Wat sprinklers doe bij branden, doet kwaliteitsdenken met problemen: in de kiem smoren
Onlangs trad Allan Hooijen toe als nieuwe aandeelhouder van Pyrock, naast de twee bestaande compagnons William Boons en Anthony Krijger. Het brandveiligheidsbedrijf uit Houten werkt graag net even anders dan de markt. Eerder schreven we al over hun vernieuwende ideeën met betrekking tot sprinklerinstallaties, maar ook de toetreding van advocaat Allan en zijn focus op kwaliteitsdenken kun je gerust een uitzonderlijke stap noemen.
Als meester in de rechten is een onderneming in sprinklers en brandveiligheid niet de eerste plek waar je Allan zou verwachten. Toch kocht hij zich in maart in als aandeelhouder van Pyrock. ‘Ik leerde Anthony en William ruim twee jaar geleden kennen’, vertelt hij. ‘William had toen een andere compagnon en als advocaat begeleidde ik zijn management buy out, waarbij Anthony zich meteen inkocht als nieuwe partner. Sindsdien ben ik de bedrijfsadvocaat van Pyrock. In die tijd heb ik Pyrock, maar ook beide ondernemers, steeds beter leren kennen. Vorig jaar stelden we vast dat veel juridische conflicten met klanten voorkomen hadden kunnen worden, als afspraken beter waren vastgelegd en problemen eerder in het proces waren opgemerkt. Naast rechten, heb ik ook een achtergrond in kwaliteitsmanagement. Vanuit die expertise zag ik kansen om de dienstverlening van Pyrock naar een hoger niveau te tillen. Ik wilde dat echter niet doen als externe adviseur, omdat je dan minder betrokken bent en uiteindelijk weer wordt uitgezwaaid als de basis staat. Het klikte bovendien op persoonlijk vlak heel goed tussen William, Anthony en mij en daarom ben ik dit jaar ingestapt in het bedrijf om de processen van Pyrock in kaart te brengen en te verbeteren.’
Fout van één of duizend euro?
‘Kwaliteitsdenken kent zijn oorsprong in Japan’, vertelt Allan. ‘Het gaat om het vroegtijdig signaleren en oplossen van fouten, plus hier structureel van leren. Fouten zijn bij mensenwerk nooit helemaal te voorkomen, maar er hangt gedurende het proces wel een andere economische waarde aan het herstellen van fouten. Een engineer kan een foutje maken door een sprinkler op een verkeerde plek in te tekenen. Als hij zijn werk naloopt en het foutje in de tekening constateert, kan hij het zelf herstellen en kost dat misschien omgerekend één euro. Wanneer een collega een kwaliteitscontrole doet van het werk van de engineer en diezelfde fout constateert, moet hij het teruggeven aan de engineer, die het herstelt en die het opnieuw laat controleren. Dat kost al meer tijd, gelijk aan tien euro. Als je nóg een stapje verder gaat in het proces, kom je bij de installateur. Wanneer hij volgens tekening werkt en vervolgens ontdekt dat het gat voor de sprinkler op een onmogelijke plaats is geboord, dan moet hij dat gat dichtmaken, een nieuw gat boren en misschien zelfs enkele leidingen verleggen. Dat herstel staat al gelijk aan honderd euro. En als de fout pas na afronding van het werk aan het licht komt bij de inspecteur, moet je het voor duizend euro herstellen. Kortom: hoe eerder je erbij bent, hoe beter het dus is. Eigenlijk net als met sprinklers: zodra er een vlam is, smoor je het probleem in de kiem en voorkom je grotere schade.’
Anders denken
‘We stelden samen vast dat we regelmatig fouten eerder hadden kunnen herstellen, waardoor Pyrock duizenden euro’s aan herstelwerk had kunnen besparen’, vertelt Allan verder. ‘Overigens gaat kwaliteitsdenken niet alleen om geld. Het gaat ook om werkgeluk en klanttevredenheid. Geen enkele installateur wil zijn werk opnieuw moeten doen en geen klant zit te wachten op herstelwerk, laat staan op juridische discussies. Dat is allemaal negatieve energie. Door onze processen strakker te organiseren en vaste kwaliteitscontroles in te bouwen, levert het dus geld én blijere klanten en werknemers op. Maar dat vraagt wel om anders denken en anders werken. Daar gaan we de komende jaren stap voor stap mee aan de slag, want zo’n veranderproces vraagt tijd.’
De maandagochtendauto
‘Kwaliteitsdenken is uiteraard niet compleet nieuw’, zegt Allan. ‘Het is dus niet dat we hier het wiel uitvinden, maar je ziet het maar weinig toegepast worden binnen het mkb. Daarin willen wij voorop lopen en het goede voorbeeld geven. Zodat anderen hopelijk volgen. Je zag dat ook in het verleden, toen grondlegger Toyota begon met kwaliteitsdenken. Ineens kwamen er auto’s op de markt die het wél deden, en wilde niemand meer een auto van Europese makelij. Er was vroeger zelfs een woord voor: de maandagochtendauto. Een auto vol problemen, gemaakt op de maandag. Wanneer je een nieuwe auto kocht, stond je de volgende ochtend weer bij de garage omdat er al iets stuk was. Dat is nu niet meer voor te stellen, maar buiten de autobranche komt het helaas nog steeds voor dat kwaliteit onderbelicht is. Daar maken wij nu een einde aan. Zodat Pyrock verder kan groeien door de beste kwaliteit te leveren, met blijere werknemers en tevredenere klanten tot gevolg.’