fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Hoe veilig is het gebruik van ChatGPT voor ondernemers?

Veiligheid voor alles: waarom ChatGPT een
betrouwbare keuze is voor de ondernemer

Als ondernemer wil je altijd de beste tools gebruiken om je bedrijf succesvol te maken. Naast praktische zaken als het beheren van klantgegevens en overzicht houden over je projecten, is het ook belangrijk om veiligheid hoog op de agenda te zetten. Een veelgebruikte app die ook veel vragen oproept op dit gebied is ChatGPT. In dit artikel willen we daarom graag de veiligheid van ChatGPT voor ondernemers onder de loep nemen en toelichten waarom deze app een betrouwbare keuze is.

Wat is ChatGPT?

Allereerst is het belangrijk om even stil te staan bij wat ChatGPT precies is. Het is een chatbot-tool waarmee je als bedrijf geautomatiseerde chatberichten kunt versturen naar klanten. Deze berichten worden gegenereerd op basis van de vragen en antwoorden van de klant, zodat ze snel geholpen kunnen worden. ChatGPT wordt veel gebruikt in verschillende branches, zoals de zorg, de zakelijke dienstverlening en de retail. Maar is het veilig om deze app te gebruiken?

Beveiligingsmaatregelen

ChatGPT doet er alles aan om de veiligheid van haar gebruikers te waarborgen. Zo worden persoonlijke gegevens van klanten beschermd door middel van encryptie en worden chatgesprekken opgeslagen op beveiligde servers. Daarnaast heeft ChatGPT een aantal beveiligingsmaatregelen geïmplementeerd om te voorkomen dat hackers toegang krijgen tot de chatomgeving. Zo is er bijvoorbeeld een firewall die ongeautoriseerde toegang blokkeert en worden penetratietests uitgevoerd om eventuele kwetsbaarheden op te sporen en te verhelpen.

Authenticatie

Een ander belangrijk onderdeel van de beveiliging is authenticatie. Om ervoor te zorgen dat alleen geautoriseerde personen toegang hebben tot het systeem, maakt ChatGPT gebruik van gebruikersnamen en wachtwoorden. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om twee-factor-authenticatie in te schakelen, zodat er een extra beveiligingslaag wordt toegevoegd. Hierdoor moet er naast het wachtwoord ook nog een unieke code worden ingevoerd voordat er toegang wordt verleend.

Toegangsbeheer

Daarnaast is toegangsbeheer een belangrijk aspect van veiligheid bij ChatGPT. Dit betekent dat je als beheerder van de chatbot bepaalt wie toegang heeft tot welke gegevens en functionaliteiten. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat alleen de afdeling klantenservice toegang heeft tot gevoelige informatie, terwijl andere medewerkers alleen gegevens kunnen raadplegen die voor hun werk van belang zijn.

Veiligheidsmaatregelen voor chatgesprekken

ChatGPT neemt niet alleen maatregelen om ervoor te zorgen dat het systeem zelf beveiligd is, ook chatgesprekken worden op een veilige manier afgehandeld. Zo worden chatgesprekken versleuteld verstuurd en opgeslagen op beveiligde servers. ChatGPT biedt daarnaast de mogelijkheid om bepaalde chatgesprekken als vertrouwelijk te markeren, zodat alleen bevoegde medewerkers toegang krijgen tot deze gesprekken.

Compliance

Tot slot is het belangrijk om stil te staan bij compliance. In sommige branches gelden specifieke regels voor de verwerking van persoonlijke gegevens en chatgesprekken. ChatGPT is zich hiervan bewust en streeft ernaar om te voldoen aan allerlei regelgeving op dit gebied, zoals de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarnaast heeft ChatGPT een team van juridische experts dat ervoor zorgt dat de app altijd aan de laatste eisen en wetgeving voldoet.

had jij het door?

Dat het verhaal op de vorige pagina’s niet door een tekstschrijver van OnderNamen is geschreven?

Sterker nog, dat het niet eens door een persoon is geschreven?

De tekst is, op wat spellingschecks van onze kant na, volledig afkomstig van een kunstmatige chatbot, namelijk de nieuwe ChatGPT technologie. Een ontwikkeling die de wereld, en daarmee ook het bedrijfsleven, op z’n kop kan gaan zetten.

Een chatbot, wat is dat ook alweer? De meest bekende voorbeelden zijn de pop-up chatschermpjes die tevoorschijn komen bij bijvoorbeeld webwinkels. Zo kun je op
bol.com aan chatbot “Billie” vragen stellen over je bestelling of een product. Op basis van eerder verzamelde vragen en informatie stelt hij een antwoord samen. Ook spraakassistenten als Google Home en Siri zijn voorbeelden van chatbots.

Eindeloze mogelijkheden

De nieuwe GPT-4 technologie van OpenAI gaat nog veel verder en kan jou straks helpen met het schrijven van een gedetailleerde e-mail, een landingspagina voor je website, een nieuwsbrief of LinkedIn-advertentie. Het kan je ideeën geven voor een verjaardagscadeau voor je kind, de naam voor een nieuw product, je belastingaangifte doen, een YouTube-video of juridisch document voor je samenvatten of je helpen een kaartje te schrijven voor een zieke collega. Of wat dacht je van het beantwoorden van mails van klanten of sparringpartner zijn tijdens vergaderingen?

Kortom, ChatGPT zal in de toekomst in staat zijn om taken van ons over te nemen en zodoende het werk makkelijker, sneller én efficiënter maken. Het is niet voor niks dat de eind vorig jaar geïntroduceerde website door velen enthousiast werd ontvangen. Studenten lieten hele scripties door de chatbot schrijven en kregen nog een goede beoordeling ook. Toch moeten we niet te vroeg juichen. Gebruikers die er wat dieper indoken, kwamen een aantal nadelige effecten tegen. Tech-journalist Adam Rogers van Business Insider zegt het vrij stellig in een column: ‘Dit soort chatbots zijn juist niet intelligent. Het zijn liegende domoren.’

Een probleem is nu bijvoorbeeld nog dat ChatGPT zo getraind is dat het de waarschijnlijkheid van uitingen kan voorspellen. Maar of een bepaalde zin al dan niet waarschijnlijk is, zegt niets over of de zin ook klopt. Gebruikers hebben ook al geconstateerd dat de chatbot “vooroordelen” heeft en desinformatie verspreidt. De software is getraind op basis van heel veel data afkomstig van overal op het internet en zoals we allemaal weten staat daar ook veel tussen wat niet waar is. Een ander risico daarvan is dat we er op termijn gemakzuchtig mee om zullen gaan. Als je nu iets opzoekt op Google, vergelijk je vaak meerdere sites om tot een weloverwogen antwoord of aan kennis te komen. ChatGPT geeft een hapklaar antwoord en de kans bestaat dat we ons steeds makkelijker bij dat ene antwoord neer gaan leggen.

Misbruik ligt eveneens op de loer. Zo kunnen bijvoorbeeld phishing-criminelen de website gebruiken om mails op te stellen die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn, en zo meer mensen oplichten.

Tot slot moeten we ook het ethische aspect niet negeren. Hoe gaat de wereld eruit zien en wat betekent het voor ons als er een chatbot wordt ontwikkeld die straks op cognitief niveau veel slimmer is dan wij? Dat het uiteindelijk tegen ons kan gaan werken, is daarmee niet uit te sluiten.

Innovatievere organisaties

OpenAI, het bedrijf dat de technologie bedacht en ontworpen heeft, beschrijft op haar website helder wat het doel van ChatGPT is: ‘Het is onze missie om ervoor te zorgen dat Artificial General Intelligence – AI systemen die over het algemeen slimmer zijn dan mensen – de gehele mensheid ten goede komt. Het is dus de bedoeling dat de technologie uiteindelijk in ons voordeel gaat werken. Radboud Universiteit heeft hier al enigszins onderzoek naar gedaan en heeft geconcludeerd dat ChatGPT organisaties op termijn kan helpen efficiënter te werken en innovatiever te worden. ‘Wanneer organisaties moeten innoveren, hebben ze behoefte aan heel veel verschillende ideeën. Met het juiste commando kunnen transformator-gebaseerde taalmodellen zoals GPT-4 snel een rits aan ideeën genereren, wat bijvoorbeeld handig kan zijn bij prototyping.’

Hybride intelligentie

De onderzoekers verwachten dat niet dat de chatbot per se het werk van mensen over gaat nemen, maar wel dat taken kunnen worden versneld. ‘Als een organisatie bijvoorbeeld productreviews van gebruikers wil analyseren, kan dit soort tools worden gebruikt om te achterhalen welke eigenschappen van het product als het meest positief of negatief worden ervaren. Dit werk kan ook door mensen worden gedaan, maar met taalmodellen kan deze kennisextractie worden versneld, zodat de mensen zich kunnen focussen op het verwerken van de verkregen inzichten.’ Wel zal de inbreng van mensen altijd nodig zijn, zo verwacht Radboud Universiteit. ‘Als je het hebt over het innovatieproces, dan is GPT bijvoorbeeld niet bruikbaar voor het convergeren van ideeën. Het kan niet oordelen welke ideeën goed en haalbaar zijn of welke geschikt zijn voor de betreffende organisatie. Wij zien daarom ruimte voor “hybrid intelligence”: het taalmodel kan helpen om bijeenkomsten of gesprekken op gang te brengen, waarna mensen het overnemen en gaan bepalen welke ideeën de eindstreep halen.’ Ook tech-expert en publicist Jarno Duursma concludeert iets soortgelijks – waar wij ons als magazine waarbij schrijven één van onze hoofdtaken is, helemaal bij aansluiten: ‘Schrijven is meer dan het op papier zetten van woorden. Het is denken, begrijpen, verbindingen leggen en (heldere) expressie van complexe emoties en gedachten. Bij het schrijven van een artikel verdiep je je in een onderwerp en maak je je dit eigen. Natuurlijk kan ChatGPT je op weg helpen, maar juist in het doen en zwoegen zit de integratie van kennis en wijsheid. Je wordt geen goede marathonloper door steeds shortcuts te nemen naar de finishlijn. Je moet de meters lopen.’

Desalniettemin kan ChatGPT, mits het nog verder ontwikkeld wordt, op termijn een hulpzame tool worden in je bedrijfsvoering. Wij hebben als test een vraag gesteld aan de chatbot, over het thema veiligheid. In het screenshot op de vorige pagina zie je wat daaruit kwam.

InterviewOntwikkelingenEemvalleiLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden