fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Nieuw gezicht, frisse blik

Hé Richard, zit je nu hier? Veel IJsselsteiners kennen Richard Swanink als verkoper in de binnenstad van IJsselstein. Sinds december is hij het nieuwe gezicht van Ventana Zonwering. Eigenaar Alex Tersteeg is blij met z’n nieuwe verkoopleider.

Na ruim dertig jaar op hetzelfde honk aan de slag gaan bij een andere werkgever, dat mag je gerust een sprong in het diepe noemen. Richard is uiterst ervaren in het verkoopvak, maar toen de eerste nieuwe klanten voor z’n neus stonden, vond hij het gewoon weer spannend.  ‘De eerste twee weken was het wel wennen ja’, vertelt Richard met een glimlach. ‘Ik verwelkomde klanten, maar wist dat ik ze (nog) niet kon helpen. Daar word je even onzeker van. Maar goed, dat duurde een paar weken. Nu ken ik het bedrijf en het product en voel ik me als een vis in het water.’

Twaalf jaar lang heeft Alex de Ventana-kar alleen getrokken. Dat ging prima, hij bouwde het samen met zijn team, dat inmiddels uit tien medewerkers bestaat, uit tot een succes. Maar, heel eerlijk, hij was wel een beetje “bedrijfsblind” geworden. ‘Het werkte goed, dus waarom zouden we het anders doen? Als ik terugkwam van vakantie, dan had ik altijd weer een paar mooie ideeën, maar als snel verzandden we weer in het oude. Dat kon ook prima, maar het is nu echt tijd voor verandering.’

Richard ondersteunt Alex bij deze professionaliseringslag. Ze beginnen met een aantal veranderingen in de showroom, die krijgt weer een modern jasje. ‘En alles moet echt digitaal vond ik.’ Vanaf 1 maart 2023 werken alle verkopers bij Ventana vanaf een eigen tablet met alle informatie en al het beeldmateriaal tot hun beschikking. ‘Klanten krijgen direct een mooie, overzichtelijke offerte mee die ook per mail wordt opgestuurd’.

‘We willen Ventana naar een nóg hoger niveau tillen en daar is verandering
voor nodig’

Hoger niveau

‘Sommige zaken waren niet meer in verhouding met wat we presteren’, vervolgt Alex. ‘We horen van klanten dat we alles perfect voor ze regelen, dat het hier voelt als een warm bad. Daar horen deze veranderingen bij. Ik ben blij dat Richard dit in gang heeft gezet.’ En ook de rest van het team van Ventana wordt enthousiast van de veranderingen. ‘Ja, iedereen was er wel aan toe’, ziet Richard. ‘We willen Ventana naar een nóg hoger niveau tillen en daar is verandering voor nodig. Je moet niet stilstaan, maar vooruit!’

Voorzichtig durft Alex nu ook na te denken over een groei van Ventana. Tot nu toe was dat niet zijn prioriteit. Vanuit zijn eigen visie en leiderschap vond hij zijn onderneming groot genoeg. Maar samen? ‘Nou, dan wil ik nog wel iets de breedte in. Nu kan ik daarover met Richard sparren, dat houdt me scherp.’ Richard vult aan: ‘Dat maakt het voor mij heel leuk. Als Alex wil groeien is het heel mooi om daarover mee te denken. Het is een uitdaging die ik met veel energie aanga.’

De twee denken vooral na over groeien op de zakelijke markt. ‘Wij zijn al bekend met de projectenmarkt, maar daar willen we in groeien’. Want ook op de zakelijke markt blinkt Ventana uit in service en kwaliteit, vertelt Alex overtuigend. ‘Op de zakelijke markt is in principe de prijs leidend. Toch hebben wij het voor elkaar gekregen, in samenwerking met de fabrikant, dat we ons product kunnen leveren volgens onze kwaliteitstandaard, voor een goede prijs. Aannemers en projectontwikkelaars weten nu dat ze bij ons moeten zijn voor perfecte screens waar ze tien jaar geen omkijken meer naar hebben. Er komen steeds meer klanten bij, en die gaan niet meer weg. Dat is het signaal dat we op de goede weg zijn.’

Fundering

Maar niet te snel en vooral stap voor stap. Groei heeft niet de hoogste prioriteit, benadrukt Alex. Eerst perfectioneren en dan groeien. ‘Ik zie Ventana als een prachtige glanzende bol, maar hier en daar zit een klein krasje; die gaan we eerst wegpoetsen. Wat we doen moet altijd volgens de welbekende Ventana-service gaan. Ja natuurlijk, iedereen zegt het, maar wij hebben écht een goede naam en die moeten we behouden. De fundering moet ijzersterk blijven.’

Alex praat honderd zinnen in een uur, Richard lijkt de rust zelve. Het lijkt logisch dat de twee elkaar goed aanvullen. Wat maakt Richard de aangewezen persoon om Ventana Zonwering naar een nog hoger niveau te tillen? ‘Heel simpel’, antwoordt Alex. ‘We hebben vaak contact gehad. Hij is gewoon een prettig persoon en heeft veel verstand van de commerciële kant. We waren er ook na één gesprek uit dat dit een hele prettige samenwering gaat worden. Ik vind het mooi dat hij zijn kwaliteiten nu voor ons in kan zetten.’

 

www.ventanazonwering.nl

OntwikkelingenBouw & VastgoedInterieurbouwInstallatietechniekLopikerwaard