‘Voor elke gast een warm welkom’
Restaurant Zuiver opende begin 2020 op veelbelovende wijze haar deuren in de bossen op de grens van Amersfoort en Leusden, direct aan de afslag A28 gelegen. Een valse start, want nog geen maand later ging de horeca op slot vanwege corona. Maar nu Zuiver weer volop in bedrijf is, biedt de bijzondere horecagelegenheid heel veel zakelijke en particuliere gasten een warm welkom. Commercieel en operationeel manager Patrick van den Brink en bedrijfsleider Berend van Duin praten ons bij.
Even terug naar de oorsprong: hoe is Zuiver geboren?
‘Het concept is voor het eerst in 2009 in Utrecht geopend als onderdeel van de Brothers Horeca Groep, die in totaal zeventien horeca-, restaurant en eventlocaties telt. De Utrechtse vestiging bestaat nog steeds en is onze oudere broer. Een succesvolle formule: open voor lunch, borrel en diner en multifunctioneel met legio mogelijkheden voor zakelijke bijeenkomsten, productpresentaties, vergaderingen, jubilea, bruiloften, uitvaarten, noem maar op. Dat concept hebben we in 2020 ook naar Amersfoort gebracht. De kenmerken komen sterk overeen. Ook deze locatie is goed bereikbaar, beschikt over gratis parkeergelegenheid en is multifunctioneel. Het aantal ruimtes is in onze Amersfoortse vestiging zelfs groter dan in Utrecht. Dat maakt dat we voor elke samenstelling, variërend van tien tot driehonderd personen, de perfecte setting kunnen bieden. Neem onze Hoekkamer tot tien personen, de Tuinkamer tot vijftien personen, de Bovenkamer tot dertig personen, de Voorkamer tot vijftig personen en de Leusdenzaal tot tweehonderd personen. In die ruimtes zijn verschillende invullingen mogelijk, zoals vergaderen, private en walking dinners, bruiloften en feesten.’
Hoe introduceren jullie Zuiver?
‘Zuiver is een warm welkom. Gastvrijheid gecombineerd met kwaliteit, beleving én de service van onze collega’s is ons grootste goed. Dat is wat we zeven dagen per week en in alle jaargetijden bieden. We gaan voor een toegankelijke sfeer. Elke gast moet zich welkom en thuis voelen. Daarom besteden we veel aandacht aan onze ambiance. Met ons productaanbod bieden we voor elk wat wils, waarbij we met de seizoenen meegaan. Je kunt een heerlijke kop koffie drinken met verschillende soorten vers gebak, snel of uitgebreid lunchen met mooie wijnen en ook ’s avonds ben je voor alleen een hoofdgerecht meer dan welkom of je kunt lekker lang tafelen. Voor groepen en gezelschappen, zowel zakelijk als privé, hebben we alle moderne en duurzame faciliteiten in huis om bijeenkomsten tot een succes te maken. Dat is het voordeel van een nieuwe locatie.’
Er zijn ook vandaag opvallend veel zakelijke lunches. Wat maakt dit de ideale locatie voor dat doel?
‘Dat is een grote kracht van ons. Je weet dat je hier altijd terechtkunt en binnen een uur of anderhalf uur van een zakelijke lunch kunt genieten, die van begin tot eind top geregeld is. Daarna kun je je auto weer in om je dag te vervolgen. Deze locatie is uitstekend aan te rijden en je kunt voor de deur parkeren. Allemaal voorwaarden om hier je zakelijke meeting te houden. Het mooie is: vaak zien gasten, zowel zakelijk als privé, dan ook onze mogelijkheden voor andere bijeenkomsten. Het is bijvoorbeeld ook leuk om hier je MT-dag, teambuildingsessies of bedrijfsevenementen te organiseren. Mooi voorbeeld is ook de driedaagse fietsbeurs die we hier recent hebben verzorgd. Gasten stapten op de mountainbike om de bossen in te gaan en kwamen terug om lekker te eten.’
Waar staat Zuiver nu in haar ontwikkeling?
‘De reuring is er weer! Zuiver komt steeds meer op de kaart. Amersfoort is uitgeroepen tot beste stad van Europa en we zien dat mensen uit het hele land én daarbuiten graag in deze centrale omgeving samenkomen. Dan is Zuiver een zeer geschikte locatie. Met de mooie bedrijven die de regio Amersfoort herbergt gaan we graag nog meer de samenwerking aan. Daarom mengen we ons steeds meer in lokale netwerken, zoals OnderNamen Eemvallei. Wij willen een toegankelijke, betrouwbare partner zijn op het gebied van gastvrijheid. Dat vormt zich steeds meer, vergelijkbaar met de ontwikkeling die we in Utrecht doorgemaakt hebben. Kijk maar om je heen: de zaak zit vol, er is volop leven.’
Wat betekent ondernemen vanuit het hart voor jullie?
‘Dat is een must in ons vakgebied. Het is mensen enthousiasmeren, onze passie voor gastvrijheid doorgeven én uitstralen. Een kop koffie kunnen mensen overal krijgen, maar die warme deken maakt het verschil. Dat doen we met elkaar. Iedereen binnen het team heeft zijn aandeel. Wat wij meegeven: behandel je gast zoals je zelf behandeld wil worden. En maak plezier. Plezier in gastvrijheid. Deze werkvloer is onze catwalk, ons podium. Zodra we daarop staan en de kleding van Zuiver aan hebben, moeten we onze rol met een lach vervullen. Dat is waar we elke dag weer voor gaan.’
Bij passie hoort uiteindelijk ook resultaat en rendement. Hoe breng je dat samen?
‘Vooral je gezond verstand gebruiken. We zitten momenteel in een modus dat er steeds meer continuïteit ontstaat. De komende tijd bouwen we daarop voort. Ons geloof in een mooie verdere toekomst van Zuiver Amersfoort is groot.’
Wat is tot slot jullie “uitsmijter” met het oog op die toekomst?
‘Kom lekker genieten! Je bent hier zowel zakelijk als particulier op elk moment van de dag welkom. Geniet van onze uitgebreide ontbijt-, lunch-, borrel- en dinerkaart. Laat je verrassen door het menu van de chef of kies één van onze signature dishes, waar wij bij Zuiver altijd voor staan. Wees onze gast, wij zijn er voor je!’