fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Real. Raw. Original. Een shopper waarover is nagedacht

Als kind droomde Lobke Mooij ervan om designer te worden. In een boekje schreef ze alle uiteenlopende ideeën op die in haar hoofd opkwamen. Twee jaar geleden besloot ze deze droom achterna te gaan en ze kan inmiddels zeggen dat ze haar zelfontworpen tas op de markt heeft gebracht. Met een shopper van haar eigen merk “Loca Alma” lost ze veelvoorkomende frustraties op.

Het idee ontstond toen Lobke nog op de Hotelschool zat, een paar jaar geleden. ‘Ik gebruikte een shopper waar ik al mijn spullen in deed, maar ik was dan altijd eindeloos aan het graaien om de spullen terug te vinden. Daarom bedacht ik om een shopper te maken die er aan de buitenkant “raw” en minimalistisch uitziet, maar aan de binnenkant handige vakken heeft om je spullen goed te organiseren. Ook ondervond ik vaak het probleem dat mijn binnentas vies was doordat er bijvoorbeeld iets had gelekt. Zo kwam ik op het idee om de binnentas uitritsbaar te maken, waardoor je hem makkelijk schoon kunt maken en de tas langer kunt gebruiken.’

Het beste van het beste

Toen Lobke, die zelf vooral de creatieve kant leuk vindt, net haar ondernemersplan voor Loca Alma had geschreven, haakte haar zus Floor bij het proces aan. ‘Zij heeft een master Business Sustainability gevolgd en wilde graag helpen bij het verduurzamen van de tas. Ik was letterlijk op papier een tas aan het tekenen en van karton in elkaar aan het zetten, en samen konden we nadenken over de materialen. In eerste instantie kwamen we uit bij fruitleer. Dat is qua productie superduurzaam, maar niet geschikt voor grotere afmetingen en bovendien gaat het niet zo lang mee. Vervolgens vonden we leer uit Zweden. Hier konden we leer direct van de producent afnemen zodat we zeker wisten dat de koeien uitloop hebben. We gebruiken leer van de hoogste kwaliteit, dat wordt gelooid zoals de Romeinen het deden, met uitsluitend natuurlijke oliën. We vinden het belangrijk dat onze materialen uit Europa komen zodat we onze CO2-uitstoot minimaal kunnen houden. Voor de binnentas vonden we een andere leverancier uit Europa die hennep produceert. Daar is de binnentas van gemaakt. Deze bevat verschillende vakken, waaronder voor je laptop, waterfles én koffiemok. Je kunt hem eruit ritsen en schoonmaken of vervangen door een binnentas van een andere kleur. Voor onze producent kwamen we via via uit bij een sociale onderneming in Brabant waar we een ervaren vakman gevonden hebben die de tas met veel passie en zorg maakt. Dit doet hij al sinds zijn dertiende. Kortom: we wilden dat elk detail zou kloppen en dat er een duurzame shopper zou ontstaan van eerlijke producten die levenslang mee gaat. Real, Raw en Original, dus.’ 

‘De tas is zo gemaakt dat ‘ie heel lang meegaat’

Telkamp Woerden 

Nu de shopper – die ook perfect zakelijk kan worden gebruikt – af is, richt Lobke zich op het vermarkten ervan. De British Vogue schreef al over haar als designer en ze gaat de tas volgend jaar waarschijnlijk ook showen tijdens Paris Fashion Week. Ze is er trots op dat inmiddels een Amsterdamse winkel in de Beethovenstraat én de Woerdense winkel Telkamp haar shopper gaan verkopen. ‘We wilden de shopper hoog in de markt zetten, dus het is gaaf dat het internationaal is opgepakt, maar ik vind het vooral belangrijk dat mensen de tas in het echt kunnen zien en voelen. Daarom ben ik ook heel blij dat we met Telkamp samen kunnen werken. Ik vind het mooi om het vanuit Woerden verder uit te bouwen. We gaan eerst hier verkopen en aan mensen die via via van ons merk gehoord hebben. Dan kun je ook waardevolle feedback krijgen. Volgend jaar kijken we hoe we bijvoorbeeld social media-campagnes of influencers kunnen inzetten.’

Drie dagen in de week werkt ze aan haar tassenmerk, daarnaast werkt ze nog twee dagen in de horeca. ‘Dat doe ik enerzijds omdat ik Loca Alma nog verder wil laten groeien, en anderzijds omdat ik het ook nog steeds heel leuk vind om met en voor mensen te werken. Het ondernemen vind ik supertof, want hierin kan ik mijn vrijheid en creativiteit kwijt. Daarnaast is het gaaf om de positieve reacties van klanten te ervaren; dit geeft mij de energie om Loca Alma verder te ontwikkelen. Ik ben blij dat ik uiteindelijk mijn eigen pad heb gekozen. Gedurende het gehele proces heb ik veel geleerd door het gewoon te doen, en daarna te leren van mijn fouten. Het is spannend om zo in het diepe te springen en te blijven vasthouden aan je droom. In de toekomst lijkt het me gaaf om ook nog een kleinere tas en een zakelijke unisekstas te designen. Ook ben ik al bezig met mooie cadeauverpakkingen en de nieuwe binnentassen. Maar laten we eerst dit maar goed neerzetten.’

www.locaalma.nl

InterviewOntwikkelingenRetail (groothandel)Woerden