagens
Wat betreft die bedrijfswagens: ten tijde van het schrijven van dit interview werden bij Zeeuw & Zeeuw Woerden de laatste exemplaren nog verkocht met de huidige bpm-vrijstelling. Dat is volgend jaar anders. ‘We moeten ondernemers dan vertellen dat ze een stuk meer gaan betalen voor een bedrijfsauto. Ook heb je te maken met veranderende regelgeving, die ook nog eens per gemeente kan verschillen. Voor ons maakt dat het advies ook moeilijker, want je wil geen foutieve informatie geven. Als Zeeuw & Zeeuw hebben we daarom onlangs een bedrijfswagenevent georganiseerd, waar Maarten Bos van In Serious Business bij aanwezig was. Hij is echt een expert op dit gebied. Maarten heeft ons en onze klanten vestigingsbreed geïnformeerd over de regelgeving rondom bedrijfswagens. Dat zijn hele waardevolle bijeenkomsten, ook voor ons.’
Het merk Ford is ondertussen ook volop in beweging. ‘Er komt volgend jaar een nieuw elektrisch model’, vertelt Giovanni. ‘De Ford Fiesta is eruit, de Ford Focus, Ford Puma en Ford Kuga zijn er nog’, vertelt Giovanni. ‘Die laatste twee hebben een facelift gekregen. Er komt ook nog een nieuwe elektrische Ford Explorer aan, die verwacht ik midden augustus in de showroom. Een auto in een gewilde prijsklasse, met veel opties en een goed bereik. En dan hebben we nog de Mustang Mach-E, ook een populaire auto. Ford is een mooi merk om mee te werken.’
Lokale kenmerken
De conclusie? Bij Zeeuw & Zeeuw Ford Woerden zijn ze lekker bezig, en als het aan Giovanni ligt gaan ze daar rustig mee door. ‘Het is mijn ambitie om met dit team verder te bouwen. Ons huidige team is een heel belangrijk onderdeel van ons fundament, maar onze trouwe klanten zijn dat net zo goed. En verder hoop ik zelf ook nog te groeien. In het begin ondersteunde ik de verkoop, de werkplaats, regelde ik de bezetting en andere zaken. Dat is best wel stressvol, want je hebt een verantwoordelijkheid voor de mensen die er werken. Ik heb geleerd om daarin een bepaalde rust te krijgen en soms ook even een stapje terug te doen. Eerst iets laten bezinken, daarna actie ondernemen. Je krijgt dan ook meer vertrouwen om bepaalde dingen te sturen. Ik vind het heel leuk om een eigen invulling te geven aan onze vestiging. Zo hebben we nu een zomeractie, “Costa del Zeeuw”, en één van onze verkopers heeft een deel van de showroom helemaal in dit thema aangekleed. Ook al zijn we één bedrijf en doen we veel hetzelfde, er zijn altijd dingen die een vestiging kleur geven, bijvoorbeeld de mensen die er werken.’