fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Na tien jaar investeren kijkt Udo
van Bekkum trots naar ‘zijn’
Van Assem interieurbouw

Twintig jaar geleden nam Udo van Bekkum het Utrechtse Van Assem interieurbouw over van zijn vader. Van boardroom bij Ahold tot vip-ruimte in Koninklijk Theater Carré: projecten genoeg om trots op te zijn. Toch voelde Udo altijd een zekere drang om het bedrijf te verbeteren. De projecten waren prachtig, maar intern konden processen beter. Na tien jaar investeren in onder meer technologie, duurzaamheid en het opleiden van medewerkers, kijkt hij eindelijk vol trots naar zijn bedrijf.

‘IK HAD ALTIJD EEN BEPAALD DOEL VOOR OGEN’

‘Toen ik het bedrijf van mijn vader in 2000 overnam, werkten hier vijfentwintig man’, vertelt Udo ons in een sfeervolle overlegruimte, waar de kennis van interieurbouw duidelijk is toegepast. ‘We leverden altijd al topkwaliteit, maar destijds wel op een ambachtelijke manier. Dus minder geautomatiseerd en minder goed georganiseerd. De producten leden hier niet onder, maar de werksfeer had hier wel eens onder te lijden, omdat we regelmatig brandjes moesten blussen. In 2010 was professionalisering echt nodig om door te kunnen groeien. De druk op onze werkvoorbereiding nam alsmaar toe, omdat vanuit onze klanten steeds meer flexibiliteit en snelheid werd gevraagd. Om die snelheid te kunnen maken, terwijl we ook de hoge kwaliteit wilden waarborgen, moesten we investeren in nieuwe werkwijzen
en technieken.’

Cultuurrenovatie
‘Voor we de techniek aanpakten, hebben we eerst de organisatie goed onder de loep genomen. Ik wilde de mensen meer verantwoordelijkheid geven. Dat vraagt veel tijd, want in feite verander je daarmee je hele bedrijfscultuur. Maar door meer verantwoordelijkheid te geven, wordt elke afdeling zich bewuster van efficiëntie, kosten en processen. Iedereen krijgt meer inzicht en stelt ineens vragen als waarom, wanneer en wie. Hierdoor kun je met z’n allen werken aan verbetering. Voor die omslag volgden we met het team communicatietrainingen en trainingen in Lean werken. Ook hebben we een zogenaamde cultuurrenovatie gedaan. Het resultaat van alle inzet is dat we nu een veel flexibelere organisatie zijn.’

Van traditioneel naar modern
‘In 2015 zijn we daarnaast gestart met het vervangen van machines en software.’ Udo neemt ons intussen mee naar de werk- plaats, waar al deze nieuwe machines volop in bedrijf zijn. Aan de wand van elke afdeling hangen schermen waarop de planning en voortgang worden weergegeven. ‘Machines en software vormen bij ons een eenheid. Ons 3D-tekenpakket is gekoppeld aan onze machines én het ERP-systeem, dat op haar beurt weer gekoppeld is aan onze leveranciers. Zo houden we grip op bud- get en planning en kunnen we tegelijkertijd de klant in 3D presenteren hoe hun maatwerkmeubilair eruit komt te zien. De gehele bedrijfsvoering is digitaal, waardoor afdelingen optimaal samenwerken. Het ultieme controlecentrum is de ruimte van de teamleiders. Dat is een soort regieruimte waarbij zij op al hun schermen overzicht hebben op het hele proces van werkvoorbereiding tot montage op locatie. Het is fantastisch dat alles nu zo op elkaar is afgestemd. De komende jaren investeren we in het bijstellen en fijnslijpen van alle processen, zodat we continu blijven verbeteren.’

‘We bestaan al 55 jaar, maar hebben pas
vorig jaar ons DNA vastgelegd’

Vastleggen van DNA
‘We bestaan al 55 jaar, maar hebben pas vorig jaar ons DNA vastgelegd’, vertelt Udo verder. ‘Het was een soort kers op de taart, na alle trainingen en vernieuwingen. DNA is natuurlijk niet iets wat je kunt opleggen. Het is iets wat in je organisatie zit. Wij hebben het alleen nu ook op papier gezet. In een gezamenlijke brainstormsessie schreven we op grote vellen papier waar we aan dachten bij Van Assem. Uiteindelijk kwam daar een duidelijke gemene deler uit, die heeft geresulteerd in ons DNA. Dat bestaat uit passie, samenwerking, ontwikkeling, betrouwbaarheid en kwaliteit. Deze vijf begrippen vormen nu onze kernwaarden, die we concreet vertaald hebben naar gedragsnormen. Omdat we het samen hebben opgesteld, wordt dit echt omarmd. We hoeven het niet uit te leggen, want het DNA zit al in de mensen.’

Investeren in duurzaamheid
Naast alle investeringen in bedrijfscultuur en techniek, investeerde Udo de afgelopen jaren ook in duurzaamheid. ‘Als bedrijf wil ik iets aan de wereld bijdragen, in plaats van kapotmaken. Dat is me veel waard. Vandaar dat we ook ons dak hebben vernieuwd en hierop 570 zonnepanelen hebben gelegd. Daarmee zijn we energieneutraal. Verder gaan we bewust om met materiaalgebruik. Onlangs hebben we zelfs twee opdrachten aangenomen waarin we volledig circulair werken. Al het materiaal wordt geschroefd, zodat het later hergebruikt kan worden. Wanneer onze opdrachtgever het zelf niet meer kan hergebruiken, nemen wij het materiaal terug. Dan verwerken wij het opnieuw of wordt het materiaal gerecycled. Het zal misschien wel twintig jaar duren voordat ze ons met die vraag bellen, maar we hebben het nu voor het eerst echt contractueel vastgelegd.’

Eindelijk trots
Trainingen, verbouwingen en investeringen: de lijst met veranderingen in de afgelopen tien jaar die Udo opsomt, is enorm. Gelukkig is het punt van tevredenheid voor hem inmiddels bereikt. ‘Ik had altijd een bepaald doel voor ogen. Verbeteren wat niet goed is. Al die jaren dacht ik: “we moeten nog een hoop doen”. Nu zijn we duurzaam, hebben we goede machines, bijpassende software en goed opgeleide mensen. Ik kijk daardoor nu met een heel goed gevoel naar het bedrijf. Waar we al die jaren producten hebben geleverd om trots op te zijn, kan ik nu ook trots zijn op de manier waarop we ze samen maken: highend en kostenbewust.’

InterviewBouw & VastgoedInterieurbouwUtrecht