Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

POUW BANDEN OPENT NIEUWE VESTIGING IN NIEUWEGEIN

Wie denkt dat er slechts zomer- en winterbanden bestaan, heeft nog nooit met Michael Pouw van Pouw Banden uit Utrecht en Nieuwegein gesproken. Ruim vijftienhonderd banden van wel tachtig soorten heeft hij liggen. ‘Want als wagens stilstaan, kost dat geld. Als een klant me nu belt, wordt hij vandaag nog geholpen.’ In zijn nieuwe vestiging in Nieuwegein vertelt Michael ons alles over zijn passie voor banden.

Vijftien jaar geleden startte Michael Pouw Banden, nadat hij naast zijn andere werk de bandenmarkt al een beetje had verkend. Michael: ‘Ik besloot mijn eigen bedrijf op te zetten; ik wilde kijken of er meer uit te halen viel.’ Twaalf jaar later blijkt dat doel van Michael zeker behaald en staan we met hem in zijn tweede vestiging. ‘Inmiddels werken we met in totaal achttien man. Op de locatie in Utrecht, op bedrijventerrein Lage Weide, zitten we sinds de start van het bedrijf. Het is een prachtige plek in het noordwesten van Utrecht, maar voor sommigen is de locatie niet ideaal. We hebben bijvoorbeeld ook veel klanten die verder weg zitten en dan is Lage Weide een flinke rit. Omdat ik verder wil groeien met Pouw Banden hebben we daarom sinds vorig jaar een tweede vestiging geopend op bedrijventerrein Het Klooster in Nieuwegein. Nu zitten we aan twee kanten van Utrecht. Dat is ideaal. Je rijdt hier zo de A27 op en twee minuten later zit je op de A15. We kunnen zo veel sneller bij onze klanten zijn.’

Snel weer op weg

De nieuwe locatie van Pouw Banden is met 1200 vierkante meter even groot als de vestiging in Lage Weide. ‘We hebben hier heel veel merken en maten banden op voorraad’, vertelt Michael ons. ‘En wat híer niet ligt, ligt wel in Utrecht. Die voorraad is voor ons belangrijk, want onze klanten moeten bij problemen snel weer de weg op geholpen worden. Als hun wagen stilstaat, kost dat geld. Zeker met bestelwagens en vrachtwagens, want in de transportwereld zijn de marges beperkt. Zo’n wagen moet vijf dagen per week rijden, anders kan het niet uit. Dat snappen wij als geen ander en we doen er dan ook alles aan om onze klanten die snelle service te bieden. Het is mede daardoor dat we grote truckmerken- en dealers als Stern, Volvo, Scania en Iveco tot onze vaste klanten mogen rekenen.’

‘Onze klanten moeten bij problemen snel
weer de weg op geholpen worden’

Gepland werk … ‘Ons werk bestaat uit gepland en ongepland werk. Het uitlijnen van auto’s en trucks is een voorbeeld van gepland werk. Maar ook periodieke bandencontroles vallen hieronder. We checken bij onze klanten dan wekelijks of tweewekelijks de hele vloot. Dat lijkt misschien vaak, maar we hebben veel klanten in de bouw. Die rijden niet alleen op asfalt, als je begrijpt wat ik bedoel. Er is dus ook sneller iets met een band aan de hand. Maar naast de controles op onregelmatigheden, kijken we bijvoorbeeld ook of de banden nog goed op spanning staan. Daarmee zijn we eventuele problemen voor en voor komen we de paniek die ontstaat wanneer de band onverwacht kapot gaat. Uit dit soort geplande controles komt wel altijd weer ongepland werk, want we weten vooraf nooit wat we tegenkomen. En we constateren niet alleen, we lossen het ook gelijk op. Als wij op zaterdag tien vrachtwagens checken waarvan er drie een lekke band hebben, moeten ze maandag namelijk alle tien wel weer kunnen rijden. Als wij dan alleen een mailtje zouden sturen dat er drie lekke banden zijn, heeft zo’n controle geen enkele toegevoegde waarde. We sturen dus wel het mailtje, maar dan met de opmerking dat het weer gefixt is!’

… en ongepland werk

Naast het geplande werk behelst pechhulp ook een groot deel van de werkzaamheden van Pouw Banden. ‘We hebben een 24/7 pechservice. Dat moet ook wel, want transport gaat altijd door, ook ’s nachts en in het weekend. De laatste jaren is het ’s nachts op de weg alleen maar drukker geworden. Als jij in de avond online een pakketje bestelt, wil je dat pakket de volgende dag in huis hebben. Daar zorgen de chauffeurs in de nacht voor. Wij zorgen dat ze weer op pad kunnen, als er iets mis is. Ons team van Pouw Banden Utrecht en Nieuwegein is elke dag onderweg om deze pechservice te verlenen.’

‘Nu zitten we ideaal gevestigd, aan twee kanten van Utrecht’

Landelijk werken ‘Sommige mensen denken wel eens dat ik alleen in Utrecht kan helpen, maar onze diensten gaan veel verder dan de provinciegrenzen. Mijn klanten rijden door het hele land. Als ze stil komen te staan bij Breda, worden ze ook geholpen. Vijf jaar geleden heb ik daarvoor met een groep andere ondernemers Truckbandenservice Nederland opgezet. In deze BV werken ruim vijftig bedrijven zoals dat van ons samen, om het hele land te bedienen.

Dat betekent dat een collega in Breda mijn klant daar helpt en ik zijn klant help wanneer die in Utrecht stil komt te staan. Voorheen hielpen we elkaar ook, maar nu regelen we de planning veel meer centraal, waardoor we klanten sneller terug de weg op kunnen helpen. Maar we werken ook samen met collega’s uit de buurt, zoals Transportonderhoud, hier iets verderop in Nieuwegein. Wij weten veel van banden, zij weten alles over onderhoud en reparatie. Onze diensten sluiten mooi op elkaar aan en zo kunnen we samen de transportsector mobiel houden. Dit soort partnerships zijn heel waardevol voor ons.’

‘Soms is het beste advies voor de klant niet het beste advies voor de zaak’

Passie voor banden

Waar de passie voor banden bij Michael precies vandaan komt kan hij niet achterhalen, maar dat deze er is, is wel duidelijk wanneer hij vertelt over zijn product. ‘De perfecte band bestaat eigenlijk niet. Althans, het is er niet één. Het ligt volledig aan het soort vervoer: op basis daarvan bepaal je wat de meest geschikte band is. Voor lange transporten naar Spanje kies je een andere band dan voor bijvoorbeeld een pakketbezorger die veel korte ritjes maakt. Daarbij speelt de voorkeur van de chauffeur ook nog een rol. Wij werken merkonafhankelijk en adviseren daarom altijd de band die naar onze mening het meest geschikt is voor de klus. Dat hoeft niet direct de duurste te zijn. Soms is het beste advies voor de klant niet het beste advies voor de zaak. Op de lange termijn levert het echter wel tevreden klanten en chauffeurs op die bij ons terugkomen. Daar moeten we het uiteindelijk van hebben. Een band blijft een band. Hoe verschillend ze ook zijn, iedereen kan in principe dezelfde leveren. We maken daarom alleen het verschil door uit te blinken in ons advies en onze service. Iedereen is dan ook van harte welkom voor een kop koffie op één van onze vestigingen en we kunnen dan gelijk een gratis bandencheck voor je uitvoeren!’

CoverstoryTransport & AutobrancheOpbouw, onderhoud en onderdelenLekstroom