fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Hoe een goede vriend een gewaardeerd collega werd

‘We wisten al van elkaar hoe we functioneren onder druk. Dat helpt ons nu bij het samenwerken’

Het gaat lekker bij CE-ESTER Keuringsbedrijf, het familiebedrijf van eigenaar Eef Ester. Inmiddels bestaat het team uit meer dan twintig medewerkers, met als laatste aanwinst bedrijfsleider Dirk Boonstra. Eef en Dirk kenden elkaar al langer, en waagden de stap om naast vrienden ook collega’s te worden. Dat was eerst best even spannend, maar het bevalt goed.

‘Sinds november 2022 werk ik als bedrijfsleider bij Eef’, vertelt Dirk. ‘We waren al een tijdje bevriend en ik maakte het bedrijf, en de groei ervan, vanaf de zijlijn mee.’ Eef: ‘Dirk en ik deden en doen samen aan crossfit en spraken dan ook over groei en business, en waar zijn interesses lagen op dat vlak. Toen we naar een bedrijfsleider zochten liep het al snel spaak met de eerste kandidaat. Daarna heb ik gelijk Dirk gebeld en was het snel beklonken.’ Dirk: ‘In het verleden heb ik een paar jaar voor een groot bedrijf gewerkt, maar dat is niet de omgeving waar ik op mijn best ben. En dat ben ik hier wel. Hier is het een stuk persoonlijker, dat past bij mij.’

Groei creëert nieuwe uitdagingen

Dirks werkzaamheden bestaan uit drie hoofdzaken. ‘Enerzijds houd ik me bezig met de bedrijfsvoering: facturaties, omzetcontroles, verbeterpunten zoeken. Anderzijds is er het personeel, dat doe ik samen met Eef. We hebben evaluaties met collega’s en bewaken de interne kwaliteitsstandaard. We zijn er ook als mensen minder lekker in hun vel zitten of als er iets speelt in de privésituatie. Ten slotte beheer ik het stukje commercie; ik bezoek klanten, help ze met hun vragen en bied ondersteuning. Ik hou me ook bezig met de groei van het bedrijf. Want als je niet groeit, sta je stil. Daarnaast creëer je met die actieve groei ook nieuwe uitdagingen voor de mensen binnen het bedrijf. Dat vinden we belangrijk.’

‘Onze groei heeft te maken met ons onderscheidend vermogen, dat uit twee componenten bestaat’, vervolgt Dirk. ‘Ten eerste bieden we onze klanten een totaalpakket aan keuringen. We keuren alle soorten arbeidsmiddelen. Dit gaat van elektrisch gereedschap tot klimmateriaal, hef- en hijsmiddelen, valbeveiliging, productiemachines en nog veel meer. Daarnaast hebben we een sluitend materieelbeheer via een online systeem. Zowel de klant als wijzelf zijn op dit systeem aangesloten. Op het moment dat de keurmeester het pand verlaat, kan de klant al zien wat de keurmeester gedaan heeft. En zodra ik, of een collega, in het systeem een melding krijg(t) dat er een actie voor een klant gedaan moet worden, kun je daar meteen op inspringen.’ Eef: ‘Wij zijn ver in het gebruik van dit systeem, en we blijven ons er steeds verder in ontwikkelen. We vinden het geen probleem om onze kennis te delen met onze relaties. Vaak zijn dat klanten, maar collegabedrijven komen hier ook over de vloer.’

‘We zijn binnen korte tijd ver gekomen, en samen gaan we het bedrijf alleen nog maar verder
brengen’

Symbolische sleutel

‘Het kantoorteam zit wekelijks om de tafel om te bekijken wat goed gaat, wat niet, en hoe we kunnen verbeteren’, zegt Eef. ‘Als we goede ideeën hebben delen we die met de jongens beneden, en vaak komen daar interessante inzichten uit. Wij hebben sowieso geen hiërarchie in de zin dat je onderaan binnenkomt en dan een stapje omhoog mag maken. Iedereen is gelijk.’

Dirk vult aan: ‘Toen ik bij het bedrijf kwam kreeg ik een symbolische sleutel overhandigd met daarop de tekst “There’s no magic formula for great company culture. The key is just to treat your colleagues how you would like to be treated”. Dat zegt veel over hoe het hier gaat.’

Focus

Eef is er goed in om dingen die moeilijk lijken, simpel te maken. ‘Daardoor kan ik focus houden op de prioriteiten’, zo vertelt Dirk. ‘Ik ben gelukkig als ik zie dat we echt van waarde zijn. Dat we dat totaalpakket kunnen aanbieden, en een systeem waarmee de klant altijd overzicht houdt. Dat de klant enthousiast reageert als we hem helpen herinneren aan het volgende keuringsmoment.’ Eef valt in: ‘Of dat potentiële klanten bellen en zeggen dat ze met ons in zee willen gaan, omdat ze dan weten dat de keuringen goed verlopen. Soms moeten ze eerst pijn ervaren voordat ze het écht goed gaan regelen. En dat snappen we, iedere ondernemer moet zijn eigen weg zoeken.’

Elkaars taal begrijpen

Op de vraag of het wennen was om als vrienden samen te gaan werken, antwoordt Dirk: ‘Tijdens de crossfit-trainingen leerden we om onze grenzen te verleggen. Van daaruit zijn we in een coachingstraject beland, waarin we levenslessen leerden die ons nog steeds binden. We spraken en begrepen elkaars taal beter. En voordat we überhaupt spraken van samenwerken, zijn we een weekend lang fysiek en mentaal flink aan de tand gevoeld tijdens een loodzware training. Dan gaat duidelijk worden wat er van je overblijft als het zwaar wordt. Wij gingen daar allebei goed mee om. Je hebt dan al een beetje van elkaar gezien hoe de ander functioneert onder druk en zwaardere omstandigheden. Dat helpt ons nu om makkelijker samen te werken.’

Eef: ‘Wij zijn een familiebedrijf en ik voel me verantwoordelijk voor iedereen die hier werkt. Dat een vriend een collega werd, is dan ook iets wat voor mij geen verschil maakt. Dat verantwoordelijk voelen past bij mij.’ Dirk: ‘En dat siert je ook. We zijn binnen korte tijd ver gekomen, en samen gaan we het bedrijf alleen nog maar verder brengen.’

 

www.machineskeuren.nl

OntwikkelingenDienstverleningLekstroom