fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Organisaties verleidelijk maken voor toekomstige medewerkers

DUS is dé partij voor het vinden van goede medewerkers in de bouw-, groen- en infra & technieksector. Met de komst van Leon Wolf als commercieel directeur hebben ze ook de sprong naar recruitmentmarketing gemaakt. Geen standaard vacatureteksten meer, maar verleidelijke verhalen en aansprekende  content om je doelgroep te bereiken. Ook het verhaal van DUS wordt in de “spotlights” gezet.

‘We gaan organisaties ondersteunen bij het vinden van het talent dat ze nodig hebben, door het inzetten van recruitmentmarketing’, gaat Leon van start. Leon en zijn team zorgen ervoor dat ze het verhaal van organisaties, het zogenaamde employer brand, naar buiten brengen en de doelgroep in beweging wordt gebracht om te solliciteren. De vacatures worden zeer goed zichtbaar door de inzet van belangrijke jobboards en social media-kanalen. ‘We zetten een mix van kanalen in, afhankelijk van welke doelgroep we willen bereiken en waar ze vindbaar zijn. Het gaat hier om zichtbaar zijn met verleidelijke content. Dit spel heeft alles te maken met een goed verhaal en het goed in kunnen zetten van mediabudgetten. Sponsoring van het employer brand en de vacatures zijn niet meer weg te denken wanneer je als organisatie impact wil maken op de krappe arbeidsmarkt. Als voorbeeld: Heeft McDonald’s veel nieuwe medewerkers nodig? Dan zorgen we voor goede online advertenties en video’s op sociale media: Instagram en TikTok. En dus met employer branding: met welk verhaal verleid je de doelgroep om bij jouw organisatie te gaan werken?’

Leon, Schoonhovenaar, heeft meer dan twintig jaar ervaring in de wereld van recruitment(marketing). Bij een grote uitzendorganisatie in Rotterdam werkte hij in verschillende managementrollen en de laatste vijf jaar als directeur. Een aantal jaar geleden kwam hij in Schoonhoven DUS-eigenaar Arjan Hoek tegen. Leon: ‘We deelden al snel ideeën over de groei van DUS. Onze plannen en ideeën kwamen overeen. Dat hebben we niet meer losgelaten in al die jaren. Vorige zomer voelden we allebei dat het tijd was om onze ideeën en plannen concreet te maken, en konden we elkaar snel een hand geven’.

Arjan gaat verder: ‘De laatste jaren heef DUS een flinke groei doorgemaakt. In 2017 sloot mijn broer Jasper aan en gingen we als een raket. Onze focus lag vooral op de zzp’ers. Belt er een bedrijf dat morgen tien zzp’ers nodig heeft? Dan regelen we dat. Nu willen we ons ook weer meer richten op recruitment, op het verbinden van vaste krachten aan organisaties. Maar de traditionele aanpak – het plaatsen van een zoekertje in de krant, zoals we dat vroeger nog wel deden – werkt tegenwoordig niet meer. Je hebt een andere strategie nodig. Leon is de aangewezen persoon om, samen met een marketingteam, DUS en onze relaties daarin te ondersteunen.’

‘Je ziet dat de werelden van recruitment en marketing steeds meer
met elkaar verweven raken’

Content creëren

Leon weet als geen ander dat de arbeidsmarkt dusdanig veranderd is dat je een andere aanpak nodig hebt om je doelen te bereiken. ‘Je ziet dat de werelden van recruitment en marketing steeds meer met elkaar verweven raken. De afgelopen jaren is dit bij organisaties in een stroomversnelling geraakt omdat, omdat de krapte op de arbeidsmarkt zo groot is geworden en de problemen zich opstapelen. Bedrijven worden gedwongen om na te denken over het employer brand en de employee value proposition. Wat is je merkidentiteit, wat wil je uitstralen? Hoe maak je jezelf interessant voor de doelgroep? Het gaat daarbij meestal om dingen die al wel in de organisatie zitten, maar die nog niet goed verteld worden. Je moet daar content bij creëren: verhalen, video’s, een website – marketing dus. Dat is waar we toekomst in zien. Dat gaan we in de markt zetten als een nieuw label. Er komt een naam, een nieuwe website, nieuwe medewerkers. Zullen we dat in een volgende OnderNamen-editie vertellen?’

Met Leon aan boord is het heel logisch dat de hele DUS-organisatie weer even lekker wordt opgeschud. Jasper: ‘We zijn zelf ook met re-branding bezig. We hebben sessies gehad, samen met onze medewerkers, om te ontdekken welk verhaal we zelf willen vertellen. DUS is doen! Een club voor aanpakkers. Dat is wat we willen uitstralen. Lekker pragmatisch en doelgericht. Vertrouwen, service en regionaal sterk zijn onze USP’s. We staan bekend om het ons-kent-ons gevoel. We zijn een hele betrouwbare partner om mee samen te werken. Het voelt gewoon goed bij ons!’

Het verhaal van DUS

Het team heeft “de opgewekte Rotterdamse stadsbeheerder” Mitchel Viljeer, van realityserie Mitchel aan de Maas, gevraagd om het verhaal van DUS te vertellen in de campagne die halverwege dit jaar wordt gelanceerd. ‘Hij wordt onze ambassadeur’, glimlacht Leon. Net als DUS is Mitchel lekker pragmatisch en enthousiast, vertellen de heren. ‘Hij zet zich in voor de sectoren waar moeilijk werk voor te vinden is en sluit goed aan bij de doelgroep van DUS.’

Leon is zichtbaar enthousiast over zijn nieuwe rol. Na meer dan twintig jaar ziet de commercieel directeur nog steeds veel uitdagingen in recruitment. ‘Ik geniet ervan om organisaties te leren kennen en in gesprek te gaan over de uitdagingen rondom het binden en boeien van medewerkers. Ik vind het mooi om te zien wat organisaties doen en wat hun verhaal is. Voor veel mensen is recruitment een vak wat ze een aantal jaar doen voordat ze een andere weg kiezen. Ik ben altijd gebleven. Ik zie het als mijn roeping!’

 

www.dusbv.nl

OntwikkelingenCoverstoryDienstverleningUitzendbureauLopikerwaard