fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Nieuw logo en nieuwe manier van samenwerken

Begin dit jaar ondergingen Jacomij Electronics Recycling en Jacomij Metalen een flinke metamorfose. Ze kregen een nieuw logo én profileren zich sindsdien als onderdeel van Jacob Metal Group. Dat laatste zijn ze feitelijk al sinds hun oprichting, maar voorheen werd dit amper benadrukt. De aanleiding voor deze verandering? Meer transparantie in de markt én beter laten zien waar de collega’s binnen de groep toe in staat zijn op het gebied van metaalrecycling. 

Erik van den Heuvel, managing director bij Jacomij, geeft het eerlijk toe: ‘Het is wel even wennen, die hele verandering. Ik ben nog van de school waarbij je voor goede handel vooral veel moet praten en weinig zeggen,’ vertelt hij lachend. ‘Met deze verandering binnen de groep maken we echt een draai naar meer transparantie. Het maakt handelen minder spannend als iedereen weet wat er op de markt is. Ik hou van die handel, dus persoonlijk vind ik dat jammer. Maar het is voor ons bedrijf een goede stap, dus ik sta er volledig achter. Tegenwoordig is alle informatie toch overal online te vinden, dus in die openheid moeten we meegaan. Tegelijkertijd zien we een beweging in de markt. We recyclen afval. Ons werk is om uit metalen en elektronica die in de markt weggegooid worden, de grondstoffen te halen en deze terug te brengen op de markt. Zowel onze klanten als overheden verlangen van ons dat we aantoonbaar maken dat we de hele keten van afvalproduct naar nieuwe grondstof onder controle hebben. Daarin is onze transparantere aanpak een belangrijke stap.’

Eigen identiteit behouden

’Twee jaar geleden staken we als directie van de zes zusterbedrijven in Schotland, Duitsland, Frankrijk en Nederland de koppen bij elkaar’, vertelt Erik. ‘We horen allemaal bij hetzelfde moederbedrijf, Jacob Metal Group, maar werken als individuele bedrijven met eigen klanten en een eigen identiteit en logo. In de basis blijft dat ook zo, nu we een nieuw jasje hebben. We blijven allemaal onze eigen identiteit behouden, maar laten nu wel zien dat we bij één van de grootste familiebedrijven van Europa horen. De kleur en eigen initialen in de logo’s maken het eigen, terwijl we door de eenheid duidelijk laten zien dat we één familie zijn. Gezamenlijk kunnen we bijna alles op het gebied van metaalrecycling. Waar wij als Jacomij groot zijn in recycling van electronica, zijn collega’s bijvoorbeeld weer goed in chemicaliën. Op verschillende vlakken concurreren we ook nog, omdat we interesse hebben in dezelfde partijen die worden aangeboden op de markt. Maar we zien vooral mogelijkheden om elkaar aan te vullen en van elkaars kennis en netwerk gebruik te maken.’

Lange aanloop

Twee jaar lang duurde de weg naar de transformatie die begin dit jaar plaatsvond. ‘Het is een transformatie van zes bedrijven, en je zit allemaal op verschillende locaties, in verschillende landen’, vertelt Erik. ‘Daar kwam corona ook nog eens overheen, waardoor we regelmatig afspraken moesten verzetten, omdat we niet konden reizen. Dat maakt het proces er niet gemakkelijker op. Het veranderen van je logo gaat gepaard met best veel emotie, dus het is niet iets wat je zomaar even via Zoom of Teams doet. Daarom hebben we toch steeds geprobeerd om enkele dagen samen te komen en dan spijkers met koppen te slaan. Dat gaat beter wanneer je elkaar even in de ogen kan kijken. Uiteindelijk moet je met z’n zessen op één lijn komen en dat is gelukkig gelukt.’

‘Met deze verandering binnen de groep maken we echt een draai naar meer transparantie’

Fris, nieuw, maar herkenbaar

‘De gedachte achter het logo voert terug naar het moederbedrijf, Siegfried Jacob Metallwerke GmbH. Zij hadden een ruitvorm als logo, wat we nu allemaal hebben overgenomen. Verder hebben we er een duidelijke verwijzing aan toegevoegd naar ons recyclingwerk door middel van kringlooppijlen. Dat is uiteindelijk de basis van wat we doen: nieuwe waardevolle grondstoffen uit afval halen. Ook heeft iedereen in het logo een verwijzing naar Jacob Metal Group staan. Gezamenlijk met de eigen initialen en eigen kleur ontstaat een fris en nieuw logo, dat toch gelijk herkenbaar is en waaruit het groepsgevoel duidelijk naar voren komt.’

Pak het goed aan!

‘Het is een flinke operatie, zo’n logowijziging’, verzucht Erik. ‘Je komt ‘m op de gekste plekken tegen en werkelijk alles moet vervangen worden. Kleding, visitekaartjes, de website en ga zo maar door. Dus aan alle ondernemers die erover nadenken: weet waar je aan begint, haha! En schakel ook zeker de juiste hulp in, want je wil écht een plan hebben om het logo gelijk goed in de markt te zetten. Dat begon vorig jaar met een interne lancering waarin we alle medewerkers hebben meegenomen in de veranderingen en is inmiddels een campagne voor de buitenwereld. We hebben net weer op de beurs gestaan, hebben een magazine uitgegeven en aan alle relaties een memoryspel gestuurd met onze nieuwe logo’s en de materialen die we recyclen. Het wordt goed ontvangen door klanten. Veel wisten inderdaad niet dat we als groep bij elkaar hoorden. Dat laten we nu veel beter zien. En het is ook iets om trots op te zijn, want wie kan nou zeggen dat hij werkt bij een écht familiebedrijf met wel duizend collega’s in heel Europa?!’

 

Meer weten over Jacomij Metalen?
Bekijk de website via www.jacomij.com

 

OntwikkelingenRestylingIndustrieMetaalLekstroomUtrecht