‘Wij schakelen heel snel, dat is onze kracht’
Dennis Bos nam zes jaar geleden Onderhoudsbedrijf Bos BV over van zijn vader. De afgelopen jaren heeft hij er bewust voor gekozen om zich te specialiseren in het loodgieters- en rioolontstoppingswerk. Te snel groeien kan volgens hem namelijk ook nadelen hebben. Het belangrijkste is dat je elke dag met plezier naar je werk gaat en dat is dan ook wat hij doet.
Een paar jaar geleden ging Dennis met zijn vader voor een klus naar Bakkum, vlakbij
Egmond aan Zee. Daar, in een jeugdherberg, hadden ze al jaren last van rioolstank. Verschillende experts kwamen erbij en droegen oplossingen aan, maar niets hielp. Totdat Dennis en zijn vader langskwamen. ze waren er een dag, ontdekten het probleem van de stankoverlast en voerden binnen een week de opdracht uit. De week erop kwam er een bedankmail binnen. De jeugdherberg was na twaalf jaar van het probleem verlost.
‘Dat geeft heel veel voldoening’, vertelt
Dennis in de ontvangstruimte met keuken van zijn pand op bedrijventerrein Heeswijk in Montfoort. ‘Die mensen in Bakkum zagen ons destijds en geloofden niet dat wij het gingen oplossen. Ze zeiden: “We hebben hier diverse experts binnen gehad en dan komen er twee loodgieters uit Montfoort en die lossen het probleem gewoon op. Daar houden wij van!”.’
Vader
In 2016 nam Dennis Onderhoudsbedrijf Bos BV van zijn vader over, maar hij loopt al van kleins af aan met zijn vader mee. Ooit, zo was het plan, zou hij in zijn voetsporen treden. ‘Mensen helpen, dat vind ik mooi. Iedereen die hoort wat je doet, vindt het een smerig beroep, maar we hebben de juiste apparatuur voor rioolonderhoud en ik vind het gewoon een uitdaging. Overal waar we worden gevraagd, bedenken we een oplossing. Ik ben iemand die graag met zijn handen werkt en minder graag achter de computer zit.’
Daarnaast hoopt Dennis ook de jongere generatie te kunnen enthousiasmeren voor dit vakgebied. En ze te laten zien en ervaren hoe leuk het werk kan zijn. Daarom vindt hij het belangrijk om stagiaires een plek te bieden.
Onderhoudsbedrijf Bos BV is een loodgieters- en rioolontstoppingsbedrijf dat, zoals Dennis het praktisch omschrijft, van het dak tot in de grond problemen oplost. Een dag voor het interview zat Dennis nog in hartje Amsterdam, maar hij heeft ook klussen in Friesland, Noord-Holland en de directe omgeving van Montfoort. Woningbouwverenigingen, zorginstellingen, loodgietersbedrijven, particulieren en gemeentes doen regelmatig een beroep op hem. ‘Ik heb klanten die één keer per maand, één keer per jaar, één keer in de vijf jaar of zelfs één keer in de tien jaar bellen. Als je een probleem goed oplost, komen ze niet zo snel terug.’
Rechterhand
Op kantoor is Mariëlle zijn onmisbare rechterhand, een steun en toeverlaat die gaat over de planning, administratie, facturatie en bestellingen. Ook zorgt zij dat ingehuurde zzp’ers op tijd op de juiste plek aanwezig zijn. ‘We hebben een vaste clubs van zo’n vijf zzp’ers’, vertelt Dennis. ‘Ik werk graag met Richard Kroes en zijn zoon Niels uit Zeewolde. Zij doen veel buitenklussen voor me en lossen verstoppingen op. Als ze komen, maken ze de weg open, vervangen of herstellen ze de riolering en maken ze alles netjes dicht. In Soest heb ik een collega-loodgieter, André, die altijd helpt. Op die mensen kan ik blind vertrouwen en achteraf krijg ik nooit gezeur te horen van klanten.’
Hoewel Dennis over werk niets heeft te klagen (‘ik zit nooit achter werk aan, elke week lopen we vol met opdrachten’) waakt hij voor een te snelle groei. Sterker, hij is juist meer gespecialiseerd geworden. ‘Ik vind het belangrijk dat ik een goede naam houd. Als de tijd rijp is, kan ik meer werk aanpakken. Voorheen hielden we ons ook bezig met het plaatsen van keukens of het verbouwen van badkamers en had ik een timmerman, loodgieter en tegelzetter in dienst. Dat heb ik afgestoten. Ik heb nog wel een zzp’er die dakgoten of nieuwe daken maakt, maar die huur ik in. De meeste particulieren en bedrijven weten ons te vinden als ze een verstopping hebben. Regelmatig hoor ik: “Als Bos het niet kan oplossen, is er pas echt een probleem”. Dat is een compliment naar ons team.’
Dag tot dag
Dennis leeft met zijn bedrijf van dag tot dag. Als er ergens een vloer blank staat, zegt hij niet: “Ik kom morgen of volgende week wel een keer langs”. ‘Het schema kan vier of vijf keer per dag worden omgegooid. Wij schakelen heel snel, dat is onze kracht. Particulieren of bedrijven met een probleem willen we zo snel mogelijk helpen.’
Een stip op de horizon heeft Dennis niet, al sluit hij niet uit dat hij in de verre toekomst nog een onderneming start in zijn andere grote hobby: watersport. ‘Bootjes verkopen, verhuren, onderhoud. Maar dat is nog echt toekomstmuziek. Ik ga eerst door met het onderhoudsbedrijf. Dat geeft me nog steeds voldoening. Er is in al die jaren nog niet één dag geweest dat ik met tegenzin naar mijn werk ben gegaan.’