fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Veiligheid wordt steeds belangrijker nu we meer en meer (elektrisch) fietsen

De gemiddelde Nederlander zit vaak op de fiets. De drukste fietspaden van Nederland liggen in de stad Utrecht, volgens de fietsersbond. De komst van elektrisch fietsen zorgt helaas dat ook het aantal ongelukken met de stalen ros stijgt. Veiligheid is daarom een belangrijk thema bij de aanschaf en het gebruik van een fiets. Edwin van Ekeris van Van Ekeris Tweewielers uit IJsselstein ziet in zijn winkel een duidelijke trend in de vraag naar
veiligheidsmiddelen.

In de ruime winkel in IJsselstein kun je er niet omheen. Aan de wand hangen verschillende helmen, naast reflecterende jassen, handschoenen en diverse soorten verlichting. Het is slechts een deel van de veiligheidsmiddelen die Van Ekeris Tweewielers in het assortiment heeft. ‘Vorig jaar merkten we ineens een flinke groei in de vraag naar helmen’, vertelt Edwin. ‘Er was een item op het nieuws van een chirurg die steeds meer patiënten zag met letsel als gevolg van een e-bike-ongeval. Dat item kreeg destijds flink wat aandacht. De chirurg pleitte voor het gebruik van een helm om letsel te voorkomen en sindsdien zie je dat het dragen van een helm steeds meer geaccepteerd wordt in het straatbeeld. Er zit veel verschil in de prijs en de kwaliteit van helmen. Ze bieden in principe allemaal goede bescherming, maar het verschil zit vaak in het draagcomfort. In de winkel adviseren we hier klanten over, zodat ze een keuze kunnen maken die bij hun gebruik past.’

Autosystemen op de fiets

Veiligheid op de fiets gaat al lang niet meer alleen over een helm, goede verlichting of een set wielerhandschoenen, merken we wanneer we met Edwin een rondje door zijn winkel lopen. ‘Deze fiets heeft bijvoorbeeld een radarsysteem’, vertelt hij ons. ‘Dat is als het ware een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer. Zodra een auto dichter in de buurt van jou als fietser komt, wordt het licht feller of gaat het knipperen. Hierdoor wordt de automobilist achter je extra gewaarschuwd. Die systemen bestaan al langer. Vroeger vooral in duurdere auto’s, maar tegenwoordig passen fabrikanten het steeds vaker toe op fietsen.’ We lopen iets verder door de zaak, tot Edwin bij een ander model vertelt over nóg een autosnufje dat is toegepast op de fiets. ‘Deze fiets heeft een antiblokkeersysteem, oftewel ABS. Dat zit standaard in moderne auto’s, maar nu dus ook op de betere fietsen. Op zich is dat niet gek, want zeker e-bikes hebben krachtige remmen. Je fiets gemiddeld harder, dus rem je ook harder. ABS zorgt dan dat je veilig tot stilstand komt.’

‘Vroeger zaten veiligheidssystemen vooral in duurdere auto’s, maar nu passen fabrikanten het steeds vaker toe bij fietsen’

Het hoge segment

‘Niet iedere fiets heeft deze systemen’, geeft Edwin toe. ‘Vooral de niche-merken passen het nu toe. De systemen zijn in opkomst en nog niet voor iedereen weggelegd. Bovendien zijn de mogelijkheden voor veel consumenten niet eens bekend. Wanneer wij echter de opties met klanten bespreken, merk je wel dat er interesse is in deze veiligheidssystemen. Zeker vanuit het type klant dat bij ons koopt. Ons aanbod richt zich voornamelijk op de bovenkant van de markt. We voeren premium merken en richten onze dienstverlening op mensen die waarde hechten aan de kwaliteit van hun fiets. Het past bij wat wij willen uitdragen als bedrijf. Een fiets is sinds de invoering van elektrisch fietsen steeds meer een alternatief vervoermiddel geworden, ook voor de zakelijke markt. Een forens die dagelijks de fiets gebruikt voor zijn woon-werkverkeer heeft andere eisen dan een recreatieve fietser. Het is leuk om met die diversiteit aan klanten de wensen te doorlopen en daar de fiets perfect op af te
stemmen.’

Fiets van de zaak

‘Doordat je met een elektrische fiets grotere afstanden kunt afleggen, zonder zwetend aan te komen, zie je steeds meer werkgevers fietsgebruik stimuleren’, vertelt Edwin. ‘Door werknemers een fiets van de zaak te bieden, geef je hen een extra beloning en straal je bovendien een positieve boodschap uit naar de buitenwereld. Je stimuleert beweging bij je medewerkers, wat hen fit houdt, maar het is ook nog eens schoner en milieuvriendelijker. Daarnaast los je mogelijk een parkeerprobleem op, wanneer je op een drukke plek gevestigd bent. Zo’n fiets van de zaak kan heel voordelig zijn, voor zowel de werkgever als de werknemer. In een leaseconstructie levert het fiscale voordelen op en je kunt de fiets vaak onder een werkkostenregeling laten vallen, of verrekenen met overuren of vakantiedagen. Vroeger was het de laptop van de zaak die het verschil maakte, nu is de fiets van de zaak een belangrijk item om (nieuwe) medewerkers een extraatje te bieden. Zo’n complete leaseconstructie is niet onze tak van sport, maar omdat we er vaker mee te maken hebben, kunnen we onze klanten er wel goed over adviseren en met de juiste partijen in contact brengen. Wij werken samen met leasemaatschappijen die de zakelijke kant regelen, terwijl wij voor de juiste fiets en het onderhoud zorgen.’

 

www.vanekeristweewielers.nl

OntwikkelingenTransport & AutobrancheTransportLopikerwaard