Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Meten is weten

Aardappels worden nog steeds verwerkt tot friet of andere aardappelproducten. Maar de manier waarop het proces verloopt om van een aardappel tot een eindproduct te komen verandert in rap tempo. Klanten stellen andere eisen en Kiremko reageert daarop met Product Leadership, nóg slimmere machines en meten, heel veel meten.

De relatief kleinere aardappelverwerkingsbedrijven – dan praten we nog steeds over verwerkingslijnen die 5.000 tot 10.000 kilo friet per uur produceren – worden steeds vaker onderdeel van de grote bedrijven als McCain, Aviko en Farm Frites. Daarmee verandert de klantvraag, vertelt directeur Marcel van Huissteden. ‘Voor een klant uit het middensegment is het van belang dat een verwerkingslijn er stevig uitziet, van topkwaliteit is, goede recensies kent en doet wat het belooft. Terwijl de grote klanten ook meer en meer kijken naar onderwerpen als hygiëne, onderhoud, duurzaamheid en veiligheid. Dat we kwalitatief goede machines leveren, daar vertrouwen ze wel op na 55 jaar Kiremko-ervaring. Ze willen nu weten wat we doen aan de bovengenoemde thema’s. En niet pas bij de oplevering, maar vóórdat ze de machine kopen.’

Om aan deze veranderende klanteis te kunnen voldoen, moet het volledige verkoop- en ontwikkelproces bij Kiremko op de schop. ‘Dat kun je gerust een metamorfose noemen. We waren gewend om een machine eerst te verkopen, dan te ontwerpen en vervolgens te bouwen. Met de oplevering wisten we welke onderdelen in de machine zaten, hoe de handleidingen eruitzagen en hoe hoog het verbruik van de machine was. Maar nu moeten we informatie die we bij levering gaven, al kennen voordat we de productielijn verkopen.’

Product Leadership
‘Als expert voegen wij waarde toe door standaarden in te bouwen in onze proceskennis, producten en projectintegratie. Hierdoor kunnen wij boven op de standaardmodules van onze producten, klantspecifieke wensen toepassen. Dit is Product Leadership’, vertelt Marcel. ‘We zetten in op vier belangrijke processen, te weten schillen, snijden, drogen en bakken. De benodigde machines worden gestandaardiseerd zodat we de gevraagde informatie direct na bestelling aan de klant kunnen verstrekken.’ Om deze verandering in de organisatie handen en voeten te geven is er letterlijk een wand geplaatst op de ontwerpafdeling. Aan de ene kant wordt gewerkt aan klantspecifieke ontwerpen. Aan de andere kant van de wand is de afdeling Product Ontwikkeling aan het werk volgens het Product Leadership proces. ‘We zien dat die muur steeds meer verschuift, zodat het gedeelte Product Leadership steeds groter wordt.’

Standaard ontwerpen die op elke verwerkingslijn in te zetten zijn, dat klinkt een beetje saai. En voor ontwerpers is dat misschien ook wel zo, erkent Marcel. Maar hij ziet vooral de voordelen voor de organisatie. ‘Als je elke machine opnieuw van begin tot eind ontwerpt, krijg je telkens te maken met kinderziektes. Met standaardisatie voorkom je extra verspilling in je interne proces. De foutkans wordt kleiner en dat scheelt tijd, energie en materiaalkosten. We blijven project integrator, we leveren nog steeds turnkey lijnen van aardappel tot frietje, chips en andere aardappelproducten. We maken alleen het klantspecifieke gedeelte kleiner.’

Een volgende stip op de horizon waar Kiremko zich op voorbereidt is het principe pay-per-use. Klanten die nu nog in één keer betalen voor een gehele productielijn, willen in de toekomst steeds vaker betalen voor capaciteit, voorziet Marcel. ‘Als ik het heel zwart-wit bekijk dan interesseert het onze klanten niet op welke manier het product gemaakt wordt, als het maar geproduceerd wordt volgens de gevraagde specificaties. Ze willen dat een productielijn 10.000 kilo per uur produceert, en daar betalen ze ons voor. Ligt de productie hoger dan betalen ze meer en bij een lagere productie dus minder. Dat betekent dat we niet meer in één keer betaald krijgen bij aflevering, maar periodiek. Daarmee verandert dan ook ons hele financieringsmodel en dat van onze klanten.’

‘Als je van tevoren nadenkt over de machine, dan is de foutkans een stuk kleiner’

Guard Family
En waar verbruik steeds belangrijker wordt, komt Smart Industry om de hoek kijken. ‘Om onze klanten in de toekomst volgens het pay-per-use principe te kunnen bedienen, moeten we bijvoorbeeld exact kunnen meten wat een machine verbruikt. Op dit moment kunnen we al meten, maar we moeten de gegevens ook loggen en de informatie omzetten in een actie.’ Onderdeel van Smart Industry bij Kiremko is de Kiremko Guard Family. Een serie geavanceerde systemen die het aardappelverwerkingsproces op innovatieve wijze controleert, ondersteunt en bewaakt. Als voorbeeld noemt Marcel de Peel Guard®. ‘Die kijkt met een camera op het schilproces van de aardappel. Hij weegt de hoeveelheid schil van de aardappel en het schilverlies. Die twee gegevens combineert hij om daarmee de schiller aan te sturen. Dit is een voorbeeld van hoe we de huidige technieken inzetten om onze machines slimmer te maken.’

Maar hoe slim de machines ook worden, zonder medewerkers geen Kiremko. ‘De machines zullen steeds efficiënter en duurzamer zijn, minder energie verbruiken, minder afval creëren en een betere kwaliteit product afleveren. Daardoor kunnen we zorgen dat de hele organisatie beter draait. Want uiteindelijk gaat het daar om. Onze medewerkers zijn ontzettend belangrijk, zij zijn ons kapitaal. Niet voor niets is onze slogan: Samen, Slimmer, Beter. Ik vind het belangrijk om dit verhaal in die context te zetten. Wij willen ook dat er voor een volgende generatie nog steeds een Kiremko is.’

 

Meer weten over Kiremko?
Bekijk de website via www.kiremko.com

 

OntwikkelingenSamenwerkingGroothandelFood (groothandel)Machines en apparatenLopikerwaardWoerden