Zoeken

Mouwen opstropen en regelen

De Mediagraaf uit Oudewater is dé grafische output-specialist in print, creatie en online. Grafische Output? Visitekaartjes, brochures, websites; dingen waar we de hele dag mee in aanraking komen. Het bedrijf gaat, dankzij de recente overname van Selection Print & Mail, nu ook nog meer de Woerdense markt bedienen. ‘Mooie dingen creëren: daar zijn we goed in en daar worden we enthousiast van.’

‘Selection Print & Mail vormt een mooie aanvulling op ons bedrijf’, zegt directeur Mike Zengerink. ‘Ze zijn goed in print en drukwerk, banners en direct mail. Bovendien biedt het ons de kans om de markt in Woerden nog beter te bedienen. Voor die klanten in Woerden verandert er overigens niks. De diensten en bijbehorende service blijven hetzelfde, het enige verschil is dat we nu vanuit Oudewater opereren.’

De Mediagraaf fungeert het liefst als aanvulling op een marketingafdeling. ‘Ja, we zijn ontwerpers, maar doen dat wel het liefst op basis van een briefing’, aldus Mike. ‘We maken een mooi gouden doosje met het bedrijfslogo erop, maar we bedenken niet hoe je jouw product in de markt kan zetten. We zitten niet op de stoel van de marketingafdeling, maar we zijn het verlengstuk ervan. Jij geeft aan welke boodschap je over wilt brengen, wij geven het vorm.’

Legit Forum, Diawa Global Brand, Kiremko en Autocentrum Van Vliet zijn veel geziene klanten bij De Mediagraaf. Waarom verkiezen zij de outputspecialist uit Oudewater boven een hip reclamebureau uit Amsterdam? Omdat ze alles in eigen huis doen. Van ontwerpen in de studio tot drukken op eigen drukpers; het totale proces van ontwerp tot print wordt gedaan door de mensen en machines van De Mediagraaf. Daarmee beheersen en controleren ze de totale kwaliteit van het product. Of zoals Mike het zegt: ‘Dat wat we in het ontwerp beloven, maken we in print waar.’

En wat ze waarschijnlijk ook prettig vinden is dat “nee” niet voorkomt in het woordenboek van De Mediagraaf. Of in elk geval, bijna niet. Een opdracht wordt alleen niet aangenomen als het echt niet kan. Dat heeft Mike wel moeten leren. Het liefst zegt hij nooit nee, maar dat kan ook tegen jezelf werken. ‘Want wat we beloven, willen we ook altijd waarmaken. We willen niet achteraf zeggen dat de tijd te kort was.’

‘want wat we beloven, dat willen we ook altijd waarmaken’

Een goede kans

Naast het ontwerpen van papieren communicatie-uitingen en websites, kan De Mediagraaf ook ondersteunen bij een social-mediacampagne. Op basis van de jaarlijkse sleutelmomenten maken ze een social-mediastrategie en plannen direct de berichten in. ‘We snappen heel goed dat een klant vaker wat op Facebook wil zetten, maar in de waan van de dag komt hij daar niet aan toe. Als we nou in december even samen zitten, maken wij een kalender en dan regelen wij het voor je.’

En via de website reclame-borden.nl verkoopt De Mediagraaf reclameborden, voornamelijk voor langs sportvelden – door heel het land. Tot voorkort kocht De Mediagraaf daar zelf reclameborden in, maar toen de eigenaar het bedrijf van de hand deed, toonde Mike interesse. ‘Als je het dan hebt over ondernemen uit het hart, dan past dit er zeker bij. Een man wil van zijn bedrijf af, en binnen vier dagen is de koop rond. Omdat mijn hart zei dat het een goed kans is. De laatste jaren laat ik steeds meer mijn hart regeren in het ondernemerschap. Dat gaat om het gevoel dat ik heb bij klanten waarmee ik zaken wil doen en over de keuzes die ik maak: word ik ’s ochtends blij wakker?’

Dat wordt de directeur. Niet voor niets is hij elke dag rond 6.15 uur op de zaak. Hij houdt van zijn werk, van het creëren van dingen. Of het nu gaat om print, creatie of online, bij De Mediagraaf beginnen ze altijd met “een onbeschreven blad”. Een wit vel papier, een lege website of leeg canvas. ‘Wij maken van niets iets, naar aanleiding van het verhaal dat mensen vertellen. Dat is het leukste. Ik word daar een beter mens van.’

Hartstikke circulair

In een wereld waar digitale producten de norm zijn, houdt De Mediagraaf vast aan de overtuiging dat papier een krachtig en milieuvriendelijk communicatiemiddel is. ‘Het is voor ons nu een uitdaging om mensen daarvan te overtuigen. Papier slecht voor het milieu? Alles dat online staat is slechter. Elektriciteit, enorme datacentra waar alles is opgeslagen… Terwijl ons papier uit beschermde bossen komt. Sterker, rondom de papierfabrieken in Europa is sprake van bebossing. Ook onze inkt is op plantaardige basis gemaakt én 85 procent van al het papier wordt gerecycled.’

Mike pleit om die reden ook weer voor het terugbrengen van een goede direct mail of nieuwsbrief. ‘Als het een goede brief is, mooi vormgegeven, dan blijft deze echt liggen en bereik je de mensen die je wilt bereiken. Dat is onze uitdaging: klanten overtuigen van het nut van fysieke boodschappen. Bedrijven vallen op met papieren output. Wie op een beurs een brochure krijgt over modulaire woningbouw, kijkt daar thuis graag nog in terug je geeft een stukje beleving mee. Papier is een mooie drager van een boodschap, die langer bij je blijft en uiteindelijk weer nieuw papier wordt. Hartstikke circulair!’

 

www.demediagraaf.nl