'Het wordt tijd dat we onszelf wat meer laten zien'
De kans is groot dat er bij het horen van de naam Sparkles uit Zeist niet direct een belletje gaat rinkelen. Toch werken er ruim negentig mensen binnen het jubilerende bedrijf. Het merk Sparkles staat echter nooit op de voorgrond, want de verschillende labels voor (wens)kaarten die onder Sparkles vallen stelen de show. Na tien jaar wordt het echter tijd dat ook Sparkles zelf eens in de spotlight wordt gezet, vindt medeoprichter Sietze van der Wal.
‘Had ik tien jaar geleden gedacht dat we hier zouden staan?’ vraagt Sietze zich hardop af. ‘Nee, niet gedacht, maar misschien wel gehoopt. Toen mijn compagnon Mark van Heusden en ik tien jaar geleden begonnen met de online verkoop van gepersonaliseerde kaarten was dat niet nieuw. Er waren er meer die dat deden. We hadden alleen wel sterk het idee dat het beter kon. Dat was onze motivatie om te starten. Tien jaar later hebben we zo’n zestig webshops voor gepersonaliseerde kaarten in de lucht. We hebben zelf zes labels, maar het grootste deel van de webshops is
whitelabel. We merkten dat weinig concurrenten hun diensten op die manier aanboden en dat wij dat wel deden, heeft ons geen windeieren gelegd. Dat is deels de reden dat wij zo gegroeid zijn en sommige concurrenten het niet gered hebben.’
Marktleider
‘We zijn een marketingbedrijf, maar zoals het lekt bij de loodgieter, vertellen we zelf maar weinig wat we doen’, vertelt Sietze verder. ‘Onze labels, of merken, zijn veel belangrijker voor ons. Met onze eigen merken zoals PrettyOrange, Made for Moments en Hippe Geboortekaartjes zijn we marktleider op het gebied van geboortekaartjes en voor trouwkaarten staan we in de top drie. Ik denk dat er maar weinig vrouwen in Nederland zijn die geen van deze merken kennen. Daar doen we het qua naamsbekendheid dus goed. Als ik echter ergens vertel dat ik eigenaar van Sparkles ben, moet ik het altijd uitleggen. Nu we tien jaar bestaan vinden we dat een mooie kans om onszelf eens wat meer te laten zien.’
Een beetje van jezelf…
‘In de basis bestaat ons werk uit het aanbieden van kaarten voor speciale levensgebeurtenissen als bruiloften en geboortes. Onze designers ontwerpen continu nieuwe kaarten op basis van de huidige trends en consumenten kunnen deze op de website van één van onze labels personaliseren. Veel mensen passen alleen de kleur aan, of zetten een tekst of hun naam op de kaart, maar toch maakt zo’n verandering de kaart net even persoonlijker. Het is een beetje van jezelf, en een beetje van onze ontwerpers. Naast de ontwerpers heeft ieder label een eigen marketingteam, dat volop werkt aan de bekendheid van het merk. Ook hebben we een heel team aan eigen ontwikkelaars, dat fulltime bezig is met het verbeteren van het platform en de online editor. Omdat we alles in eigen huis hebben, kunnen we onze platforms steeds doorontwikkelen.’
Leuke werkgever
Sietze vervolgt: ‘We vinden het belangrijk om goed voor ons personeel te zorgen. Daarnaast willen we een leuke werkgever zijn. Naast de mensen die voor onze merken werken, werken er ook collega’s speciaal voor onze collega’s. We hebben bijvoorbeeld een vitaliteitscoach, een talentcoach en een eigen kok in dienst. Die laatste bereidt elke dag een verse lunch en kookt zelfs je avondeten, als je daarom vraagt. Voor een avondmaaltijd betaal je wel een kleine vergoeding, maar dat is niet veel duurder dan wanneer je zelf de boodschappen moet doen. Onze vitaliteitcoach stimuleert gezond werken en leven, door bijvoorbeeld wekelijkse bootcampsessies te organiseren. De talentcoach richt zich juist op de persoonlijke ontwikkeling van mensen. In coronatijd hebben zij heel veel met collega’s thuis gebeld om iedereen blij te houden. Mijn compagnon Mark en ik wilden een bedrijf bouwen waar we zelf wilden werken. Dat is gelukt! Ons verloop is ook heel laag. In 2015 waren we met zijn tienen en daarvan zijn er acht nog steeds in dienst. Voor een marketingbedrijf is dat echt een enorme prestatie.’
Internationale ambities
Na tien jaar Sparkles met flinke groei, is het logisch om ook vooruit te kijken naar de komende tien jaar. Die staan vooral in het teken van internationale groei. Sietze: ‘We opereren nu in de Benelux en Duitsland, maar het grootst zijn we in Nederland. In Duitsland willen we net zo groot worden als in Nederland. Door de taal pakken we Zwitserland en Oostenrijk daar gelijk in mee. De droom is om ook de Britse – en Amerikaanse markt te veroveren. Groot-
Brittannië is het walhalla van de kaartenmarkt. Het verschil is echter wel dat Britten ze nog vaak op de hoek van de straat kopen. Dat is niet ons businessmodel. Wij verkopen online en gepersonaliseerd. Daarom ligt eerst onze focus op Duitsland, waar de online adaptatie al wat groter is. We zullen zien waar we over tien jaar staan. Als we onze doelen blijven halen zoals nu, gaan we een mooie toekomst tegemoet.’