fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

KlaverOmega maakt onderscheid door creativiteit

Deze uitgave van OnderNamen heeft de primeur. Hij zit ingepakt in een zogenoemde postwrapper. Eén van de nieuwe duurzame innovaties van KlaverOmega. ‘In België mag je je folder of magazine niet meer aanleveren in plastic folie. Een ontwikkeling waarbij Nederland niet achterblijft’, vertelt Remco de Klaver, directeur van KlaverOmega.

Het bedrijf ontwikkelde als antwoord hierop de postwrapper, een milieuvriendelijk alternatief voor het verzenden van magazines. ‘Op de ene kant van de wrapper staat het adres en op de andere kant is er ruimte voor een reclame-uiting bijvoorbeeld’, vult Jeroen van Vliet aan. Jeroen is verantwoordelijk voor sales binnen het bedrijf en heeft jarenlange ervaring met het ontwikkelen van creatieve oplossingen voor uitingen van bedrijven.

Drukwerk draait om beleving

KlaverOmega richt zich op fulfilment, direct mail en printmanagement. Het is een jong bedrijf dat voortkomt uit moederbedrijf BrinkOmega. Op de vraag of drukwerk ouderwets is, begint Remco te lachen. ‘Alles draait om beleving, ook wat je in je brievenbus ontvangt. We zijn digitaal moe’, vertelt hij. ‘Mailings die via mail worden verzonden, worden massaal weggeklikt. Bovendien, heb je ooit een mail op de koelkast zien hangen? Drukwerk is helemaal van nu.’

Het meedenken met de klant staat voorop. Het hele bedrijf ademt creativiteit. ‘Ons team bruist van de ideeën’, vertelt Jeroen. ‘Zo bedacht één van onze teamleden een speciale vouw die we de Sterfolder noemen.’ Dat is een folder die bladert als een brochure en tevens een poster is. Dit komt tot stand doordat we een slit aanbrengen in de folder. Vanuit de productie worden innovatieve ideeën bedacht en uitgewerkt, waarop de technische dienst een machine kan aanpassen of zelf kan bouwen om het vervolgens te realiseren.

‘Als je je focust op drukwerk, is alleen de prijs onderscheidend’, aldus Remco. ‘Je prijzen moeten eerlijk zijn en je kwaliteit goed, maar het verschil maak je in het proces.’ De klanten van KlaverOmega zijn vertrouwd geraakt met de manier van werken. Van creatieve ideeën, naar het maakproces en de verzending.

‘Alles draait om beleving, ook wat je in
je brievenbus ontvangt’

Ideeënkamer als kloppend hart

De verfrissende manier van denken en samenwerken heeft geresulteerd in samenwerkingen met zowel kleinere als grotere bekende merken, zoals PME Legend en Duyvis. Jeroen: ‘Onze klantenkring is enorm divers en dat maakt het iedere keer weer leuk om iets nieuws te ontwikkelen. We werken in Nederland en België.’

Het bedrijf heeft een speciale kamer ingericht als inspiratieruimte voor het brainstormen. Bedrijven zijn van harte welkom om hier inspiratie en ideeën op te doen voor een campagne bijvoorbeeld. In deze ruimte staan meerdere voorbeelden waaruit blijkt hoeveel er mogelijk is binnen print.

‘Papier heeft lange tijd een slecht imago gehad’, vertelt Jeroen. ‘Terwijl papier het meest gerecyclede product ter wereld is. En je kunt er fantastische dingen mee maken. Door de jaren heen zijn er verschillende trends gekomen en gegaan. Een aantal jaar geleden maakten we bijvoorbeeld veel werk van een verpakkingsdoos. Daar werd minimaal een logo op gedrukt. Het was bijna zonde om weg te doen. Nu maken we de verpakking zo saai mogelijk. De reden is dat er zoveel verdwijnt in de post. Dat is een stukje ervaring wat je meeneemt. Nu we de doos zo basic mogelijk houden, komt de inhoud beter over. En het gaat tenslotte om de inhoud.’

JA-sticker op je deur

Een andere trend is het versturen van een mailing zonder envelop. ‘We noemen dit een Selfmailer’, vertelt Jeroen. ‘We doen er geen verpakking meer om. Een duurzamere manier van werken.’ Een hype is het werken met wincodes en je gegevens achterlaten om iets te kunnen winnen. Het opbouwen van een database is daarbij met name het doel.

‘Binnenkort verschijnt de JA-sticker om drukwerk te ontvangen.’ Dat vervangt de NEE-NEE en NEE-JA stickers op de brievenbussen. Geadresseerde post mag dan wel. ‘Wij weten precies wat wel en niet kan. En kunnen verspreiden met lage portokosten doordat we een contract hebben met PostNL. Bovendien kunnen we heel gericht selecteren. Een aantal jaar geleden, verzonden we binnen grotere gebieden. Dat doen we niet meer. We selecteren heel gericht een doelgroep.’

Een boom voor iedere mailing

Remco: ‘Duurzaam ondernemen is een belangrijk vraagstuk binnen onze branche. We merken duidelijk een verschuiving naar andere materialen, denk aan de kartonnen patatbakjes. Plastic verpakkingen worden vervangen door karton.’

Het eerste magazine gedrukt op gras is een feit. Gedrukt met inkten op waterbasis en drukplaten worden gerecycled. Ook is er via KlaverOmega de mogelijkheid dat er bij mailingen met postwrapper die zij produceren en versturen, een boom wordt geplant. ‘Dit laatste vinden wij zelf essentieel. En onze klanten trouwens ook, want hierdoor is het Oranje Fonds onder andere klant bij ons geworden. De grafische industrie is hartstikke goed bezig.’

 

www.klaveromega.nl

OntwikkelingenDienstverleningLekstroomUtrecht