fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Wij adviseren niet alleen, wij zijn betrokken tot de
verbeteringen zijn gerealiseerd’

Een onafhankelijke helikopterview nodig bij logistieke projecten? ACTlytics uit IJsselstein analyseert en adviseert aan de hand van interactieve rapportages en helpt bij de uitvoering. De ondernemende instelling van Cindy de Groot en haar zevenkoppige team doen de rest. ‘Het is niet de bedoeling dat onze adviezen ergens onderin een kast belanden.’

Het ondernemersbloed stroomt door de aderen van Cindy de Groot, oprichter en eigenaar van ACTlytics. Haar ouders runden tot hun pensioen een bedrijf in luchtkanalen, haar broer heeft een digitaal marketingbureau en haar zus is virtual assistent die zich onder meer bezighoudt met sociale media, ook voor ACTlytics. Dat Cindy met haar achtergrond – ze studeerde bedrijfswiskunde en informatica – ook ooit haar eigen bedrijf zou beginnen, berust allerminst op toeval.

Zeven jaar geleden begon ze met ACTlytics, dat staat voor analyse, change management, training én voor actie. De projecten die het bedrijf aanneemt, zijn allemaal van logistieke aard. ‘Wij leveren geen software, maar diensten’, legt ze uit in het pand van ACTlytics in IJsselstein. ‘Bij analyse moet je denken aan het bouwen van interactieve rapportages. Op basis daarvan kunnen wij potentiële verbeteringen adviseren. Naast het schrijven van het advies helpen we ook bij de uitvoering. We zijn betrokken tot de verbeteringen gerealiseerd zijn. Het is niet de bedoeling dat onze adviezen ergens onderin een kast belanden.’

Inzet personeel

Onlangs verzorgde ACTlytics een project voor een digitaal marketingbureau. Het bedrijf maakt campagnes om websites hoger in Google te laten eindigen en meer producten te verkopen. ‘Zij maakten een schatting hoelang een bepaalde activiteit zou duren en wat het zou kosten. Dat bleek achteraf niet altijd te kloppen. Wij hebben een rapportage gemaakt waarin zij kunnen zien hoelang een medewerker over een bepaalde taak doet. Daarmee kunnen haalbare afspraken met klanten worden gemaakt en kan de benodigde tijd per taak gereduceerd worden met gerichte training.’

Bij een telecombedrijf dat bij de mensen aan huis komt voor internetaansluitingen en storingen ontdekten ze dat monteurs steeds meer kilometers maakten en daardoor minder klanten konden bezoeken. ‘Wij hebben geplande routes vergeleken met hoe ze werkelijk hadden gereden. Daar kwamen significante verschillen uit in bepaalde postcodegebieden. Wat bleek: er waren langdurige wegwerkzaamheden aan de gang. De software ging uit van een bepaalde reistijd, maar de monteurs moesten omrijden, dus zagen de routes er anders uit. Er was veel oponthoud en op de alternatieve wegen werd het steeds drukker. Een aanpassing in de software resulteerde in logische haalbare routes.’

‘Nieuwe contacten komen vaak door een aanbeveling van huidige klanten’

Focus

Bij ACTlytics besloten ze mee te rijden met de monteurs om te ervaren wat ze meemaakten. Door de files konden ze niet al hun werk doen. ‘Daar wordt de planner ook niet blij van. Die kreeg bonnen terug met opdrachten die opnieuw moesten worden ingepland. Daarbij was er ook nog een voorkeursmonteur die bepaalde postcodes of wijken deed. Er ging iemand uit dienst en die wijk werd overgenomen door een collega, maar voor die klus is het heel bepalend dat ze vanaf hun huisadres gaan rijden. Alleen die herverdeling is nooit gemaakt. Door een kleine verschuiving kun je dat oplossen. Dan komt de c van change management bij het doorvoeren van die verandering. Door weerstand weg te nemen, kunnen wij iets aanbieden wat uitvoerbaar is. Het begint met rapportage, dan de analyse op basis van datagegevens en dan de vertaling naar de praktijk.’

Kortom, ACTlytics is de partij met de onafhankelijke helikopterview. ‘Dat doen we aan de hand van onze kernwaarden. Onze werkwijze is persoonlijk, we staan voor kwaliteit, willen met tevreden mensen werken en vinden onze maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. Wij merken dat dit wordt gewaardeerd.’

Veel projecten komen binnen via het grote netwerk van het IJsselsteinse bedrijf. ‘Onze huidige klanten komen regelmatig terug met nieuwe uitdagingen. Nieuwe contacten komen vaak door een aanbeveling van huidige klanten. We werken voor multinationals zoals Shell, Friesland Campina en Vodafone Ziggo, maar wij doen juist ook heel veel voor het mkb. Mooie resultaten halen met leuke klanten vind ik veel belangrijker dan het grote geld verdienen.’

Lego League

Eén van de aspecten om maatschappelijke betrokkenheid te tonen, zijn de jaarlijkse Lego League-lessen. Met robots en een docent die door ACTlytics wordt ingehuurd, proberen ze kinderen enthousiast te maken voor technische studies en het belang van samenwerken duidelijk te maken. ‘Het is leuk om dat aan te bieden. Wij sponsoren dan de materialen, robots, wedstrijdinschrijving en elk jaar een nieuwe tafel met wedstrijdsets. Wij vinden het mooi om de volgende generatie enthousiast te maken voor techniek, programmeren en wiskunde.’

ACTlytics wil veel meer lokaal gaan ondernemen. ‘Ook kleinere ondernemers kunnen meer netto resultaat bereiken, als besluiten worden genomen op basis van data. Veel mkb’ers zijn bezig met de vraag hoe ze slimmer kunnen werken. Iedereen is op zoek naar goede mensen, wij ook. Maar het gaat er ook om hoe je met je huidige mensen slimmer kunt werken.’

www.actlytics.com

OntwikkelingenZorg & WelzijnFysiotherapeutLopikerwaard