fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Barend Salemink is specialist in bedrijfswaarderingen. Hij is partner en mede-eigenaar van  Talanton. Motto: “Tijd en geld kun je maar één keer uitgeven, dan kun je er maar beter goed over hebben nagedacht.”

salemink@talanton.nl 

020-800 6566

Collega-ondernemers

29 september 2022 | 2 minuten lezen

Lange tijd dachten we als ondernemers bij balans vooral aan de jaarstukken. Zolang de accountant zei: ‘De balans is in evenwicht’ vonden we het als ondernemers wel prima. Op naar het ondernemen en over tot de orde van de dag. Want als ondernemers leven we van het feit dat de wereld niet in balans is. Ondernemers zijn ervan overtuigd dat zij producten voor een betere prijs-kwaliteitverhouding kunnen aanbieden dan hun concullega’s dat kunnen. 

We kunnen stellen dat we in de huidige wereld op zoek zijn naar een nieuwe balans. Wat voorheen als vanzelfsprekend werd beschouwd is dat nu niet meer. Voor corona en de oorlog in Oekraïne was er sprake van een relatief stabiele ondernemersomgeving met stabiele energieprijzen, een goede arbeidsmarkt en een relatief stabiel economisch klimaat met een bescheiden inflatie. 

Opeens lijkt het wel of er overal tekort aan is, we hebben zelfs een tekort aan water! Daarnaast is de verwachte inflatie voor 2022  rond de tien procent. Dit is ongekend, en wie had dat twee jaar geleden gedacht in Nederland? 

‘Wanneer een ondernemer in staat is zijn bedrijfsmodel aan te passen aan de nieuwe omstandigheden en snel een nieuwe balans vindt, kan de impact worden beperkt’

Ten aanzien van mijn vak – bedrijfswaarderingen – is de prangende vraag bij het bovenstaande: welke impact heeft dit op de waardering van bedrijven? In het algemeen gesproken verwachten we dat het bovenstaande eerder een waardedalend effect dan een waardevermeerderend effect heeft. Vele aspecten liggen buiten de invloedssfeer van de ondernemer. Maar het uiteindelijke effect op de waarde van de onderneming hangt af van de situatie en omstandigheden. Wanneer een ondernemer in staat is zijn bedrijfsmodel aan te passen aan de nieuwe omstandigheden en snel een nieuwe balans vindt, kan de impact worden beperkt. De meeste ondernemers die we spreken constateren dat de balans op korte termijn verstoord is, maar zij verwachten op langere termijn een nieuwe balans te vinden.  

Daarmee komen we bij de kerneigenschap van ondernemers. Ondernemers zijn bij uitstek geschikt om in onzekere situaties een nieuwe balans te vinden op creatieve wijze. Deze eigenschap maakt dat ondernemers snel de weg naar de nieuwe balans zullen vinden en hier een waardevolle propositie van weten te maken.

Want ondernemers maken het maatschappelijke verschil door het zien van kansen en weten de mogelijkheden te benutten om waarde te creëren voor hun klanten. Zelfs in tijden dat de wereld nóg meer uit balans is!

OntwikkelingenDienstverleningFinanciële dienstverleningUtrecht