fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Vele ontwikkelingen dankzij een nieuwe visie op eigen dienstverlening

In hun gloednieuwe kantoorpand in IJsselstein ontmoeten we eigenaar Timothy Kapteijn en accountmanager Serge Hillmann van IP Care. De nieuwe locatie is slechts één van de grote veranderingen die het bedrijf in communicatieoplossingen voor de zorg dit jaar doormaakte. Ook de terugkeer van Serge en de overname van Forma brengen het bedrijf flink in beweging. Alles dankzij de nieuwe visie van IP Care, aldus de heren. 

Vorig jaar besloot Timothy, die onder andere ook eigenaar is van IP Groep in Schoonhoven, dat hij flink aan de slag wilde met IP Care. ‘Ik had een aantal zakelijke uitstapjes gedaan’, vertelt hij. ‘Die waren allemaal afgerond, waardoor ik weer ruimte kreeg om tijd te investeren in IP Care. De zaken liepen goed en ik zag kansen om het bedrijf verder te ontwikkelen door met onze dienstverlening meer op het proces dan op techniek te focussen. Wij leveren communicatie- en alarmeringsoplossingen voor de zorgmarkt. Dat is en blijft de basis. We bieden de oplossingen echter nu volledig aan als dienst. Waar we voorheen de benodigde producten, zoals telefoons of alarmknoppen als oplossing verkochten, kijken we nu samen met de zorgaanbieder naar hun vraag en stellen we op basis van hun behoeften een pakket samen. We spreken een maandbedrag af waarvoor wij alles regelen. Van de investering in de hardware, tot aan het onderhoud en de service. Voor zorginstellingen betekent dit dat ze niet meer met afschrijvingen van apparatuur zitten en dus veel flexibeler zijn. Verandert er iets op één van de afdelingen, dan zorgen wij dat de oplossing wordt aangepast, zodat zij zich kunnen focussen op hun zorgtaak.’

De zorg beter laten werken

Ook Serge is na een korte uitstap terug op het oude nest. In 2013 stond hij met Timothy aan de wieg van IP Care, maar in 2018 besloot hij in te gaan op een aanbod van een grote, beursgenoteerde leverancier van zorgtechnologie: Ascom. ‘Vorig jaar zomer vertelde Timothy me over zijn plannen met IP Care en vroeg hij of ik niet wilde terugkomen. Sinds november ben ik daarom teruggekeerd en richt ik me op onze nieuwe propositie. De kennis van Ascom neem ik daarbij mee, want hun product is één van de oplossingen die wij gebruiken binnen de dienstverlening van IP Care. Een andere belangrijke applicatie die we inzetten is IQ Messenger, een merkonafhankelijk platform waarmee we alle mogelijke communicatiemiddelen van een zorginstelling kunnen koppelen. We willen graag onafhankelijk zijn van aanbieders en deze oplossing maakt dat mogelijk. Welk systeem je ook hebt, met IQ Messenger koppel je het aan alle andere systemen. Het geeft bijzonder veel vrijheid omdat niet de techniek leidend is, maar het proces. Vanuit het proces kijken we naar de mogelijke middelen. Het past daarom goed bij onze nieuwe visie, want uiteindelijk is ons doel om de zorg beter te laten werken. Een doel voor komend jaar is zelfs om een one-stop-service partner te zijn voor zorgorganisaties. Hierbij leveren we niet alleen service en support voor de door ons geleverde systemen, maar ook voor systemen van andere leveranciers.’

‘Hoewel onze focus zorg zal blijven, biedt de overname mogelijkheden om onze diensten breder in te zetten’

Ruimte voor groei

IP Care komt oorspronkelijk voort uit IP Groep in Schoonhoven, een andere onderneming van Timothy die zich breder richt op elektrotechnische installaties. Hoewel de bedrijven al sinds 2015 onafhankelijk van elkaar werkten, zaten beide bedrijven tot april dit jaar nog samen in één pand. Timothy: ‘Nu we verder willen groeien met IP Care werd het tijd om de bedrijven ook fysiek uit elkaar te halen. Daarom zochten we naar een nieuwe locatie, die we hier in IJsselstein vonden. Het is een mooie, centrale plek in Nederland en we hebben de ruimte voor de groei die we de komende tijd voor ons zien. Met de overname van Forma in december, een vergelijkbare onderneming als IP Care, bundelden we al onze krachten. Forma had ook de focus op communicatie binnen de zorg, met daarnaast nog een sterke tak in de telecommunicatie voor de zakelijke markt. Hoewel onze focus altijd zorg zal blijven, biedt de overname mogelijkheden om onze diensten breder in te zetten. De oplossingen die wij in de zorg leveren, zijn namelijk ook zeer geschikt voor andere branches waar communicatie en alarmeringen spelen. Denk aan bedrijven waar dag en nacht gewerkt wordt. Als er zich een calamiteit voordoet, moeten hier snel de juiste mensen van op de hoogte worden gebracht. Daar hebben wij de perfecte communicatie- en alarmeringsmiddelen voor.’

Zoektocht naar personeel

Zoals de meeste ondernemers zullen herkennen, worstelt ook IP Care met het vinden van geschikte collega’s. ‘We zoeken momenteel vooral naar senior en junior IT-Engineers’, vertelt Serge. ‘Het zijn de mensen die op basis van de vraag van de klant het hele zorgproces uitpluizen en vervolgens in kaart brengen wat er nodig is om alles aan elkaar te koppelen. Ze implementeren en installeren de software om alle systemen te verbinden. Van de brandmeldinstallaties tot de telefoons van de verpleging. Het zijn de mensen die de logica achter onze oplossingen in de praktijk brengen. Een uitdagende klus binnen een branche waarin je echt een verschil kan maken. En tegelijk dragen ze bij aan de groei van IP Care.’

 

Website

ipcare.nl

InterviewOntwikkelingenZorg & WelzijnGezondheidszorgLopikerwaard