fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Nieuwe e-Qruiser is slechts één van de vele ontwikkelingen

Het was vlak voor de coronapandemie, toen we Tim Six in Oudewater spraken over zijn plannen om de elektrische sloepen van Qrafter niet alleen te verhuren, maar ook te verkopen. Sindsdien heeft de botenbouwer niet stilgezeten. De productie werd opgeschroefd, nieuwe services werden toegevoegd en onlangs introduceerde Qrafter het acht meter lange broertje van hun zes meter lange e-Qruiser. Tijd om ons bij te laten praten dus.

Tim ontvangt ons in zijn loods, waar de nieuwe e-Qruiser 800+ naast het bekende zes meter lange model staat. Voor we de gloednieuwe sloep van dichtbij bekijken, vertelt hij ons over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. ‘Het is echt boven verwachting wat er is gebeurd’, vertelt Tim. Het was onze ambitie om naast de verhuur in beperkte oplage te verkopen, maar door de toenemende vraag hebben we de productie moeten opschalen. We zijn daarin geholpen door de coronaperiode, toen in het algemeen bijzonder veel vraag was naar boten. Mensen konden niet op vakantie en zochten een uitweg om toch eropuit te gaan. De boten waren niet aan te slepen in die tijd. Nu is dat genormaliseerd, maar onze planning staat nog steeds vol. Mijn collega Matthijs Hoogendijk is daarbij verantwoordelijk voor de productie van de boten. Matthijs is jong en heeft goede ideeën. Ik heb zin om de komende jaren samen met hem verder te bouwen aan Qrafter.’

Weekendje weg

Inmiddels zijn we samen in de nieuwe e-Qruiser 800+ gaan zitten. De sloep is slechts twee meter langer dan de zes meter lange e-Qruiser die Qrafter eerder verkocht, maar voelt door de halve meter extra breedte veel royaler aan. ‘Deze biedt ruimte aan maximaal twaalf personen en de ander aan acht’, vertelt Tim. ‘Daarmee boren we een andere markt aan dan met de andere sloep. We voelden die behoefte aan een nét iets groter model wanneer we met nieuwe klanten spraken. Niet alleen om grotere gezelschappen mee te kunnen nemen, maar ook omdat deze sloep zich leent voor een weekendje weg, terwijl het kleinere broertje echt alleen voor dagjes uit is. In deze boot kan je op twee manieren een bed creëren, waarbij je comfortabel kunt slapen. Onder de kap, of in de punt. Dat geeft extra opties om er samen echt even langer tussenuit te gaan.’

‘We voelden de behoefte aan een iets groter model wanneer we met nieuwe klanten spraken’

Luxe opties

De e-Qruiser waar we inzitten straalt flinke luxe uit. Een deel daarvan is optioneel. ‘We willen mensen zelf de gelegenheid geven om hun eigen boot ervan te maken. Wel tot op zekere hoogte, want de constructie blijft gelijk. Aan de aankleding kun je echter volledig je eigen draai geven. Denk aan de kussens, koelboxen, de keuze voor een vloer of de kleur van het aluminium. Daar is de boot overigens volledig van gemaakt, wat hem onderhoudsarm maakt. Hij kan in principe het hele jaar in het water blijven liggen. Omdat de motor elektrisch is, is onderhoud daaraan ook amper nodig. Elektrisch varen is bij ons de enige optie. Dat is een bewuste keuze. We begonnen daarmee in onze verhuurvloot in Oudewater en Loosdrecht en merkten dat het veel voordelen biedt. Je vaart stiller, schoner en compleet trillingsvrij. Ik ben er zelf echt fan van geworden. Daarnaast is elektrisch varen de toekomst. Amsterdam verplicht het al vanaf 2025. Daarna zullen andere gemeentes snel volgen. Utrecht en Haarlem hebben het al aangekondigd. We merken dat die verandering mensen triggert om naar onze e-Qruisers te kijken. Wij doen dit inmiddels al meerdere jaren en hebben alle kennis die nodig is voor elektrisch varen. Het is echt een specialisme dat nog niet iedere botenbouwer bezit.’

Uitgebreide dienstverlening

Inmiddels zijn we verplaatst naar het kantoor van Tim, waar hij ons meer vertelt over de nieuwe diensten die Qrafter sinds kort aanbiedt. ‘Klanten die bij ons een boot kopen, houden ervan om zonder gedoe in te stappen en weg te varen. Daarom bieden we diensten aan die passen bij die zorgeloosheid. Zo hebben we een onderhoudsprogramma, waarbij wij ieder jaar de boot ophalen, netjes maken en droog stallen. Mensen kopen al een onderhoudsarme boot, maar we merken dat veel klanten het toch fijn vinden als de sloep ergens warm en droog ligt. Wij houden daarnaast goed zicht op de vloot en voeren kleine onderhoudstaken meteen uit. Een andere dienst die we dit jaar toevoegen is Qrafter Qonnect, waarmee we de accu van je boot op afstand kunnen monitoren. We waarschuwen je dan wanneer de boot bijvoorbeeld een tijd niet is opgeladen. Een extra oogje in het zeil. Tot slot is er nog het eigendomsprogramma. Klanten kunnen hun boot dan aanbieden in onze verhuurvloot, waardoor ze rendement maken op hun investering. Voor wie niet wekelijks vaart is dat een slimme en voordelige keuze.’

Uit het jasje

Al die ontwikkelingen hebben wel één nadeel: er is meer ruimte nodig om door te groeien. ‘We hebben plannen om te verhuizen naar een ruimer onderkomen’, vertelt Tim. ‘Een nieuwe plek is nodig om meer ruimte te maken voor de productie, zeker nu we ook de onderhoudsservice en stalling aanbieden. Met meer ruimte kunnen we weer nieuwe stappen maken. Ik kijk al uit naar alle ontwikkelingen die de komende jaren staan te gebeuren! Hopelijk kunnen we die in een volgend artikel vanuit ons nieuwe pand weer met jullie delen.’

 

www.qrafter.nl

OntwikkelingenTransport & AutobrancheLopikerwaard