fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Wiegmans blijft in beweging en groeit door persoonlijk te blijven.

Wie de cover van dit magazine ziet, moet misschien even twee keer kijken. Wat zien we nou precies? Het is Rob Nap, eigenaar van Wiegmans Facilitaire Diensten (Wiegmans), die één van zijn voorgangers, Cretien Wiegmans, wat rust op een bank gunt terwijl hij het meeste werk doet. Rob nam Wiegmans twee jaar geleden van Cretien en diens broer Erwin over en daarmee is weer een nieuw hoofdstuk, in het toch al goedgevulde boek van het bedrijf, aangebroken.

Er is momenteel alle reden voor een coverstory voor Wiegmans. Niet alleen de eerdere overname door Rob, maar ook het 40-jarig jubileum én de komst van een compleet nieuwe huisstijl zorgen voor voldoende input voor een goed verhaal. Maar waar te beginnen? ‘Gezien het jubileum, is het denk ik niet meer dan gepast om bij het prille begin te beginnen’, vertelt Rob. ‘Dat is het jaar 1982. Cretien en Erwin richtten toen samen een glazenwassersbedrijf op. Dat was echt nog voornamelijk gericht op particulieren; hele wijken hebben ze gezeemd. De eerste grote zakelijke klant was de inmiddels opgeheven bussenfabrikant Den Oudsten Bussen uit Woerden. De opdrachten namen daarna toe en dus kwamen er personeelsleden in dienst. In 1990 lieten ze hun eerste bedrijfspand bouwen. Dat werd in 2000 te klein, waarna ze het huidige pand aan de Daggeldersweg kochten. ‘Twee jaar geleden hebben we hierbinnen alles vernieuwd, waardoor we er weer helemaal tegenaan kunnen. Voorlopig gaan we niet verhuizen!’

Wortels in Woerden
Sowieso zal Wiegmans niet snel weggaan uit Woerden, het bedrijf is op allerlei manieren met de stad verweven. ‘Hier is het allemaal begonnen. Veel van onze medewerkers wonen in Woerden, we sponsoren allerlei lokale initiatieven en bovendien is het overgrote deel van onze klanten in Woerden gevestigd. 130 van onze 250 medewerkers werken alleen maar voor klanten in de regio Woerden.’ Het is een heel bewuste keuze van Wiegmans. ‘Onze filosofie is: wat je hebt moet je houden. We focussen ons heel erg op het behoud van klanten. En die zitten van oudsher hier in Woerden en omstreken. Wij willen groeien, maar ook niet het gevoel van een klein bedrijf uit het oog verliezen.’

Groeien doet Wiegmans in elk geval. De molen draait maar door en alleen al in het afgelopen jaar kwamen er maar liefst zeventig medewerkers bij. ‘Sinds 2020 zijn we ons meer bezig gaan houden met onze online positionering, onder andere om meer voet aan de grond in de Randstad te krijgen. Dat werpt z’n vruchten inmiddels af. We werken voor diverse bedrijven gevestigd door heel Nederland. Van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Schiphol-Rijk, tot aan Amersfoort, Doetinchem, Rhenen, Uden, Tegelen en Breda. We willen op die manier nog duidelijker aan de buitenwereld laten zien dat we een professionele dienstverlener zijn die ook buiten de regio Woerden een goede partner is.’
Transparantie
Werk is er genoeg te vinden. ‘Waar je ook kijkt, alles moet schoon. Alleen heb ik dan het liefst dat wij dat doen’, lacht Rob. Steeds meer bedrijven, scholen en zorginstellingen weten Wiegmans te vinden. Hoe dat komt? ‘Ik denk dat wij ons onderscheiden in transparantie, we calculeren heel open. We laten precies zien welke ruimte hoeveel tijd kost. De klant bepaalt vervolgens de frequentie van het schoonmaken en weet daarna precies wat het hem kost. Ons uurtarief voelt voor veel mensen goed en we hebben mooie werkschema’s. We leveren wat we afspreken. Fouten maken we natuurlijk allemaal. Hoe meer mensen ergens werken, hoe groter de kans op fouten. Maar dan moet je vervolgens het boetekleed aantrekken en zorgen dat het binnen een dag wordt opgelost. We beloven nooit dat we alles goed doen, maar wel dat we het hoe dan ook oplossen. We gaan ook nooit in discussie, de klant heeft gewoon altijd gelijk.’

‘We zijn heel erg verbonden met Woerden’

Nieuwe huisstijl
Het fundament van Wiegmans is dus meer dan dik in orde, en dat vroeg om een vernieuwing van de huisstijl. ‘We hebben een nieuw logo en nieuwe payoff: “Wiegmans. We Clean.” De reden was enerzijds dat we het tijd vonden voor een frissere en strakkere uitstraling, maar anderzijds omdat we online beter zichtbaar zijn en we van het oude logo geen goede bestanden hadden. We hebben de bedrijfsnaam ingekort van Wiegmans Facilitaire Diensten naar Wiegmans en de slogan in het Engels geschreven. Dat past bij de Engelssprekende bedrijven waar we voor werken in de Randstad. Bovendien hebben onze eigen medewerkers ook steeds vaker een andere nationaliteit. “We Clean” is voor iedereen te begrijpen en kan makkelijk aangevuld worden: denk aan “We Clean Offices” of “We Clean Schools”. Daar kunnen we in komende marketinguitingen van alles mee. Het logo bestaat uit een monogram van de W en een druppel, dat past bij schoonmaakwerk. Ook zijn de kleuren opgefrist. De auto’s en bedrijfskleding worden ook allemaal aangepast. Zoals ik eerder zei willen we graag laten zien dat we een professionele dienstverlener zijn en dat stralen we hiermee echt uit. Aan alles is te zien dat het goed geregeld is. Natuurlijk moet je in de praktijk goed werk leveren, maar het is ook goed dat alles er in het voortraject strak uitziet.’

‘Allerlei veranderingen hebben ervoor gezorgd dat we konden blijven groeien.’

Veranderingen
Zo is wel te stellen dat een aantal veranderingen – of metamorfoses – Wiegmans heeft gebracht tot waar het vandaag staat. ‘Het begon met het harde werken van Cretien en Erwin, die zelf elke dag op de werkvloer stonden. De eerste belangrijke verandering was het nieuwe pand en de komst van een rayonleidster in 1990. Daarna werd een grote sprong gemaakt. In 2000 gingen we naar een nieuw pand, in 2007 maakten we de overstap naar een nieuw softwarepakket en vervolgens naar verdere digitalisering. Nu zijn we bezig met de volgende fase waarin we meer met apps, klant- en medewerkerportals gaan werken. De verbouwing van ons pand en de komst van de nieuwe huisstijl zijn weer veranderingen, net zoals onze nieuwe online positionering. Kijkend naar de toekomst, denk ik dat we toegaan naar meer robotisering en dat schoonmaak meer naar de dag toe wordt verplaatst zodat het zichtbaarder wordt. Kortom, onze branche blijft veranderen en dat houdt ons ook in beweging. Ik ga mijn best doen om ervoor te zorgen dat alle veranderingen een positieve uitwerking hebben op het bedrijf. Cretien doet achter de schermen nog volop mee: hij regelt al het operationele werk rondom de dagploeg. Een ontzettend complexe logistieke puzzel die hij elke dag weer voor elkaar krijgt. We hebben zin in wat nog komen gaat!’

 

Meer weten over Wiegmans Facilitaire Diensten?
Bekijk de website via www.wiegmans.com

 

OntwikkelingenSamenwerkingDienstverleningFacilitaire dienstverleningWoerden