Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

ALEXANDERHOEVE HOOGZANDVELD STAAT NOOIT STIL

Als Vincent van Dijk over zijn winkel Alexanderhoeve Hoogzandveld begint te vertellen, kom je er niet zo makkelijk meer tussen. Hij is trots op wat hij in vier jaar tijd heeft neergezet. Maar: ‘Ik heb nog tientallen ideeën.’

Als je bij Vincent de winkel binnenstapt in winkel- centrum Hoogzandveld in Nieuwegein, weet je niet waar je kijken moet. Het aanbod is groot: van alle soorten kazen en noten, tot aan olijfoliën, zoutjes, chocola, wijn, tapas, bier, olijven, tapenaden, belegde broodjes en zelfs drop. Wat hebben ze eigenlijk níet? ‘Ja, we hebben een behoorlijk uitgebreid assortiment’, zegt Vincent lachend. ‘Toen ik in 2017 de winkel overnam bestond het aanbod bijna alleen uit kaas en noten. Alexanderhoeve is een franchisewinkel, maar je wordt vrijgelaten in het vormgeven van je assortiment. Stap voor stap ben ik daarom steeds meer gaan uitbreiden met nieuwe productsoorten.’

De enthousiaste ondernemer was, toen hij begon, de vierde eigenaar in twee jaar tijd. De vorige eigenaren kregen de winkel niet rendabel. Toch geloofde Vincent heilig in het concept en de locatie. ‘Ik vind dat je in een speciaalzaak een beleving mag verwachten met een divers assortiment dat je niet zomaar in de supermarkt vindt en kundige medewerkers die je van advies kunnen voorzien. Op dat gebied zag ik nog heel veel kansen. Ik had inmiddels wat ervaring opgedaan in een kaaswinkel en op de markt en ik was ervan overtuigd dat ik het beter kon.’

 

JONGER EN KRITISCHER PUBLIEK

Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels lopen de klanten Vincents winkel de hele dag in en uit en verzorgt en bezorgt hij samen met zijn team veelvuldig lunches en borrels bij consumenten en bedrijven. ‘Tijdens het begin van de pandemie was het natuurlijk wel spannend’, geeft Vincent toe. ‘De grote cateringaanvragen vielen weg. Maar in de winkel werd het daarentegen veel drukker. We konden daarom alle handen gebruiken voor in de winkel, daar hebben we geluk mee gehad.’ Ook merkt hij dat er sindsdien nieuwe klanten zijn winkel weten te vinden. ‘Waar onze doelgroep voorheen vooral bestond uit vijftigplussers, zien we sinds corona ook een jonger publiek in onze winkel. De lockdowns zorgden ervoor gezellig wilden maken en meer gingen experimenteren in de keuken. Ze willen kwaliteitsproducten voor hun zelfgemaakte gerechten – en die vinden ze bij ons.’

Los van het feit dat steeds meer jonge mensen thuis aan het kokkerellen slaan, ziet Vincent nóg een trend als het gaat om eten. ‘Consumenten willen steeds vaker weten waar producten vandaan komen en of ze verantwoord voor dier en milieu geproduceerd zijn. Wij spelen hier zeker op in, al zit er bij veel van onze producten al een mooi verhaal achter.’ Ook ziet hij langzamerhand steeds meer vraag naar vegetarische en veganistische producten. ‘In de grote steden is dit al langer zo, maar hier begint het ook steeds meer te komen.’

‘Ik kreeg een mail van een klant die vond dat ik de prijs voor de beste Alexanderhoeve-ondernemer verdiende.’

KLAAR? BORRELEN MAAR!

Nu de feestjes en borrels op de werkvloer (heel) langzaam weer op gang komen, ligt de focus voor Vincent en zijn collega’s op het cateren van de za- kelijke markt. ‘Wij hebben alles in huis voor een lekkere vrijdagmiddagborrel, een jubileum, receptie, afscheid of ander bedrijfsfeest. Doordat de catering tijdens corona wegviel, kregen we de ruimte om deze dienst verder te ontwikkelen en goed op de kaart zetten. Afgelopen twee maanden zijn we druk bezig geweest om onze website aan te passen en we hebben nieuwe borrelplanken ontwikkeld. We zijn er klaar voor.’

Waarom je je borrel door Vincent en zijn team zou laten cateren? ‘Wij zien in de winkel wat men over het algemeen lekker vindt. We hebben A-klasse producten en zo zet je toch even iets anders neer dan de standaardproducten van de groothandel. Omdat wij rechtstreeks bij producenten inkopen, is het prijsniveau hetzelfde. Bovendien kun je in onze winkel ons assortiment bekijken, wij adviseren over producten en aantallen en maken de borrelplanken mooi op.’

 

NEVER A DULL MOMENT

Maar wat typeert nou eigenlijk Vincent en zijn medewerkers? ‘We zijn altijd in ontwikkeling. Ik ben voortdurend op zoek naar het volgende idee, concept of product. Ik heb bijvoorbeeld op mijn telefoon een lijstje met tientallen ideeën staan. Dat is soms uitdagend voor iedereen om me heen, maar dat houdt het ook leuk – er is altijd wat te doen. We hebben een bezorgservice, belegde broodjes, een terras en we regelen lunches en borrels voor de particuliere en zakelijke markt. Daarom heb ik een jong en energiek team, want dat moet je wel bij kunnen benen.’

Daarnaast passen volgens ondernemer klantvriendelijkheid en kennis bij hem en zijn team. ‘Ik kreeg ooit een lange mail van een klant die vond dat ik de prijs voor de beste Alexanderhoeve ondernemer verdiende. Zijn zoon van 21 met autisme komt heel graag bij ons in de winkel en hij zei dat ik ‘m altijd zo goed help. Dat was een heel mooi compliment en daar doe je het uiteindelijk voor.’

OntwikkelingenGroothandelRetail (groothandel)Lekstroom