'We zijn op de goede weg, maar er is nog zat te winnen'
‘Wat belangrijk is: je moet niet altijd iets terug willen hebben’
Nieuw gezicht in het OnderNamen-netwerk: Ellen de Boer, commercieel directeur van Multifood. Met 25 jaar ervaring in foodservice op de teller weet zij als geen ander waaraan klanten van de totaalleverancier in Soest behoefte hebben. En dat blijkt, want Multifood groeit. In gesprek over het verschil met andere groothandels, meebewegen met foodtrends en bijdragen aan een betere wereld. ‘Ik ben iemand die graag wint.’
Hoe introduceer jij Multifood op netwerkborrels?
‘Wij zijn een totaalleverancier op het gebied van food. Ons proces gaat als volgt: de klant bestelt via ons systeem, onze foodleveranciers gaan vervolgens produceren en de volgende dag heeft de klant de bestelling in huis. Heel vers en duurzaam. Daarin zijn we onder scheidend. En we zijn heel flexibel; we kunnen in principe alles leveren. Stel dat er vraag is naar een ander soort leverancier, dan sluiten we die heel makkelijk aan.’
Wat is het grote voordeel daarvan?
‘Het maakt dat we makkelijk kunnen opschalen, we zijn heel wendbaar. En bij Multifood zit de klant aan het roer. Als die een specifieke foodvraag heeft, gaan wij op zoek om daaraan te kunnen voldoen. Ik zit 25 jaar in de foodservice, dus ik weet waar ik moet zijn. We hebben net nog Vegan Foodservice als leverancier aangesloten bij ons netwerk, met 2.000 vegan-producten. Dat is niche. Er komt steeds meer beschikbaar, al bestellen klanten nog kleine aantallen. Wij kunnen dankzij onze wendbaarheid meebewegen met zulke trends en ontwikkelingen in de markt.’
Waar staat Multifood in haar ontwikkeling?
‘Van oudsher heeft Multifood hoofdzakelijk aan de zorg geleverd. Mijn roots liggen in de horeca, hotellerie en leisure. Sinds ik in 2018 in de directie zit, zijn we meer die kant opgegaan. TivoliVredenburg is bijvoorbeeld een nieuwe klant, daar leveren we versgoed voor crewcatering en de twee grote restaurants. We blijven de zorg trouw, hoor. Zo leveren we foodproducten aan Meander Medisch Centrum voor het bezoekersrestaurant en aan het UMC Utrecht en het Amsterdam UMC. Waar we tegenaan lopen: veel mensen kennen ons niet. Het scheelt dat ik een bekend gezicht ben in de foodservicemarkt. Ook ben ik behoorlijk actief op LinkedIn. We hebben in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verhaal van Multifood en dat begint zich nu uit te betalen. Steeds meer mensen krijgen vertrouwen in ons concept. We groeien dit jaar met dertig procent ten opzichte van vorig jaar, dus dat is positief. Ik weet honderd procent zeker dat we aankomend jaar weer zo’n groei doormaken.’
Wat is de verklaring daarvoor?
‘We binden veel nieuwe klanten aan ons dankzij het persoonlijke en regionale karakter van Multifood. We zijn een familiebedrijf en doen zaken met andere familiebedrijven in Midden-Nederland; ambachtelijke leveranciers van mooie foodproducten die wij bij elkaar brengen in één systeem. Hun betrokkenheid is groot, ze zetten een stapje harder voor klanten. Doen wij ook. Wij zijn de schil eromheen. Is een bepaald soort groente op bij onze leverancier? Dan bel ik een andere leverancier en zetten zij het klaar. Zo is de bestelling voor onze klanten altijd compleet.’
Mensen eten steeds bewuster en met oog voor de wereld om hen heen. Hoe omarmen jullie die beweging?
‘Wij zijn een regionale partner die voor de lange termijn gaat. Wij hebben niet alleen winst voor ogen, maar willen ook bijdragen aan een betere wereld. We kiezen weleens voor producten waar minder marge op zit, maar die wel goed zijn voor de wereld. We zijn heel erg aan het duwen op plantbased. Meer groente, minder vlees. We halen verrassende producten tevoorschijn om mensen te overtuigen dat plantbased een goede optie is. Ik vind het belangrijk om klanten daarin mee te nemen. Als elk verzorgingstehuis een dag in de week vegan zou koken, zou dat al zo’n verschil maken.’
Waarom is de foodsector jouw wereld?
‘Mijn ouders waren horecaondernemers en ik heb bij groothandels en later bij de grote fabrikanten Heinz en Nestle gewerkt. Ik zeg weleens gekscherend: ik kan niks anders. Ik word gewoon blij van foodservice. Mensen doen daar nog zaken met mensen en er ontstaat verbinding. Persoonlijk contact en gunning vind ik erg belangrijk.’
Over gunning gesproken: hoe creëer je dat?
‘Door echt te zijn. Ik steek ziel en zaligheid in mijn klanten, toon oprechte betrokkenheid. Als een klant weggaat ben ik daar echt ziek van. Wat belangrijk is: je moet niet altijd iets terug willen hebben. Het is mooi als je elkaar kunt helpen. Ik ben ervan overtuigd dat de winst dan vanzelf komt. Als het niet in onze kas vloeit, helpen we wel de wereld te verbeteren.’
Wat drijft jou om dit elke dag te doen?
‘Ik ben iemand die graag wint. Vind het leuk om van niets iets te maken, dingen te vernieuwen en de organisatie een beetje op z’n kop te zetten. De afgelopen jaren hebben we continu stappen gezet met Multifood. Dat is wat mij drijft. Als dingen lukken, denk ik: yes! En de heren aandeelhouders hebben mijn hart gestolen. Het is leuk te weten voor wie je het doet. Bij grote fabrikanten was ik aan het jagen, succesvol, maar waarvoor? Nu zijn we een bedrijf aan het bouwen voor de kinderen van de aandeelhouders, voor de toekomst. Gaaf als ik straks kan terugkijken en ervoor heb gezorgd dat er een vooruitstrevend bedrijf staat. Er is dus nog zat te winnen!’