fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Trots op vaste klantenkring

Stonecold zorgt in elk seizoen voor een optimaal klimaat

Ruim twintig jaar geleden begon Stonecold Klimaattechniek als service- en onderhoudsbedrijf. Inmiddels is ook de montage niet meer weg te denken binnen de Woerdense onderneming. Toch blijven de oorspronkelijke werkzaamheden volgens Arjan Stouthart de basis van het bedrijf. ‘Dat is waarom opdrachtgevers klant bij ons zijn. Een goede dienstverlening levert je ook de gunfactor op.’

In de vergaderruimte van Stonecold Klimaattechniek springt een grote afbeelding van een boom direct in het oog. Niet alleen vanwege de afmetingen, maar ook door het beeld zelf. De boom toont van links naar rechts z’n verschillende gedaantes tijdens de jaargetijden. Van witte takken in een besneeuwd landschap aan de linkerkant, via frisgroene blaadjes en zomerbloeiers in het gras naar een prachtige herfstdracht aan de rechterzijde.

De aanwezigheid van het kunstwerk is natuurlijk niet toevallig. ‘Of het nou zomer, herfst, winter of lente is; wij zorgen voor een optimaal binnenklimaat’, vertelt Arjan Stouthart. ‘Dat komt terug in de missie en visie van het bedrijf en binnenkort ook meer in de naam. Die verandert van Stonecold Airconditioning, zoals mijn vader Wim het bedrijf eind jaren negentig is begonnen, naar Stonecold Klimaattechniek. In de volksmond bestaat airconditioning nog steeds uit de unit die koelt, maar dat is allang niet meer het geval. Wij zijn bezig met klimaattechniek in onder meer kantoren, hotels en woningen. Ons motto is dat we op al die plekken het hele jaar door zorgen voor een goed klimaat. En alles op een duurzame manier. Je zult ons nooit een cv-ketel zien monteren.’

‘Als je service en onderhoud tot in lengte van dagen goed blijft doen, zullen klanten je ook het montagewerk gunnen’

Montage
In de ruim twintig jaar dat Stonecold bestaat, veranderde niet alleen de techniek, maar ook de werkzaamheden. Wim begon met service- en onderhoud, omdat hij een gat in de markt zag. Arjan: ‘Er was veel achterstallig onderhoud. Hij dacht: “dat kan ik beter” en bood service aan voor koelinstallaties zoals airconditioning of koudwaterkoelmachines. Van het één kwam het ander. Als je onderhoud doet, moet er soms ook weleens iets worden vervangen en binnen een paar jaar werd ook het eerste montagewerk opgepakt. Sinds enkele jaren heeft Arjan tachtig procent van de aandelen in bezit. Wim vervult tot zijn pensionering in 2024 een adviserende rol.

Arjan: ‘Inmiddels doen we ook alles op montageniveau. We bouwen compleet nieuwe installaties voor kantoorpanden, hotels en scholen. Heel lang waren wij niet actief in de particuliere branche. Doordat wij in de hotelbranche al veel ervaring hadden opgedaan met het gebruik van warmtepompen, raakten we zo’n tien jaar geleden met onze vaste leveranciers Mitsubishi Electric en Alklima ook betrokken bij de plaatsing van warmtepompen in woningen. De laatste jaren is dat natuurlijk een hot item geworden, nu het een doelstelling is om zoveel mogelijk van het gas af te gaan. Wij hebben ons volledig doorontwikkeld, dus hebben we alle knowhow en kennis in huis om een warmtepomp goed te installeren in een woning.’

Al die ontwikkelingen ten spijt, verzekert Arjan dat een goede dienstverlening de basis blijft onder alle werkzaamheden. ‘Dat staat nog altijd hoog in het vaandel en dat blijft zo. Als je service en onderhoud tot in lengte van dagen goed blijft doen, zullen klanten je ook het montagewerk gunnen als bijvoorbeeld een installatie moet worden gebouwd als ze een pand bouwen of renoveren’, legt hij uit. Op die manier heeft Stonecold een groot klantenbestand opgebouwd. ‘Elk project dat wij maken, bieden we ook aan mét een service- en onderhoudscontract. Dat vind ik eigenlijk het belangrijkste onderdeel. Door de overspannen markt bevinden we ons natuurlijk in een luxepositie: we kunnen nee zeggen tegen projecten waar we niet achter staan. Want als je iets aanlegt, wil je er ook staan om eventuele fouten naar tevredenheid op te lossen. Zodat we nog jaren bij een klant over de vloer mogen blijven komen.’

Sponsoring
Al pratend over gunnen, komt Arjan ook op sponsoring. Stonecold is bijvoorbeeld zichtbaar bij voetbalclub Sportlust’46 en de Woerdense Vakantieweek. ‘We willen graag verantwoord ondernemen. Op het gebied van milieu, maar ook op maatschappelijk vlak. Sponsoring past daar goed bij. We zijn één van de hoofdsponsors bij Sportlust’46 en onze bijdrage gaat volledig naar de jeugd. Ik vind het belangrijk dat dankzij sponsorinkomsten de contributie gedrukt wordt, zodat het voor iedereen mogelijk is om lid te worden’, aldus Arjan, die stellig zijn band met Woerden bevestigt. ‘Een evenement als de Woerdense VakantieWeek, ooit begonnen voor kinderen, steunen we ook graag. Een mooi initiatief, dat inmiddels behoorlijk is gegroeid. Als je als goedlopend bedrijf de mogelijkheid hebt om dat te sponsoren, moet je dat doen. Want als er geen sponsors zijn voor zulke evenementen, verdwijnen ze uiteindelijk.’

Andersom, stelt Arjan, leveren de sponsoractiviteiten Stonecold ook iets op. ‘Indirect wordt daar wel naar gekeken. Door je zichtbaarheid bouw je ook naamsbekendheid op en krijg je ook daardoor de gunfactor.’

InterviewOntwikkelingenBouw & VastgoedInstallatietechniekWoerden