Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

ONLINE MARKETING? HELP!

Lees hoe je als mkb-ondernemer de juiste start maakt in vijf stappen

Of je nu starter, of al een tijd in de business bent, iedereen krijgt te maken met het hoofdstuk marketing. Je wilt immers laten zien wat je doet en nieuwe klanten werven. De kans is groot dat je op het gebied van je “online aanwezigheid” veel wensen hebt, maar niet weet waar je moet beginnen. Dat is ook niet zo raar, jouw expertise ligt op een ander vlak. Gelukkig zijn er ondernemers die van online marketing hun beroep hebben gemaakt. Thom van der Kleij, eigenaar van Dimpekt B2B Online Marketing in Woerden, is er zo één. OnderNamen heeft hem bereid gevonden om in een heldere uiteenzetting tips en adviezen te geven, zodat je de juiste handvatten hebt om te beginnen met online marketing.

Bepaal je strategie
Net zoals je voor je bedrijf een plan had of hebt, zo moet je dat voor online marketing ook hebben. In dit plan leg je vast wat je doel is. Wat wil je bereiken? Meer aanvragen, meer naamsbekendheid, meer betrokkenheid bij je merk? Bij welke doelgroep wil je meer in beeld komen? Een veel gemaakte fout is om een stagiaire vanuit het niets je online marketing te laten optuigen. Wat in eerste instantie een goedkope oplossing lijkt die snel zijn vruchten afwerpt, zal op termijn net zo veel waard zijn als een auto zonder brandstof (of elektriciteit). Immers, een stagiaire blijft slechts zelden op de stageplek werken, als de stage erop zit. Daar zit je dan, met gevulde social mediakanalen, een schare fans en niemand om het werk voort te zetten. Een stagiaire je online marketing laten doen kan alleen als je vooraf een plan hebt en iemand aanwijst binnen je bedrijf, die meeloopt en leert tijdens het opstartproces. Bedenk goed dat onlinemarketingbedrijven er een dagtaak aan hebben! Bepaal dus vooraf je strategie en zorg voor continuïteit.

Je bedrijf online is wel degelijk een echte vestiging
Alle activiteiten die je digitaal ontplooit scheppen een beeld over jouw onderneming. Dat houdt in dat wat je in de fysieke wereld uitstraalt, je merkwaarde dus, qua beleving overeen moet komen met hetgeen er online zichtbaar is. Dat begint bij een website die exact weergeeft waar je bedrijf voor staat en eindigt met het hebben van een bedrijfspagina op één van de social mediakanalen. Bedenk goed dat klanten en prospects eerder digitaal met jouw onderneming in aanraking komen, dan fysiek. Het mooie beeld dat je online gecreëerd hebt, mag niet verschillen van wat een bezoeker aan je fysieke vestiging voorgeschoteld krijgt. Je bedrijf online is dus wel degelijk een echte vestiging. De uitspraak “you never get a second chance to make a first impression” geldt zeker ook in de onlinewereld. Dat wil zeggen dat teksten foutloos en to the point moeten zijn en beeldmateriaal een echte meerwaarde moet hebben.

‘Zelf experimenteren zonder dat je begrijpt wat je doet, kost vooral geld’

Werk in vijf overzichtelijke stappen
Het bepalen van een onlinestrategie verloopt in vijf stappen. Stap één is het doen van een marketingonderzoek, waarbij je jezelf vragen stelt als “Wie zijn mijn klanten en wat zijn hun behoeften” en “Wie zijn mijn concurrenten en wat doe ik beter?”. Bij stap twee ga je op basis van de opgedane kennis van je klanten, de contentstrategie bepalen. Met deze content wil je voldoen aan de vragen en behoeften van de klant. Met welk soort artikelen wil je online staan, welk beeldmateriaal is er nodig en hoeveel daarvan bestaat uit fotografie of video? Daarna komt stap drie, waarin je met de gemaakte content websitebezoeken gaat genereren via verschillende kanalen. Dat kan middels Google. Tevens kun je content publiceren, al dan niet betaald, op LinkedIn en Facebook. Via videokanaal YouTube kun je ook adverteren, evenals met Google Display advertenties. En last but not least: via e-mailmarketing kun je heel gericht jouw boodschap op de juiste plaats krijgen.

Stap vier is het aanpakken van je bedrijfswebsite. Daar komen prospects die op social media geïnteresseerd zijn geraakt in jouw bedrijf, product of dienst namelijk kijken wie je bent. Zorg voor een duidelijke homepage die meteen laat zien wat je doet en wie je bent. De invulling van je website moet aansluiten op de behoeften van je klant, die je bij stap één bepaald hebt. Maak een pagina aan voor de diensten of producten die je aanbiedt en overweeg om kennisartikelen te plaatsen. Dat schept vertrouwen en het feit dat je jouw kennis deelt, maakt je sympathiek. De vijfde en laatste stap is het analyseren van de resultaten en alle data die jouw online marketing genereert. Beantwoorden de resultaten aan het doel dat je hebt gesteld in je contentstrategie? Met die analyse kun je je Google-zoekwoorden optimaliseren en achterhalen welke producten of diensten die je aanbiedt populair zijn. Online marketing is een iteratief proces dat je constant kunt en zelfs moet bijschaven.

Doe het goed of doe het niet
Online marketing is een oefening die je goed moet doen of helemaal niet. Zelf experimenteren zonder dat je begrijpt wat je doet, kost vooral geld. Wil je op weg geholpen worden en weten hoe je klanten vindt en hoe je concurrentie gevonden wordt? Weten welke kansen er voor jouw bedrijf online liggen? Doe dan vrijblijvend een online groeiscan via www.dimpekt.nl. Dimpekt helpt je met een groeiscan graag op weg naar succesvolle online marketing.

InterviewOntwikkelingenCommunicatie & MediaMarketingWoerden