Tien dynamische jaren verder
Infozuil Nederland bestaat tien jaar! Een periode die voorbij is gevlogen voor eigenaren Dirk en Ingrid Slager. Ze blikken terug op deze dynamische tijd en hoe ze zijn gegroeid als ondernemers.
Daar waar Infozuil nu een zeer succesvol en allround buitenreclamebureau is – en welke Woerdenaar kent de Infozuil op de foto hiernaast niet? – begon het allemaal met een “ideetje” vanuit huis. Dirk was destijds zpp’er in de tijdelijke verkeersmaatregelen, en werkte met onder andere tekstkarren, DRIPS en mobiele rijbaansignalering. ‘Dat deden we met led-techniek. Toen dacht ik: als we dit kunnen, kunnen we ook een ledscherm plaatsen. Met dat idee klopte ik bij de gemeente Woerden aan, maar er was op dat moment – we hebben het over 2008 – geen budget voor. Toen gaf ik ze de optie dat we het zelf zouden doen en er lokale ondernemers op zouden laten adverteren. Door onder andere een wisseling van het bestuur viel dat voorstel een beetje tussen wal en schip. Bovendien wilde de gemeente dan meteen het hele reclamebeleid opnieuw inrichten. In 2012 kwam het dan toch van de grond. We stapten naar de KVK, schreven Infozuil Woerden in en gingen aan de slag.’ Het scherm sloeg aan in Woerden, waarop Dirk en Ingrid besloten om ook andere gemeentes aan te schrijven, per post en met een mooie folder erbij. ‘We hebben toen Infozuil Nederland opgericht, een website gemaakt en honderden brieven verstuurd.’ Na een klein jaar reageerde de gemeente Tiel enthousiast. Ingrid: ‘Ik ging één dag in de week naar Tiel om advertenties te verkopen. Een vriendin heeft me nog een tijd geholpen. We gingen weg uit onze woonkamer en huurden antikraak in een voormalig bedrijfspand. Een mooie tijd was dat.’
Flinke investering
Vanaf dat moment ging het snel. ‘De mogelijkheid kwam voorbij om in Spijkenisse een groot scherm van 42 vierkante meter te kopen, aan een goede invalsweg’, aldus Dirk. ‘Een behoorlijke investering, maar ik was ervan overtuigd dat we dat nodig hadden om onszelf op de kaart te zetten. We hadden een hardere groei nodig en wilden ons bovendien onderscheiden van de “cowboys” in de markt.’ Ingrid vult aan: ‘Daar heb ik wel wakker van gelegen hoor, het was een bak met geld. En we hadden nog geen idee wat het op zou leveren.’ Al snel volgde Oudewater en even later kwam ook Nieuwegein erbij. Samen met de eigenaar van Albert Heijn Hoogzandveld werd een scherm geplaatst bij het nieuwe winkelcentrum. ‘Dat was het moment waarop de acquisitie te veel werd voor mij alleen’, zegt Ingrid. ‘We hebben toen ons eerste personeelslid in dienst genomen, die de verkoop in Spijkenisse, Nieuwegein en Tiel ging doen. We verhuisden van naar het nieuwe bedrijfsverzamelpand E4U aan de Trasmolenlaan en namen Chantal aan als officemanager.’
Binnen een jaar volgden een Infozuil en/of de overname van schermen in Mijdrecht, Enkhuizen en Vianen en nog een jaar later in Hardinxveld-Giessendam. Ondertussen hadden Dirk en Ingrid beiden hun baan opgezegd. 2018 werd een belangrijk jaar, omdat het ondernemende stel, nadat hun leverancier ermee stopte, het ontwerp, de productie en de plaatsing van de Infozuilen in eigen beheer ging doen. De eerste schermen in eigen beheer komen in Linschoten en Montfoort te staan. Ze verhuizen naar de Touwslagensweg: hun eerste “echte” kantoor. ‘Eigenlijk heeft ons bedrijf sinds die tijd niet meer stilgestaan. Vanaf het begin af aan geloofden wij heel erg in het lokale karakter van de Infozuilen. We werken niet met langlopende contracten en alleen maar landelijke partijen, maar willen juist dat de lokale ondernemer met een kleiner budget ook voor kortere tijd iets aan kan kondigen. Daarom hoort een scherm ook echt bij een gemeente, het is altijd maatwerk. Het maakt het wel werk intensiever, want je moet meer acquisitie doen. Daarom heeft elke accountmanager bij ons zijn eigen regio en zodoende heel persoonlijk contact met de gemeente en adverteerders.’
Beheerst blijven groeien
Dirk en Ingrid staan er zelf een beetje versteld van als ze zo alle belangrijke momenten van de afgelopen tien jaar nalopen, die ze overigens nog bijna allemaal uit hun hoofd weten. ‘En dan gaan we in juni, de maand van ons jubileum, ook nog eens twee nieuwe schermen in Woerden plaatsen. We zitten dan op 35 Infozuilen in totaal. Het is toevallig dat het tegelijk valt, maar dat vinden we wel heel mooi! We willen op dezelfde manier – beheerst – blijven doorgroeien. Het is belangrijk dat we gezond blijven. Een nieuwe locatie heeft altijd aandacht nodig, dus daar moet ruimte en tijd voor zijn. Daarnaast is het belangrijk om mee te gaan met alle technologische ontwikkelingen, want ook die gaan razendsnel. Schermen die niet meer aan de norm voldoen, moeten vervangen worden. Kwaliteit is heel belangrijk.’ Of ze zelf veranderd zijn in de loop der jaren? ‘Je bedrijf groeit en daar groei je in mee. We zijn wel groter gaan denken. In het begin is alles spannend, maar gaandeweg durf je steeds meer risico’s te nemen. Zo hebben we tijdens corona de Temperatuurcheck geïntroduceerd. We wisten totaal niet of dat zou gaan werken, maar hebben het toch gedaan. We durven nu veel meer op onszelf te vertrouwen.’
Meer weten over Infozuil Nederland?
Bekijk de website via www.infozuilnederland.nl