Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Vijf tips om zonder al teveel pijn te groeien

Snelle groei gaat vrijwel altijd gepaard met groeipijnen. Maar door hier goed op voorbereid te zijn, tijdig hulp in te schakelen en vooruit te blijven kijken, kun je veel van deze groeipijnen voorkomen. Kristan Branger, managing consultant en Stefan van der Pligt, data en proces consultant bij HighQ, geven tips omtrent vijf thema’s rondom groei.

Strategisch plannen
‘Bij een bedrijf dat lekker draait en groeit, bestaat gaandeweg het risico dat de strategie niet meer helder is en er geen ruimte wordt vrijgemaakt om deze goed op papier te zetten’, begint Kristan zijn verhaal. ‘Dat gaat ten koste van efficiëntie en uiteindelijk van de groei. Zorg daarom dat wanneer je hard groeit je jouw strategie, missie en visie helder hebt en dat je groeiplannen maakt. Dit schetst kaders. Vraag jezelf bijvoorbeeld af: welke klanten wil ik bedienen? Dat brengt focus. Sla deze strategie vervolgens plat in vijf tot tien kengetallen. Bijvoorbeeld in de vorm van omzet, omvang van personeel en uitbreiding van diensten. Zo kun je erop sturen. Communiceer dit ook duidelijk naar je personeel, zodat alle neuzen dezelfde kant op staan.’

IT
Ook belangrijk: check of je systemen nog wel voldoen bij snelle groei. Kristan: ‘Denk hierbij aan operationele, financiële of crm-systemen. Passen ze niet meer bij de nieuwe situatie? Dan zijn er misschien mogelijkheden binnen het bestaande applicatielandschap. Gebruik je het pakket bijvoorbeeld wel volledig? Zijn je medewerkers voldoende opgeleid om met die pakketten te werken? Zijn ze goed ingericht?’ Ook is het volgens Kristan zaak dat het pakket nog vijf tot tien jaar meegaat. ‘Check daarom of de leverancier er nog in investeert in de vorm van nieuwe modules of standaard updates. Is het gebruiksvriendelijk en kun je migreren naar de cloud? Kun je nog steeds je processen kwijt in het systeem en die informatie eruit halen die je nodig hebt? Ga eens naast een medewerker zitten en kijk hoe hij het gebruikt. Men is soms bang om systemen te vervangen, want het is kostbaar, maar verouderde systemen zijn groeiremmers.’

‘Schakel op tijd bij met vast of flexibel personeel’

Cashflow
Groei gaat altijd gepaard met een bepaalde druk op de liquiditeit. ‘Je krijgt bijvoorbeeld te maken met hogere voorraden en grotere debiteurenstanden doordat je meer of grotere opdrachten uitvoert’, legt Kristan uit. ‘Creëer inzicht in waar het geld vandaan komt, hoe het door de organisatie stroomt en wat je nodig hebt aan middelen – en dus aan geld – om die groei aan te kunnen. We hadden bijvoorbeeld een klant in de bouw die steeds grotere projecten deed. Dit betekende dat er hoge facturen verstuurd konden worden, maar het bedrijf moest vaak daarvóór al grote investeringen doen. Hierdoor stokte de geldstroom. Denk daarom bij snelle groei tijdens de contractfase slim na over het facturatieschema.’ ‘Maak ook een goede financiële planning’, vult Stefan aan. ‘Bereken wat je investering oplevert. We hebben op onze site een cashflowscan met een tiental simpele vragen. Binnen vijf á tien minuten weet je in hoofdlijnen hoe je ervoor staat.’

Managementinformatie
‘Bij snelle groei kan ook de managementinformatie soms blijven hangen op het niveau van vijf of tien jaar geleden’, vervolgt Kristan. ‘Vaak ligt er veel informatie verscholen in de onderneming, maar wordt er weinig of geen gebruik van gemaakt. Bedrijven verwerken tegenwoordig veel meer data die maar mondjesmaat wordt omgezet in informatie. Weet welke informatie je nodig hebt én let erop dat je systemen daarop ingericht zijn – nu en in de toekomst. Krijg je eruit wat je wil weten? Bijvoorbeeld omzet per klant, productgroep of regio, of je marge per product.’ Stefan: ‘Bij een klein bedrijf begint het vaak met bepaalde adhoc inzichten die interessant zijn. Naarmate een bedrijf verder groeit is het belangrijk dat er specifieke indicatoren komen en je de juiste informatie uit je systemen kunt halen om de groei te sturen middels deze indicatoren.’

Structuur
Als een bedrijf groeit, wordt bovendien de rol van de ondernemer vaak anders, bijvoorbeeld meer aansturend. Kristan: ‘Dat kan gaan wringen. Wees daar open en eerlijk over. Zo kun je bijvoorbeeld een algemeen directeur aannemen die deze taak op zich neemt, zodat je als ondernemer in je ondernemende rol kunt blijven.’ Daarbij is natuurlijk de bezetting altijd een vraagstuk tijdens groei. ‘Kijk kritisch naar groeiplannen en schakel op tijd bij met vast of flexibel personeel. Soms zijn bedrijven bang om een extern persoon erbij te halen, maar zo iemand brengt veel ervaring, energie en kennis mee. Ga ook na of processen slimmer ingericht kunnen worden. Door herinrichting is nieuw personeel soms niet eens nodig.’ Tot slot is een andere manier van aansturing vaak nodig. ‘Sta daarvoor open en weet wat voor leider jij bent en wat je valkuilen zijn. Wat mis je in het MT? Haal erbij wat je tekortkomt.’

Over HighQ
HighQ beweegt al bijna dertig jaar mee in de dynamische wereld van finance. De kracht zit ‘m voor HighQ in het samen doen. Samenwerken met hun finance professionals, consultants, freelancers, partners en opdrachtgevers. Vanuit hun karakteristieke boerderij aan de rand van Woerden werken ze samen met veel plezier aan de beste oplossingen voor financiële vraagstukken. Met de groei van HighQ zijn ook de kernwaarden uitgebreid naar betrouwbaarheid, gezond boerenverstand, plezier in het werk, vrijheid en altijd op zoek naar persoonlijke ontwikkeling. En die waarden zie je bij HighQ in alles terug!

 

InterviewOntwikkelingenDienstverleningFinanciële dienstverleningWoerden