‘Met gepersonaliseerde geschenken creëer je toegevoegde waarde’
Bij Rikkoert Juweliers in Schoonhoven gaan ze in alles met hun tijd mee. Nog niet zo lang geleden verbouwden ze de complete zaak en ook voor een stuk digitalisering draaien ze hun hand niet om. Bij Rikkoert snappen ze kortom wat ervoor nodig is om als juwelier relevant te blijven. We spreken eigenaar Ab Rikkoert samen met zijn zoon Herjan, over alle ontwikkelingen én het uitgebreide aanbod. ‘Bedrijven en particulieren uit alle hoeken van het land weten ons te vinden.’
In 2019 hadden jullie voor het laatst een artikel in OnderNamen. Wat is er sindsdien gebeurd?
Ab: ‘Onze winkels in Schoonhoven en Lekkerkerk, met aansluitend de ateliers, vormen nog steeds de basis van het huidige bedrijf. Naast de collecties in de winkel vervaardigen we ook zilveren en gouden sieraden in ons eigen atelier. Samen met onze goudsmeden kan elk ontwerp werkelijkheid worden. Vanaf de allereerste kennismaking werken we nauw samen, van idee en ontwerp tot uitvoering. Daarnaast kan een sieraad gepersonaliseerd worden met een persoonlijke gravure. Dit vakmanschap maakt ons merk uniek en daar blijven we voor staan.’
Herjan: ‘Bij de verbouwing in 2019 kozen we voor less is more; minder artikelen in de vitrines en alles in een moderner jasje. Twee weken geleden is het Juweliershuys gedeeltelijk vernieuwd. Deze vernieuwde omgeving draagt bij aan een ruimere en betere presentatie van onze topmerken.’
Ab: ‘Om de zoveel jaar is wel weer iets aan de beurt. Dit kunnen ook dingen op de achtergrond zijn, zoals een nieuw computer- of beveiligingssysteem. Zaken die je hier in de winkel niet fysiek ziet, maar die wel heel belangrijk zijn voor het reilen en zeilen van ons bedrijf.’
Het thema van de wintereditie is digitalisering. Hier kunnen we een mooie link maken naar jullie online webshop. Merken jullie dat dit werkt?
Herjan: ‘Zeker, dit is een extra verkoopkanaal én een enorm oriëntatiekanaal. Binnen de webshop vind je een uitgebreid aanbod: van nieuwe horloges tot aan vintage sieraden en van zilveren kandelaars tot aan trouwringen. Mensen komen van heinde en verre naar onze winkels toe. Zo hadden we laatst twee zussen uit Groningen die vroeg de trein hadden genomen om op tijd bij ons in de winkel te zijn. Zij hadden zich eerst georiënteerd op onze website en kwamen vervolgens naar de zaak om zich verder te laten informeren. Dat vinden wij prachtig.’
Ab: ‘Het is echt een wisselwerking. We creëren niet alleen direct selling via de website, maar krijgen zo ook een grote stroom van mensen naar de winkel toe.’
Herjan: ‘We zien de webshop ook echt als een aparte winkel, waar we specifiek zes mensen voor in dienst hebben. Zij houden zich bezig met klantenservice, het plaatsen van nieuwe producten en de orderverwerking.’
Ab: ‘Ook onze online bestellingen worden met zorg ingepakt en verstuurd. We versturen een beleving die hetzelfde voelt als wanneer je iets in één van onze winkels koopt.’
Zien jullie groei in aanvragen naar relatiegeschenken?
Ab: ‘Absoluut! En het kan echt van alles zijn; van een zilveren flessenbak, tot een gegraveerde briefopener. Zo hadden we laatst een kaasmes dat we in een stuk kaas moesten zetten, in brons uitgevoerd. Maar denk ook aan het graveren van jubileumhorloges met naam of bedrijfslogo. En dat hoeft echt niet altijd een gouden horloge te zijn.’
Herjan: ‘Zeker voor jonge mensen, kan bijvoorbeeld een Casio G-Shock in een gave kleur, ook heel passend zijn. De toegevoegde waarde zit ‘m in het personaliseren. Het gaat om de gebeurtenis waarvoor het sieraad of
horloge wordt gegeven en met een personalisatie kun je hier een blijvend karakter aan geven. Zeker in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt, zien we dat er veel aandacht uitgaat naar het verwennen van personeel. Dat kan met een standaard cadeaubon, maar nog specialer zijn de gepersonaliseerde geschenken.’
Ab: ‘We gaan ook uitgebreid in gesprek met de klant om meer te weten te komen over degene die het geschenk zal ontvangen, om op deze manier tot een passende match te komen.’
Naast relatiegeschenken zijn jullie ook goed in speciale opdrachten. Kunnen jullie daar wat meer over vertellen?
Ab: ‘Dit zijn specifieke aanvragen door bedrijven, zoals bijvoorbeeld op maat gemaakte schepen op schaal voor de scheepsbouw. Wanneer een schip bijna af is, worden deze zilveren modellen bij ons besteld en cadeau gedaan aan de opdrachtgever. Zo hebben we een zilveren olietanker gemaakt; deze was zo’n veertig centimeter groot en had veel kleine details. Met zo’n unieke, uitgebreide opdracht zijn we dan wel een halfjaar bezig.’
Herjan: ‘Een ander leuk voorbeeld hebben we voor Cornetto gemaakt. Zij wilden awards uitreiken aan de bestverkopende medewerkers. Zo hebben wij dus een aantal zilveren en gouden ijsjes gemaakt. Maar ook voor Ajax hebben we een mooie opdracht uitgevoerd. Er was een gouden bokaal gestolen uit het museum. Aan de hand van foto’s hebben we de bokaal volledig nagemaakt.’
Tot slot: op welke manier onderscheidt Rikkoert zich nog meer?
Ab: ‘Naast de combinatie van onze webshop, fysieke winkels en onze ateliers, bieden wij echt onderscheidende merken aan wat betreft de Zwitserse horloges. Van Seiko zijn wij sinds kort PREMIUM dealer geworden. Dat wil zeggen dat we één van de vijftig dealers in Nederland zijn die dit merk kunnen leveren, ook de gelimiteerde modellen. Meister Singer – een ander merk binnen ons assortiment – is ook bijzonder, vanwege hun éénwijzerhorloges. Eenwijzerhorloges creëren een meer ontspannen tijdsgevoel naar men zegt. Een bijzonder kenmerk, dat heel mooi kan matchen met de persoon waarvoor het horloge wordt gekocht.’