fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Pieter Peelen professionaliseert met No Nonsancy bedrijven, met als doel verdubbeling van productiviteit. Is nieuwsgierig, onconventioneel en creatief. Houdt van onbegrijpelijke theorie omzetten naar iets dat je begrijpt en werkt. Gek van sport. Werkt aan zijn eerste boek!

pieter@nononsancy.nl

0613806845

Wanneer leer je het nu eens?

11 juli 2023 | 2 minuten lezen

Medewerkers die met problemen bij je komen in plaats van met oplossingen. Alleen iets doen als je ze er specifiek om vraagt. Als ze iets niet opgelost krijgen, de handdoek snel in de ring gooien. Alleen op cursus gaan als jij vindt dat ze zouden moeten. En dan vaak ook nog met frisse tegenzin. Het mag duidelijk zijn; met enige regelmaat kom ik ondernemers tegen die behoorlijk gefrustreerd zijn. Omdat ze vaak veel te veel van dit soort mensen hebben rondlopen.

Maar uit welk hout zijn deze ondernemers dan zelf gesneden? Meestal het soort hout dat zelf ook niet leert. Vaak zijn deze ondernemers van origine hele goede verkopers of zijn ze technisch heel goed. In staat dus om zichzelf heel goed in de markt te zetten of een heel goed product te maken. Vaardigheden die in de eerste fases van ondernemerschap belangrijk zijn. Daarom gaan ze dan ook als een speer.

Dat wordt anders als de groep mensen waarmee ze samen het bedrijf runnen steeds groter wordt. Waar het in het begin goed was om een beperkte groep “volgers” om je heen te hebben, wordt dat nu te complex. Voor veel ondernemers is deze fase van ondernemerschap een vervelende fase. “Loslaten” en “snel weer terugpakken” volgen elkaar snel op. Omdat de ondernemer stagneert in zijn ontwikkeling, vloeit het vertrouwen uit het bedrijf en komt het tot stilstand. Eén van de grootste redenen waarom te veel bedrijven niet doorgroeien.

‘Omdat de ondernemer stagneert in zijn ontwikkeling, vloeit het vertrouwen uit het bedrijf en komt het tot stilstand’

Vooral ondernemers hebben dus iets te leren. Uit onderzoek naar productieve bedrijven blijkt dat bedrijven waar continue verbetering normaal dagelijks werk voor iedereen is, significant productiever zijn. In productieve bedrijven gaan mensen niet alleen maar op cursus als dat kan van een STAP-subsidie. Loopt er geen ondernemer rond die denkt dat niemand hem/haar nog iets hoeft te vertellen. Wordt de kernwaarde “elke dag iets beter” niet alleen geëvalueerd in een jaarlijks beoordelingsgesprek.

Leren is integraal onderdeel van het werk en de operatie bij deze bedrijven. En de ondernemer loopt hierin voorop. Jaagt iedereen aan om hierin verantwoordelijkheid te pakken. Durft conclusies te trekken als mensen dat niet doen.

Zeg nu zelf eens, wanneer heb jij voor het laatst geïnvesteerd in jouw eigen ontwikkeling? Weten jouw medewerkers dat je dat doet? Vraag je ze actief om jou daarbij te helpen? Zeggen zij weleens met een knipoog tegen jou: “wanneer leer jij het nu eens?”

InterviewDienstverleningEemvallei