Oplossingsgericht en betrokken
Vanuit hun gloednieuwe kantoor aan de Euclideslaan in Utrecht Oost staan Martijn van Hall en Christianne Bouma cliënten bij met alles wat met arbeidsrecht te maken heeft. Van fusies, overnames en reorganisaties tot het opstellen van arbeidsovereenkomsten; samen met nog vijf advocaten behandelen zij allerlei zaken, altijd op juridisch topniveau én met aandacht voor de menselijke maat.
Met hun jarenlange ervaring en hoogwaardige kennis van het arbeidsrecht bieden de advocaten van Van Hall Arbeidsrecht oplossingen die hun cliënten écht verder helpen. Niet onnodig ingewikkeld en in wollige juridische taal, maar praktisch en pragmatisch. ‘Dat begint al met het voorkomen van problemen’, vertelt Martijn. ‘Wij zorgen ervoor dat alles aan de voorkant goed geregeld is, zodat er ook niks, of in ieder geval zo min mogelijk, misgaat. Dat betekent bijvoorbeeld dat we bedrijven helpen om hun papierwerk op orde te hebben. De contracten, de arbeidsvoorwaarden, het concurrentiebeding. Maar het gaat verder dan dat. Wij zijn een sparringpartner en adviseur en denken mee op strategisch niveau. Daarbij stellen we natuurlijk het belang van onze cliënt, meestal een werkgever, voorop – daarvoor zijn wij advocaten – maar hebben wij óók oog voor de andere partij. Want ook dat zijn mensen, met een baan, hypotheek, kinderen en dromen. Die menselijke kant is voor ons heel belangrijk.’
Praten in plaats van procederen
Er zijn dan ook jaren geweest dat Martijn en Christianne hun toga – nog altijd verplichte dresscode in de rechtbank – niet uit de kast hebben gehaald. ‘Wij geloven dat je met praten verder komt dan met procederen’, legt Christianne uit. ‘Bij een rechtszaak zijn er eigenlijk altijd twee verliezers. Het kost hartstikke veel geld en gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen.’ En dus zetten de advocaten van Van Hall Arbeidsrecht in op open communicatie, bijvoorbeeld bij een overname. ‘In een overnamezaak gebruiken veel juristen het wetboek als leidraad, wij gebruiken ons gezond verstand’, vertelt Martijn. ‘En natuurlijk is dat gezond verstand mede gevormd door ons juridisch inzicht. Maar soms is er meer nodig dan alles juridisch kloppend te maken. Wij begrijpen dat een overname onrust veroorzaakt onder de werknemers. Daarom adviseren wij onze cliënten om mensen mee te nemen in het proces. Ga met ze in gesprek, organiseer informatiebijeenkomsten en luister echt naar ze. Dan is de kans dat iedereen zijn handtekening onder de nieuwe arbeidsvoorwaarden zet véél groter. Laatst verwachtte een cliënt bij een overname dat er vijf mensen zouden gaan procederen. Het werden er nul. Simpelweg omdat ze hun werknemers serieus namen. Daar word ik zo blij van.’ Christianne geeft nog een voorbeel: ‘Als je als werkgever een werknemer wil ontslaan, moet je een dossier opbouwen en een verbetertraject opstarten. Daar kunnen we je bij helpen, maar vaak is ons advies om met deze werknemer om de tafel te gaan. Kunnen we niet samen tot een oplossing komen? Uiteindelijk is dat voor iedereen beter. Want als de werknemer met een goed gevoel het bedrijf verlaat, levert dat vaak positieve reclame op. Met een ontslagzaak via de kantonrechter is dat wel anders.’
Persoonlijk en betrokken, ook over de grens
Deze persoonlijke en betrokken benadering is het fundament van Van Hall Arbeidsrecht. ‘We leren onze cliënten graag écht goed kennen en bouwen een langdurige relatie op. Voor sommige bedrijven werken we zelfs al twintig jaar. Om onze cliënten ook over de grenzen van dienst te kunnen zijn, hebben we in 2015 een internationaal netwerk opgezet. Dit is een samenwerkingsverband tussen vooraanstaande arbeidsrechtkantoren met dezelfde waarden en werkwijze als ons kantoor. Daar zijn kantoren in heel Europa bij aangesloten en inmiddels hebben we ook kantoren in Australië, China en Mexico in het netwerk.’
Verhuisbericht
Na jarenlang kantoor te hebben gehouden in Stadion Galgenwaard, was het dit jaar tijd voor een nieuwe stap: Van Hall Arbeidsrecht is verhuisd. ‘Dit is een fijne, professionele omgeving waar wij ons helemaal thuis voelen’, aldus Christianne. ‘We hebben ons kantoor op de vierde verdieping zelf ingericht. Het is een mooie plek geworden, om cliënten te ontvangen, hard te werken aan uitdagende zaken én om samen met het team wat te drinken aan onze eigen bar.’ In september was de grote opening van het kantoor, een dag voor relaties en een dag voor familie. ‘Zo konden de kinderen zien waar hun ouders elke dag naartoe gaan en zagen wij onze collega’s eens van een andere kant. Want persoonlijk en betrokken zijn wij natuurlijk niet alleen naar cliënten toe, maar zeker ook naar elkaar!’