fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Wat lekker is hoeft niet van ver te komen

Roerige tijden zijn het, ook in wijnland: stijgende prijzen en klimaatverandering maken het uitdagender om goede én betaalbare wijn te produceren. Aan de andere kant wordt de consument bewuster van duurzaamheid en halen we goede wijn van steeds dichterbij. ‘Duitsland is nu een fantastisch wijnland’.

De vaste klanten van Grandi Vini kennen het rekje met  “goede wijn, onder een tientje” dat prominent in de winkels staat. Een rek vol met mooie wijnen voor weinig, je pakt er gemakkelijk een flesje (of twee) van mee. Inflatie of niet, eigenaar Bernard Tesink past het tientje niet aan naar vijftien euro. ‘Alles is duurder geworden, maar de wijndrinker zoekt nog steeds goede wijn onder de tien euro, dat is niet veranderd.’ Dus moet de eigenaar op zoek naar andere goede wijnen voor minder. ‘Wat we onder andere doen is grotere aantallen inkopen en opslaan. Dan betalen we de wijnboer nog steeds goed en kunnen we de wijn voor een vriendelijke prijs verkopen in onze winkel.’

De flessen Barolo, Bordeaux of Rioja worden onder perfecte omstandigheden opgeslagen in het nieuwe magazijn van Grandi Vini, dat onderdeel is van het pand van B&V Techniek op industrieterrein Tappersheul. Het is een fantastisch pand, vertelt Bernhard enthousiast. ‘Volledig geklimatiseerd en het wordt gekoeld met grondwater. Als het buiten warm wordt, houden wij het koel, en andersom. Dat gaat allemaal automatisch. Er heerst een fantastisch klimaat voor het bewaren van die mooie flessen wijn.’

De wijnwereld is er een van tradities, vaste gewoontes en hoge eisen, allemaal doorgegeven van generatie op generatie. Maar langzamerhand is bijna niets meer zoals het was. Volgens Bernard is er in de laatste vijfentwintig jaar meer veranderd dan de honderd jaar daarvoor. ‘In gebieden waar ze al honderden jaren met dezelfde druiven bezig zijn, doen die rassen het nu ineens niet meer goed, omdat de druiven niet tegen hitte kunnen. Er zijn zelfs gebieden waar ze andere rassen toestaan dan de traditionele, en dat is uitzonderlijk kan ik je vertellen. Het getuigt van aanpassingsvermogen, maar je krijgt natuurlijk ook andere wijn.’

Zoet en zuur

Maar, ieder nadeel heeft zijn voordeel. Dat geldt zelfs voor de klimaatverandering. Goede wijn wordt steeds dichterbij gemaakt, vertelt Bernard. ‘Gemiddeld is de jaartemperatuur in de Moezel bijvoorbeeld 2,1 graden gestegen. Dat lijkt niet veel, maar het maakt een groot verschil. Het klimaat dat nu heerst in Duitsland, is het klimaat waar Bourgogne beroemd om is geworden. Er komt steeds meer mooie wijn uit Duitsland, bijvoorbeeld uit de Pfalz en Baden. De consument moet daar nog aan wennen, want die associeert Duitse wijn met zoet of zuur, maar dat is allang niet meer zo. De jonge generatie Duitse wijnboeren maakt fantastische wijnen!’

Wijn uit Duitsland hoeft minder ver te reizen om in het wijnrek van Grandi Vini te belanden, en dat scheelt weer in kostprijs én in vervuiling. ‘Wat dat betreft is het mooi dat goede wijn niet meer van de andere kant van de wereld hoeft te komen. We merken dat consumenten ook vaker de vraag stellen: als het zo lang onderweg is, dan kan het niet duurzaam zijn. Ze kopen liever wijn van dichterbij.’ Daarbij komt dat er een nieuwe generatie wijndrinkers is opgestaan, die minder kiest voor traditionele wijnen en wel te porren is om iets nieuws uit te proberen. ‘We ontvangen best veel twintigers in onze winkel. Die kiezen niet meer voor volle, zware wijnen, maar juist voor de lichtere, frisse wijnen.’

De juiste balans

Voor Bernard combineert het prima: de traditionele wijnen en de bijzondere wijn uit de “gekke landen”. ‘Het opvallende en vernieuwende kan, omdat we ook het traditionele doen. We leveren ook veel wijn aan de horeca en dat doen we van de kroeg op de hoek tot sterrenrestaurants. Bij de kroeg leveren we elke week de herkenbare wijnen als Chardonnay, Pinot Grigio en Sauvignon Blanc. Bij de luxe zaken komen we een paar keer per jaar met de beste wijnen uit onze collecties. Het gaat om de juiste balans!’

En over toprestaurants gesproken: Bernard vergelijkt wijnboeren met (top)chefs. ‘Ze hebben allemaal druiven, maar maken allemaal een ander product. Het gaat erom wat je met de druif doet. De wijnen die wij verkopen zijn gemaakt door gepassioneerde
wijnmakers die het allerbeste proberen te maken. Negentig procent van de producenten hebben we bezocht tijdens onze wijnreizen. We vinden het belangrijk om de mensen achter de wijn en wijngaarden te kennen. Als je weet wat iemand drijft en waarom hij iets op een bepaalde manier doet, dan ga je een product beter snappen en beter verkopen.’

www.grandivini.nl

OntwikkelingenGroothandelFood (groothandel)LopikerwaardWoerden