fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘We willen het beste keuringsbedrijf voor onze klanten zijn’

Wie een paar jaar geleden bij CE-ESTER in Lexmond over de vloer kwam, voelde toen al aan alles: hier zit groei in. En dat klopt. Het keuringsbedrijf is gegroeid in mensen én in diensten en dat trekt steeds meer klanten aan. Eind 2022 is Dirk Boonstra (38) er als bedrijfsleider aan de slag gegaan. Hij moet de verdere groei in goede banen leiden. ‘We willen het beste keuringsbedrijf voor onze klanten zijn.’

Hoe ben je bij CE-ESTER terechtgekomen?

‘De eigenaar, Eef Ester, ken ik van het sporten, waarna we bevriend zijn geraakt. Ik heb in die tijd vanaf de zijlijn de groei en de bijbehorende groeipijnen en ontwikkelingen gezien en meegemaakt. Eef vroeg me een paar jaar geleden al eens voor deze functie, maar ik was toen bezig met een groot project bij ASML en volgde nog een studie. Mijn hoofd stond er niet naar. Toen ik klaar was met die studie, had ik het ook wel gezien bij dat project. Bovendien past een groot bedrijf als ASML niet bij mij; ik werk liever voor mkb-bedrijven, waar het niet alleen om de techniek gaat, maar ook om de mensen. Een jaar later vroeg hij het me nog eens en toen wilde ik graag instappen. Ik ben in november 2022 van start gegaan en in de loop van vorig jaar heb ik de operationele leiding van hem overgenomen. Eef kan zich zodoende focussen op de lange termijn.’

Hoe verklaar jij de groei van CE-ESTER?

‘Steeds meer bedrijven weten ons te vinden omdat we een heel compleet pakket aanbieden. Ze kunnen dus bij één bedrijf terecht voor álle keuringen: van werkplaatsmachines tot gereedschap en van valbeveiliging tot goederenliften. Daarnaast springen we constant in op vraagstukken vanuit de markt. Zo kregen we steeds vaker de vraag of we ook EHBO-middelen en brandblussers konden keuren. Dat hebben we daarom recent toegevoegd aan het aanbod. Daarnaast helpen we grotere bedrijven ook bijvoorbeeld om al hun data over te zetten naar ons materieelbeheersysteem om ze van daaruit te helpen grip te krijgen op hun keuringen en materieel. Zo’n project regelen we voor de klant van a tot z. Verder zijn we sterk op nazorg en zijn we proactief. Onze keurmeesters kijken op locatie altijd of er nog meer is waar wij van waarde kunnen zijn. Dat wordt gewaardeerd.’

Hier op de muur staat: “Elke dag een nieuwe fan”. Wat bedoelen jullie daarmee?

‘We hebben tegen elkaar gezegd: we willen het beste keuringsbedrijf voor onze klanten zijn. Dus niet het beste keuringsbedrijf van de regio of van Nederland, maar heel doelgericht voor onze klanten. Dat betekent dat we klanten zo enthousiast maken over ons bedrijf dat ze fans worden en dat ook uitdragen naar anderen. Dat ze zeggen: “CE-ESTER neemt ons zóveel zorgen uit handen, het is een hele waardevolle samenwerking”. Dat betekent niet dat hier geen fouten worden gemaakt, maar dat we daar adequaat op reageren en zorgen dat we dat als kans zien om de dingen nog beter te doen.’

‘Ik word heel enthousiast van hoe we er als bedrijf momenteel voor staan en hoe we met elkaar omgaan’

Wat heeft jouw komst voor het bedrijf gedaan?

‘Er is met name meer aandacht gekomen voor het onderhouden van de klantrelaties, want daar was voorheen simpelweg te weinig tijd voor. Ik heb onze top honderd klanten bezocht en hen gevraagd hoe ze de samenwerking ervaren en wat we beter kunnen doen. Dat heeft inzicht gegeven in hoe we ervoor staan. Organisatorisch gezien is er wat meer rust gekomen. Eef had voor mijn komst veel op zijn bordje, je kunt dan simpelweg niet overal aandacht aan geven, ook niet altijd aan je mensen. En zij zijn onze belangrijkste asset, zij maken CE-ESTER tot het beste keuringsbedrijf voor onze klanten. Bij ons komt het personeel eerst. Door goed voor het personeel te zorgen, komt het resultaat voor de klant daarna vanzelf. Het is dus ook belangrijk om te weten wat onze mensen leuk vinden, waar ze goed in zijn en welke zaken minder lekker lopen. Daarin hebben we ook een mooie sprong gemaakt. Ik word heel enthousiast van hoe we er als bedrijf momenteel voor staan en hoe we met elkaar omgaan.’

Hoe ziet het bedrijf er nu uit?

‘We hebben onlangs de duizendste klant binnengehaald, een mooie mijlpaal. We zijn nu met 25 collega’s, ik verwacht dat we voor het einde van het jaar over de dertig heen gaan. ‘We hebben de binnendienst zo neergezet dat deze altijd bemand kán zijn. De afdelingen zijn verdeeld in duo’s: twee op de planning, twee op onze support en twee op de administratie. Dit is vooruitlopend op de groei van de buitendienst. We willen eerst investeren in de organisatie zelf, dan pas buiten groeien. We zitten buiten inmiddels op vijftien keurmeesters, eind dit jaar zullen dat er achttien zijn. En die zijn nodig ook.’

Wat vind je het leukste aan je rol?

‘De diversiteit. Enerzijds mijn commerciële rol om met grotere klanten mee te denken over hun – soms complexe – vraagstukken en hen van a naar b te brengen. Maar ook het in kaart brengen van de bedrijfsvoering: werken we efficiënt en maken we een gezonde omzet zodat we kunnen blijven investeren en groeien? De andere kant is dat ik veel met mensen om mag gaan en kan nadenken over hoe je elkaar als team sterker maakt.’

Welke potentie zie jij nog in CE-ESTER?

‘Er is nog veel potentie om verder te groeien. Zo zijn er nog diverse specialismen waar we in kunnen uitbreiden, maar daar moet je de mensen ook voor opleiden. Aan de andere kant willen we ook niet kapot groeien. We zijn ervan overtuigd dat we groter kunnen worden met het behoud van onze waarden. Maar dat betekent wel dat je je daarvan bewust moet zijn en elkaar niet uit het oog verliest. Dat we een kaartje sturen als iemand privé iets heeft, een borrel of barbecue organiseren, maar ook mensen laten meedenken over de groei en wat dat inhoudt. Daar houden we aan vast, ook als we groter worden.’

 

www.machineskeuren.nl

OntwikkelingenBouw & VastgoedOnderhoudLekstroom