fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Nieuwe techniek, nieuw bedrijf

Neem twee jonge ondernemers met ambitie en een nog vrij onbekende, revolutionaire methode voor het reinigen van gevels en daken en een nieuw bedrijf is geboren: Softwash Groene Hart. Met deze reinigingsmethode zien bedrijfspanden er in korte tijd weer als nieuw uit, met nauwelijks kans op schade. Casper Prins en Daan Luten vertellen graag over hun bedrijf.

Casper en Daan zijn beiden al jaren zzp’er in de glazenwassersbranche – en zwagers – en wilden graag een grotere markt bedienen met een nieuw eigen bedrijf. ‘We worden vaak ingehuurd door onderaannemers en zochten naar meer eigen werk, we wilden meer zelf kunnen ondernemen. In de zakelijke glazenwassersmarkt is het moeilijk om ertussen te komen, dat vonden we niet echt een optie. In de schoonmaak is er ook al genoeg. Dus zochten we naar iets “nieuws”. Toen we op een gegeven moment via een leverancier in aanraking kwamen met softwash, dachten we: dit is onze kans om uit te breiden. Dit wordt ‘m.’

Softwash

Want, de techniek is interessant en veelbelovend en een goed alternatief voor hogedrukreiniging. In Nederland is softwash weliswaar nog relatief onbekend, maar in bijvoorbeeld Amerika en Engeland wordt het al veelvuldig gebruikt. Casper en Daan gingen zich erin verdiepen en volgden een cursus rondom softwash. ‘Eén ding was voor ons heel belangrijk’, aldus Casper. ‘Dat we het meteen goed en professioneel zouden neerzetten. Anders hoef je geen bedrijf te beginnen. Bovendien is het een product dat zorgvuldig gebruikt moet worden, want er kan ook best iets misgaan als je het niet goed doet.’

Even over de techniek zelf: met softwash maak je bijvoorbeeld gevels, daken en tegels schoon met biologisch afbreekbare chemicaliën in plaats van met hogedruk. De druk is veel lager, waardoor de kans op schade ook kleiner is. En het heeft nog meer voordelen. ‘Het is goedkoper, sneller en milieuvriendelijker’, aldus Daan. ‘We werden laatst benaderd door een VvE in Breukelen. Ze hadden een offerte liggen van een bedrijf voor het (hogedruk) reinigen van daken van diverse woningen. Het zou een ton kosten en twee maanden duren. Wij konden het voor een derde van die prijs aanbieden en veel sneller klaar zijn. Bij softwash geldt over het algemeen: het product doet z’n werk.’

‘Bij softwash geldt: het product doet z’n werk’

Onderscheidend zijn

Casper en Daan zien de populariteit van softwash snel toenemen. ‘Steeds meer bedrijven bieden het aan en je merkt het ook wel aan de voorraad; producten zijn minder goed verkrijgbaar.’ Het is voor hen daarom belangrijk om zich te onderscheiden. ‘We willen dat in de eerste plaats doen door ons uitsluitend op de zakelijke doelgroep te richten’, aldus Casper. ‘Die markt vinden we aantrekkelijker en je kunt er over het algemeen flink wat meters maken. De opdrachten zijn gewoon duidelijk en afgebakend, waardoor je niet in andermans vaarwater komt te zitten. We werken daarnaast netjes, duidelijk en betrouwbaar. Als iets niet lukt, zeggen we het ook en we gaan door totdat het goed is. Omdat het product soms kan doorwerken, komen we na dertig dagen terug voor een controle. Is iets niet in orde, dan maken we het in orde. Dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen.’

‘Onze prijzen zijn ook gewoon netjes’, vult Daan aan. ‘Dat je ergens het dubbele voor kán vragen, wil niet zeggen dat je het ook móet vragen. We zijn bovendien gecertificeerd, wat ook belangrijk is in deze branche. Dit product is vrij te verkrijgen en heeft weliswaar minder risico’s dan een hogedrukreiniger, maar je moet altijd voorzichtig zijn. We komen liever nog een keer extra langs om alle verwachtingen uit te spreken. Als we er geen vertrouwen in hebben, doen we het niet. Sommige ondergronden zijn niet ideaal om te reinigen met softwash. Dat zeggen we eerlijk.’ Casper schiet nog iets te binnen: ‘We maken proefstukjes. We gebruiken het product op een onopvallende plaats zodat we kunnen zien met welke ondergrond we te maken hebben en hoe het uitpakt.’

MAAZ CHEESE

Er wordt momenteel een website gebouwd, er is een logo gemaakt, kleding bedrukt en Casper en Daan hebben een aanhanger met een softwash-systeem laten bouwen. De eerste klussen zitten er inmiddels op, waaronder bij MAAZ Cheese in Bodegraven en bij hun vestiging in België. ‘Dat was een mooie opdracht om te doen. Er was al een paar jaar niet veel gedaan aan de buitenkant van het pand, op wat oppervlakkig schoonmaakonderhoud na. We hebben bijna 3.000 vierkante meter in drie dagen gedaan. Met hogedruk had dat zeker twee weken geduurd en had het bedrijf de laaddocks mogelijk tijdelijk niet kunnen gebruiken. Nu waren we een kwartier per dock kwijt. Het pand oogt een stuk frisser, het viel de medewerkers ook meteen op die aan kwamen lopen. Dat is leuk om te zien; dat ons werk zoveel effect heeft.’

 

www.softwashgroenehart.nl (coming soon)

OntwikkelingenOnderhoudWoerden