Ruud Muis is ondernemer in hart en nieren. Hij is gelukkig getrouwd met Etske en woont met veel plezier in Langbroek.
r.muis@aegirmarine.com
0343432509
Met je hart
Eigenlijk was de opdracht bij de column om het thema “vanuit het hart” te gebruiken. Ik ken die slogan heel goed en ik denk dat mijn collegacolumnist, Frans van Seumeren, er wel raad mee weet. Het is de slogan van onze regionale voetbaltrots, FC Utrecht.
Toch kies ik voor een net iets aangepaste titel. Ooit werkte ik, met een kleine groep collega’s, met ongekend enthousiasme bij een bedrijf in het zuiden van Nederland. Gezien onze jonge leeftijd niet te veel gehinderd door ervaring, maar wel gezegend met een ongekend enthousiasme en een grote drive. Vanuit het bedrijf kregen we heel veel ruimte en de markt wist onze aanpak te waarderen en te belonen. Ik ben heel vaak naar of van mijn werk gereden, op verkoop- of servicereis gegaan en heb op pure adrenaline gezweefd. Ik bedacht me dat dit geen werk was, maar een passie waar ik nog voor betaald werd ook! Een sprookje?
Misschien, maar het gebeurde wel. Maar dit sprookje had helaas geen eeuwigheidswaarde. Op een droef moment werd het bedrijf verkocht aan een Britse investeerder. Die wist in drie maanden alle succesfactoren van het bedrijf zorgvuldig de nek om te draaien. De motivatie daalde naar een nulpunt en na een jaar waren er van de 25 oorspronkelijke collega’s minder dan tien over. De ziel was eruit, het was voorbij.
Toen ik, na een tussenstap als bedrijfsleider in loondienst, in 2000 met een compagnon als ondernemer aan de slag ging, hadden we twee speerpunten. We wilden plezier in wat we deden en we wilden onze boterham ermee verdienen. Dat is na ruim 23 jaar nog steeds de drijfveer. Waar we bij de start alleen onszelf dit als doel gesteld hadden, werd het door de tijd een uitgangspunt voor alle collega’s die er bijkwamen. Als ze het begrepen en oppikten, gingen ze er naar handelen en bleven ze vele jaren bij ons. Diegenen die het niet snapten, waren meestal snel vertrokken. Veel is veranderd door de jaren heen, zowel binnen als buiten ons bedrijf, maar dit staat nog steeds als een hoofddoelstelling overeind.
Hoewel ik dacht dat het niet heel bijzonder was, blijkt dat toch vaak zo te zijn. Vooral omdat het geen bedachte strategie is, maar iets wat we echt willen zijn. Een club die met ons hart en plezier onze klanten probeert te ondersteunen. En dat wordt herkend, elke dag weer en in alle regio’s waar we inmiddels actief zijn. Het blijkt ongevoelig voor cultuurverschillen, het wordt opgepikt en het levert een glimlach en soms een schaterlach op. Dat is ook de reden dat ik niet heel erg bezorgd ben over concurrenten en nieuwkomers. Ik neem ze serieus, maar deze aanpak is authentiek, slecht te kopiëren voor diegenen met andere primaire doelen en komt rechtstreeks uit ons hart!