Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

'Je hoeft niet ziek te zijn om beter te willen worden'

Een team van 35 zelfstandige salesprofessionals die de krachten bundelen om organisaties te begeleiden tijdens verandering én commercieel te laten groeien: dat is BusinessBuilding in een notendop. Ik spreek met partners Kris Kabo, Imre Knol, Caroline van Barneveld en Michel van der Laan.

‘Kortgezegd verbeteren we bij BusinessBuilding commerciële resultaten van organisaties en ondersteunen we bij het waarmaken van hun ambitie’, legt Imre uit. ‘Deze ondernemingen ervaren bijvoorbeeld “groeipijnen” en raken hierdoor uit balans. De groei gaat soms sneller dan de business kan waarmaken. Vaak kan men de vinger er echter niet op leggen: waar zit ‘m die stagnatie nu precies in? Zij geven aan waar ze naartoe willen en wij zoeken uit waar de bottleneck zit én nemen ‘m weg. Tijdens onze quickscan komen we vaak andere dingen tegen dan de directie of eigenaar had verwacht. Bijvoorbeeld dat talenten niet goed worden benut of dat processen niet efficiënt ingericht zijn.’

Hulp gevraagd

Opvallend: de meeste bedrijven die de hulp van BusinessBuilding inschakelen zijn gezond. Michel: ‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te willen worden. Deze directeuren willen simpelweg weten waar het nog beter kan en kansen in de markt benutten. Wat we bijvoorbeeld ook vaak zien is dat de eigenaar op termijn met pensioen wil en het bedrijf gereed wil maken voor overname. Of een organisatie wil een nieuwe markt gaan betreden en wil daar hulp bij. Veelal gaat het in de kern over commerciële groei in combinatie met het vinden van de juiste balans.’

De kracht van het collectief

Een soft-franchise-formule van zo’n 35 zzp’ers: wat is daar het voordeel van? Kris: ‘We zijn een praktisch ingestelde club en we hebben allen ervaring op management- en/of directieniveau. Daarnaast is onze kracht dat we een bedrijf achter ons hebben staan met modellen en programma’s en “collega’s” met verschillende expertises en disciplines. Dit gecombineerd met onze eigen praktische ervaring geeft ons enorm veel kennis.’ Bovendien zijn alle partners zelf ondernemer, waardoor ze de ondernemers die ze helpen goed snappen. ‘Vaak doen we opdrachten met twee partners om de problematiek van twee kanten te kunnen benaderen. Wat ik vaak hoor is dat men rust ervaart als wij binnen zijn. Ik denk dat dat onze grootste kracht is.’ Imre: ‘We komen altijd om weg te gaan. We helpen de opdrachtgever en vertrekken weer. Wel peilen we na vertrek regelmatig hoe het gaat. Op deze manier zorgen we niet alleen voor een goede balans tijdens de uitvoering van onze opdrachten, maar ook in de periode hierna.’

Praktisch en uniek

BusinessBuilding als bedrijf is uniek in de markt. Michel: ‘Bij consultancybedrijven ontvang je vaak een dik adviesrapport met een complex advies dat je vervolgens zelf moet gaan uitvoeren – dáár gaat het vaak mis.’ Caroline: ‘Wij beschrijven heel concreet onze bevindingen en aanbevelingen. Daar stopt het niet voor ons. Wij helpen organisaties ook graag om deze inzichten door te voeren in de praktijk. Wij kunnen bijvoorbeeld als interimmer in het bedrijf aan de slag, we kunnen zelf accountmanagement of de verkoopleiding doen voor de organisatie, of een directielid coachen. Voor alles hebben we iemand in huis. Wij selecteren onze partners daarom zeer streng. Iemand moet altijd waarde toevoegen en nieuwe kennis inbrengen om onze opdrachtgevers te kunnen laten groeien en te ondersteunen bij het realiseren van hun ambities. 

 

Website

businessbuilding.nl

OntwikkelingenDienstverleningWoerden