Veertien foodtrucks staan klaar voor een nieuw seizoen
De lente hangt in de lucht en het zonnetje breekt steeds vaker door. Voor partyverhuur- en cateringbedrijf Lumineux uit Nieuwegein betekent dit de start van het drukste seizoen van het jaar. Niet alleen qua particuliere bruiloften en feesten, maar ook op gebied van bedrijfsborrels, evenementen en bedrijfsfeesten. De zakelijke markt is voor Lumineux belangrijk, vertelt mede-eigenaar Mitchel Matters. Daarom past Lumineux het aanbod continu aan op de vraag. Zo ook het brede assortiment aan foodtrucks.
De foodtruck is niet meer weg te denken bij feesten en evenementen. ‘De trend is denk ik een jaar of vijf geleden begonnen’, vertelt Mitchel. ‘Het zijn altijd kleine bites, die je snel even weghapt. Streetfood dus, vaak uit wereldse keukens. Wij hebben veertien verschillende trucks staan, onder andere met gerechten uit het Midden-Oosten, maar ook Grieks, Italiaans, Amerikaans of Aziatisch. Binnen die verschillende keukens heb je een grote verscheidenheid aan gerechtjes. Zolang je het maar vanuit de hand kan eten. Het leuke is dat je met een foodtruck meteen een ongedwongen festivalgevoel creëert. Bovendien is er met een paar foodtrucks al snel voor ieder wat wils. Gemiddeld serveert een foodtruck vier gerechtjes, dus als je er drie hebt staan, kun je al uit twaalf gerechten kiezen. Ik denk dat het mede daarom populair is geworden.’
Festivals voor bedrijven
De foodtrucktrend die begon bij festivals en evenementen, sloeg snel over op bedrijfsfeesten, die hiermee hun eigen festivals creëren. ‘Wij hebben vooral in de periode mei tot september veel vraag naar dit soort feesten’, vertelt Mitchel. ‘Hoewel we in de decembermaand vaak nog een tweede piek hebben. We leveren niet alleen de catering, maar meestal ook de aankleding eromheen, zoals tenten en trendy zit- en stameubilair. Dat geeft ons de kans om in de winter alles te verpakken in een winters thema, met vuurkorven en marshmallows erbij, terwijl we in de zonnige periode voor een zomerse aankleding gaan. In coronatijd zagen we dat dit soort buitenfeestjes populairder werden. Zowel in de zomer als met kerst. Je was dan als bedrijf zekerder dat je feest door kon gaan. Voor ons was die vraag fijn, want daardoor konden wij in die tijd gewoon doorwerken. Niet zoals in een normaal jaar, maar het liep wel door. Nu staan we aan het begin van een nieuw normaal seizoen.’
vegan is’
Lunch cadeau
Niet alleen voor de grotere feesten worden de foodtrucks van Lumineux ingezet. ‘We zien steeds vaker dat bedrijven hun personeel willen belonen en dan kiezen voor een lekkere lunch’, vertelt Mitchel. ‘Dat doen we vanaf ongeveer vijftig man. We komen dan met een foodtruck naar het bedrijf en verwennen de medewerkers met een lekkere lunch op een afgesproken tijd. Meestal zijn we er een paar uurtjes eerder om alles voor te bereiden, zodat we met lunchtijd vlot kunnen uitserveren. Alles wat we maken wordt gemaakt in onze eigen productiekeuken in Nieuwegein. In de foodtruck maken mijn collega’s op locatie de gerechten verder af.’
Voedselveiligheid
‘Voedselveiligheid is voor ons een belangrijk thema’, vertelt Mitchel. ‘We werken uiteraard volgens HACCP, maar gaan daarnaast nog een stapje verder. Zo zijn we momenteel bezig met een certificering voor FSCC 22000, een internationale standaard voor voedselveiligheid, vergelijkbaar met ISO-certificeringen. Het is een redelijk strenge keuring, waar flink wat werk in gaat zitten. We zijn nu een paar maanden bezig en ik verwacht dat we deze zomer klaar zijn. Het meeste werk zit in het documenteren. Alles wat er mogelijk kan gebeuren leggen we vast en dat vraagt nu eenmaal veel denk- en schrijfwerk. Maar dat is het waard, want we zien het als een grote toegevoegde waarde voor ons bedrijf. Organisaties die met ons samenwerken kunnen we zo bewijzen dat alles goed geregeld is. Om diezelfde reden zijn we lid van verschillende brancheverenigingen en hebben wij bijvoorbeeld een officiële halal-certificering. Daarmee stralen we uit dat we een serieuze partij zijn om zaken mee te doen.’
Vega(n) catering
Wanneer we Mitchel vragen naar de laatste trend binnen zijn vakgebied, is hij er vrij snel uit. ‘We hebben veel meer vraag naar vegetarisch en vegan menu’s. Ik denk dat inmiddels een derde van wat we serveren vega of vegan is. Vooral bedrijven vragen ernaar, onder andere omdat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Soms is het een uitdaging, omdat we wel streetfood willen serveren dat past binnen de eetcultuur van het thema van de foodtruck. Dat is misschien nu even schakelen, maar er is genoeg lekkers te maken zonder vlees of vis. En voor wie dat niet wil, zijn er nog steeds de andere opties mét vlees of vis. Wij passen ons aan, om er voor iedereen een mooi feest van te maken.’