Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Ons mantra: if you confuse, you'll lose'

Daan Schmidt kon zijn ogen nauwelijks geloven toen hij voor het eerst de
Amerikaanse bestseller over StoryBrand las. Hij wist meteen: dit is de sleutel tot succes voor heel veel bedrijven. De Leusdense
ondernemer is de eerste die de baanbrekende methode voor optimale marketingresultaten en groei buiten Amerika aan de man brengt. Met een boek, een podcast, een webinar, workshops en trainingen helpt StoryBrand Nederland tal van ondernemers in razend tempo verder. En dit is pas het begin.

Hadden jullie op deze vliegende start durven hopen? 

‘Eigenlijk hebben we de motor pas in juni echt aangezet, maar er komen letterlijk elke dag leads binnen die iets willen met StoryBrand. Het gaat heel hard en ondernemers reageren enthousiast. Dat maakt ons blij, want wij zien dat de methode ze echt helpt. Vooral onze Nederlandse uitgave van het boek is een aanjager. Dat kwam net voor de zomer uit en we zijn al bijna toe aan de derde druk. Het boek is de nummer één geworden in de Managementboek Top 100. En als ondernemers het lezen, dan zien we altijd gebeuren dat ze de volgende stap willen zetten; StoryBrand implementeren in hun business. Daar helpen wij bij.’

Voordat we doorpraten over StoryBrand: wat is jouw achtergrond?

‘Ik ben zeven jaar commercieel directeur geweest bij het grootste Europese softwarebedrijf voor goede doelen. Twee jaar nadat mijn vrouw Lizzy in 2013 het online marketingbureau Schmidt Communicatie had opgericht, ben ik bij haar in het bedrijf gestapt. Dat hebben we uitgebouwd naar een team van zes mensen en een flexibele schil van veertien mensen, die voor onze klanten alles doen op het gebied van online marketing. Dat werkt uitstekend.’ 

Waarom zijn jullie StoryBrand gestart?

‘Als je als bedrijf marketing wil doen, online of offline, heb je een heldere boodschap nodig. Het woord marketing is een samenvoeging van de woorden getting the market. Als je de markt wil bereiken, wat roep je dan? Daar staan heel veel bedrijven niet bij stil. Die denken: we hebben iets moois te bieden en daarmee kunnen we de wereld bereiken. Was het maar zo simpel. Daar liepen we keihard tegenaan bij onze klanten. Die huren Schmidt Communicatie in voor advertising, marketing automation en conversie-optimalisatie. Maar daar zit iets voor: je boodschap helder krijgen. Daar liepen veel klanten tegenaan. Totdat ik in 2017 in het vliegtuig naar Amerika het boek StoryBrand van Donald Miller las. Ik dacht: als dit werkt hebben we goud in handen. Deze methode biedt een framework, handvatten en is super pragmatisch. Mijn vraag was: werkt het ook buiten Amerika?’ 

 

‘Bij StoryBrand gaat het erom dat je je boodschap verheldert en je bedrijf laat groeien’

Dus hebben jullie de proef op de som genomen.

‘Inderdaad. Ik ben me in StoryBrand gaan verdiepen, heb mijn certificering behaald en ben naar onze grootste klant gegaan voor een pilot. We hebben de boodschap van dat bedrijf door de zeven filters van StoryBrand gehaald en op basis daarvan de homepage en het webinarscript aangepast. Het resultaat: 33 procent omzetverhoging in één kwartaal. Ik ben een sceptische man, dus hebben we het ook geprobeerd bij een non-profitorganisatie. Zelfde verhaal. De resultaten van advertising, het binnenhalen van leden en donateurs, het ging allemaal door het dak.’

Wat maakt StoryBrand zo’n vruchtbare methode om groei te bereiken?

‘Ons brein verlangt naar duidelijkheid. Mensen kopen dus niet de beste producten of diensten, maar de producten of diensten die ze het snelste begrijpen. Het mantra van StoryBrand is: if you confuse, you’ll lose. Dat is waarom veel bedrijven nog steeds struggelen met hun website, met een laag reactiepercentage op offertes en met medewerkers die allemaal wat anders zeggen op de vraag wat hun bedrijf nou eigenlijk doet. Wat is het geneesmiddel hiervoor? Verhalen. Verhalen vertellen is een eeuwenoude methode waarmee wij context en betekenis kunnen geven aan zaken. Bij de paradigma verschuivende methode StoryBrand gaat het erom: hoe laat ik mijn verhaal het verhaal van mijn klant worden? Negen van de tien keer roepen bedrijven alleen maar over hun prestaties, hun jarenlange staat van dienst, etcetera. Maar dat is alleen het verhaal over jou. Als ik als klant precies lees wat jouw bedrijf doet, hoe mijn leven daardoor beter wordt en hoe ik dat kan bereiken, dan doe je het goed en dat ga je snel merken.’

Hoe draagt StoryBrand dit verhaal uit?

‘Onze klanten stonden versteld en zeiden: Daan, dit verdient een podium. Zelf dachten wij niet zo groot, maar wij zijn erover gaan nadenken en zagen het versterkende karakter. We hebben een online training ontwikkeld en geven workshops. Een vijfstappenmarketingplan en jouw boodschap op één A4 is onze belofte. Ook zijn we gestart met certificeren van marketingprofessionals. Die hebben hun eigen producten en diensten, maar willen StoryBrand wel in hun gereedschapskist om de klant beter van dienst te zijn.’

Wat voedt jouw energie om StoryBrand te verspreiden?

‘Als je bedenkt dat Nederland en België 2,7 miljoen bedrijven tellen en het gros daarvan te weinig omzet of winst maakt, dan maak ik me zorgen over de BV Nederland en België. Onze drijfveer: wij hebben inmiddels bij zo’n honderd klanten intensief meegemaakt wat StoryBrand teweegbrengt. Als we dan zien hoe enorm de impact is, welke gevolgen het heeft voor de winstgevendheid van een bedrijf, dan denken we: dit moet de wereld in.’

InterviewCommunicatie & MediaMarketingEemvallei