fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

PIKE UITTENBOGAARD, GEBOREN EN GETOGEN EN MIDDEN IN HET BRUISENDE WOERDEN. PIKE@POMPIER.NL

Tegengestelde belangen

15 oktober 2021 | 2 minuten lezen

Op zaterdag 25 september is de QR-codecheck verplicht gesteld. Onze eerste gast die ochtend was de marktmeester van Woerden en zij werkte maar wat graag mee aan de check. Met haar toestemming hebben we er een Facebookmoment van gemaakt, zodat iedereen kon zien dat wij meedoen met het verplicht checken van de QR-codes. 

Eerlijk is eerlijk, er is boven verwachting positief op het bericht gereageerd. Een paar kritische opmerkingen van mensen die lijken te denken dat we tot in lengte van dagen in deze modus blijven hangen, maar overwegend positief, ondersteunend en begripvol. Daar komt bij dat ik van sommige mensen begrijp, dat ze commerciële belangen hebben om nadrukkelijk een tegengeluid te laten horen.

Neem het verzet van het veganistische restaurant Waku Waku in Utrecht. Hun gasten zullen voor corona al wel wat anarchistische trekjes hebben vertoond, waardoor het verzet nu een commercieel schot in de roos blijkt te zijn. De natuurgeneeskundigen van voor corona kunnen nu natuurlijk niet ineens instemmen met een geproduceerd vaccin. Dat zou – commercieel gezien – heel onverstandig voor hen zijn. Dat begrijp ik dan ook wel weer. 

De enige bekende Nederlander die dat niet helemaal begrepen lijkt te hebben is good old Lange Frans. Eerst “vlogt” hij zich vakkundig naar het rijk der wakkere wappies om er na een QR-code-correct optreden in Edam weer met pek en veren uit te worden gegooid. Commercieel gezien niet heel sterk van hem. 

 

‘Hebben ze dan genoeg ballen om toe te geven dat ze zichzelf ietwat hebben laten gaan?’

Er zijn ook minder bekende Nederlanders die zichzelf vakkundig buitenspel lijken te zetten. Zo zag ik op Facebook iemand heel fel tegen het vaccin ageren, terwijl diezelfde persoon voor corona al de gemiddelde jaarproductie aan drugs van Pfizer tot zich had genomen. Al waren die drugs natuurlijk wel geproduceerd in de altijd veilige schuurtjes van Noord-Brabant. Een soort eigen-drugs-eerst-mentaliteit, denk ik.

Maar de echte droeftoeters zijn natuurlijk de mensen die een vergelijking met de Holocaust maken… Daar druipt het gebrek aan historisch besef dusdanig vanaf, dat ik niet weet of je medelijden of woede moet voelen. Het is wel zorgelijk allemaal. Hoe moeten al deze mensen straks weer normaal naar het theater, museum of café gaan? Hebben ze dan genoeg ballen om toe te geven dat ze zichzelf ietwat hebben laten gaan?

Horeca & RecreatieRestaurant/ barWoerden