fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'Het begon allemaal met een ritje in de tuktuk'

Severs Breeman: de BMW-familie van het Groene Hart en Regio Rotterdam

Ondernemers uit de regio en BMW en MINI-enthousiastelingen zullen het vast en zeker al gehoord hebben: Hans Severs, de BMW en MINI dealer van het Groene Hart, is samengegaan met Breeman uit de regio Rotterdam. Bevlogen directieleden Rob Severs, David van de Moosdijk en Jorik Meesters vonden elkaar in hun gedeelde passie voor de merken én hun familiaire insteek. ‘Wij zijn lange tijd bewust klein gebleven. Dat kleinschalige houden wij graag vast.’

Bij Severs Breeman in Woerden heerst altijd dezelfde ongedwongen sfeer: iets dat BMW en MINI-rijders uit de regio hoogstwaarschijnlijk zullen beamen. Onder het genot van diverse cappuccino’s vertellen de mannen openhartig over hun samenwerking. ‘Op 5 maart zijn we officieel gefuseerd’, begint Jorik. ‘Sindsdien zijn we één firma met vijf vestigingen in Woerden, Alphen aan den Rijn, Gouda en twee in Rotterdam.’ Dat de vestigingen qua ligging mooi op elkaar aansluiten, is natuurlijk gunstig. ‘Het is praktisch, maar ook herkenbaar. Voor een BMW of MINI kunnen klanten terecht bij hun vaste partner van het Groene Hart en in de regio Rotterdam’, vertelt David. Dankzij de fusie is een nieuwe directie geboren. Jorik was eerst financieel verantwoordelijke bij Breeman en is nu financieel directeur bij Severs Breeman.  Rob was verantwoordelijk voor de vestiging Woerden en David voor Alphen aan den Rijn. De vestiging in Alphen aan den Rijn bijvoorbeeld, die Severs in 2006 overnam, is een stuk groter sinds de  procesoptimalisatie die de mannen doorvoerden. Sinds de fusie is Rob commercieel directeur en
David operationaal directeur. And last but not least: Hans Severs. Hij blijft algemeen directeur.

Tuktuk
Aangezien Hans Severs en Frits Breeman lange tijd praktisch “buren” waren, kennen zij elkaar goed. ‘De vestiging in Gouda was in het begin van Hans en later weer van Frits. Wij drieën leerden elkaar pas net voor de coronacrisis kennen, tijdens een gearrangeerd uitje met de bedrijven in Lissabon’, vertelt Jorik. ‘Het begon allemaal met een ritje in de tuktuk’, valt Rob in. ‘Hoe heet je, wat doe je – daar begonnen we mee. Maar aan het einde van de avond was het: “Hier moet je tekenen!”.’ Wat ten grondslag ligt aan de samenkomst van Severs en Breeman, zijn de ontwikkelingen in de autobranche. ‘Het is de wens van de fabrikant om met zo min mogelijk dealerpartijen samen te werken’, legt Rob uit. ‘Dat maakt schaalvergroting noodzakelijk. Factoren zoals deelmobiliteit en de elektrificatie van de autobranche, wat minder auto’s in de werkplaats betekent, spelen een grote rol. Het zorgt er allemaal voor dat de marges op auto’s teruglopen en dat wij met minder partijen dezelfde omzet moeten draaien.’ Wát een verschil met “vroeger”. Toen Hans Severs in 1986 begon in Woerden, waren er 120 dealers met ieder een eigen vestiging. ‘Dat is sinds die tijd steeds verder afgebouwd, waarna we nu de laatste twee fases ingaan. We zijn nu met dertien en dat gaat de komende jaren nog afnemen tot acht of zelfs vijf’, is Rob zijn prognose. 

‘Aan het eind van de avond was het: “Hier moet je tekenen!” En toen was het rond’

Eén van de acht
De mannen zijn ambitieus genoeg en willen zeker bij één van die acht of vijf blijven horen. Maar je kunt ook té snel gaan, zo hebben Rob en David van Hans geleerd. ‘Een fusie hing al langer in de lucht, maar wij bleven bewust lange tijd vrij klein’, vertelt David. ‘In de club mensen rondom BMW riskeer je meegezogen te worden in het “naast je schoenen lopen”. Ik zei regelmatig tegen Hans: “We moeten nú instappen!” Waarop hij antwoordde: “Wij moeten helemaal niets”. Dat maakt dat Hans zo goed is in zijn werk’, vindt David. ‘Hij weet precies wat hij wel én wat hij niet kan en daarin kan hij zich goed beheersen.’ Precies dat “kleine” aspect zorgde voor de sterke vertrouwensband en voor langdurige relaties met klanten. Wat dat betreft vinden Severs en Breeman elkaar helemaal. ‘Een fusie is anders dan een overname’, vertelt David. ‘Je hebt te maken met twee culturen die samengaan en dat knettert weleens. Maar wat ons bindt, is onze gedeelde mentaliteit. We houden graag vast aan de persoonlijke sfeer en de lokale betrokkenheid. In Woerden hebben we bijvoorbeeld Willem Jan de Jong, die alle klanten kent. In Rotterdam-Noord is dat weer Johan van der Meijden, in Rotterdam-Zuid Aart Jan Witvliet en in Gouda Gert-Jan Mast.’

Nieuwste modellen
Bovendien hebben Rob, Jorik, David en Hans unaniem een rotsvast vertrouwen in het merk. Wat niet zo gek is, want op het gebied van milieuvriendelijk en duurzaam ondernemen spant de BMW Group al jaren de kroon. Volgens het klimaatakkoord moeten alle nieuwe modellen vanaf 2030 elektrisch zijn: een uitgangspunt waar de BMW Group zich zeker aan gaat houden, weet Rob. ‘Ze waren misschien niet de eerste die van alle modellen meteen een elektrische variant op de markt brachten, maar áls ze iets doen, doen ze het goed.’ Daarmee doelt hij op het gehele productieproces. Jorik: ‘Het gaat erom hoe de fabriek gerund wordt, met waterkracht en zonne-energie en natuurlijk gaat het om de auto zelf. Het leer bestaat deels uit gerecyclede petflessen en het dashboard is gemaakt van glas. Dat geldt niet voor alle modellen’, nuanceert hij, ‘maar wel voor velen.’ Over modellen gesproken: er komt uiteraard weer veel nieuws aan. Bijvoorbeeld de i4 in meerdere uitvoeringen, waaronder de M-variant. En de iX komt óók uit in M-variant. ‘Alles bij elkaar mooie ontwikkelingen, sluit Rob af. ‘Dat zorgt weer voor lekker veel dynamiek!’

InterviewTransport & AutobrancheAutodealerLopikerwaardWoerden