fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Wij maken advocatuur toegankelijk en transparant

Met zijn columns en blogs over diverse huis-tuin-en-keuken-onderwerpen waar een advocaat mee te maken krijgt, maakte Waldemar van Slagmaat de advocatuur toegankelijk en transparant. Een doel dat hij nog iedere dag nastreeft in zijn werk. ‘Door mij eerder in te schakelen, kun je erger voorkomen.’

Na een carrière als beleidsmedewerker milieuzaken bij het Landbouwschap, waar hij als 24-jarige bij ministers aan tafel zat, begon Waldemar aan een studie rechten. Na zijn afstuderen opende hij een eigen praktijk in Houten. ‘Mijn kantoor zat naast dat van een accountant, dat was een slimme combinatie. Accountants hebben klanten met problemen, die willen deze graag opgelost zien. Bovendien gaf het aanspraak.’ Om in de regio bekendheid te generen voor zijn nieuwe praktijk schreef Waldemar columns in de lokale krant. ‘De ene week een advertentie op de voorpagina, de andere week een column. Dat heb ik jaren gedaan. Op een gegeven moment is een deel van die columns zelfs gebundeld.’

De kracht zat volgens Waldemar in de eenvoud waarmee hij schreef over onderwerpen als ontslag, onroerend goed of burenrecht.  ‘Je moet niet citeren uit een wetboek. Ik schreef op een begrijpelijke manier over ingewikkelde kwesties. Geen lange zinnen, maar juist eenvoudig taalgebruik.’ Met de opkomst van internet besloot Waldemar samen met zijn partners, waarmee hij ondertussen in een maatschap werkte, om de columns op de website te plaatsen. ‘Daar ontdekten we de kracht van internet. De blogs werden een naslagwerk voor mensen met problemen. Ze zochten op Google naar een antwoord op hun probleem en kwamen op onze website uit. Daardoor kregen we ook klanten uit het hele land.’

Ultiem
Niet alleen particulieren, ook bedrijven weten de praktijk van Waldemar te vinden. Ze schakelen hem in voor juridisch advies en begeleiding op het gebied van milieurecht. Hij begeleidt bij bodemsanering, vergunningen of uitplaatsingen van tankstations uit oude dorpskernen in het hele land. Dat de advocaat zijn kennis van ruimtelijke ordening en milieuzaken kan inzetten in zijn praktijk, is voor hem ultiem. ‘Dankzij mijn ervaring durf ik buiten de kaders te kijken en weet ik hoe ik een wethouder of gedeputeerde moet benaderen. Door zaken vanuit een ander perspectief te bekijken kom je samen verder, daar ben ik van overtuigd. Als het niet goed is moet het beter worden, maar het moet wel een aanpak zijn die in overeenstemming is met de intentie van de klant.’

Zo draait zijn juridisch werk vooral om het behartigen van belangen. De belangen van zijn klanten staan voorop. Daarbij kan wel gekeken worden naar het belang van de tegenpartij. ‘Ik wil niet alleen maar strijden om mijn gelijk, om vervolgens twee partijen desolaat achter te laten. Ik probeer zoveel mogelijk in de compromissfeer oplossingen te vinden. Daarvoor is het belangrijk om een inschatting te maken van hoe zaken kunnen lopen en je daarop voor te bereiden. Driekwart van mijn werk bestaat uit adviseren en procederen op papier. Dat is een keuze die ik bewust maak. Als ik eens in de twee weken in de rechtbank sta, dan is dat veel.’

Ontslag
Vanuit die gedachte ontwikkelde hij ook de Ontslagmaat. Een online tool waarmee werknemers gratis een vaststellingsovereenkomst kunnen laten beoordelen. ‘Op basis van een aantal gegevens kan ik redelijk snel zien of de overeenkomst aan het wettelijk minimum voldoet. Met de Ontslagmaat kan je heel veel stroomlijnen, zowel voor de werknemer als de werkgever.’ Met de online tool probeert Waldemar te voorkomen dat een ontslag een langslepende procedure wordt of zelfs eindigt in de rechtbank. ‘Daar wordt niemand beter van.’

Door hem eerder in te schakelen, kan een hoop ellende bespaard blijven. ‘Mensen komen regelmatig te laat bij mij, als de dagvaarding al binnen is. Als iemand een ingebrekestelling drie weken laat liggen, dan kan het rechtsgevolg zijn dat hij in verzuim is. Daardoor is hij niet zelf meer in staat om het gebrek te verhelpen, maar draait hij wel voor de kosten daarvan op. Dat kan ik als advocaat ook niet herstellen. Als hij de brief meteen had doorgestuurd, had ik meer kunnen betekenen. Dat kost dan misschien honderd euro, maar als je te laat reageert lopen de kosten veel hoger op. Gelukkig weten mijn vaste mkb-klanten ondertussen wanneer ze mij moeten inschakelen om even mee te kijken.’

Sinds september van dit jaar werkt Waldemar weer onder zijn eigen naam Van Slagmaat Advocatuur. ‘We zijn in goed overleg als maatschap uit elkaar gegaan.’ Vanuit zijn kantoor aan huis in Houten werkt hij voor uiteenlopende klanten. ‘Ik heb leuke klanten, sommige al meer dan twintig jaar, waar ik veel voor doe. De kunst is om met minder werk, meer te doen. Niet alleen voor mijzelf, vooral voor mijn klanten. Als je te veel klanten hebt, waardoor je alleen maar ballen in de lucht moet houden, dan kan je niet iedereen persoonlijke aandacht geven en gaat dat ten koste van de kwaliteit en daadkracht.’

InterviewOntwikkelingenDienstverleningAdvocatuurLekstroom