Een duurzame en milieubewuste opvolger bij Schadenet Winkel
‘Auto’s wassen met drinkwater, dat gaat er bij mij niet in’
Schadenet Winkel is binnen de regio sinds jaar en dag dé aangewezen plek voor schade- en glasherstel voor de particuliere en zakelijke klant. Vijf jaar geleden nam Tom Winkel op 29-jarige leeftijd het autoschadebedrijf van zijn vader over. Zijn vrouw Sandy staat hem als zijn rechterhand met raad en daad bij. De twee ondernemers mogen grote bedrijven zoals Jumbo en Arval tot hun klantenkring rekenen. Hoe Tom en Sandy het bedrijf op duurzame wijze de toekomst in leiden? Dit is hun verhaal.
‘Mijn opa nam het fruitbedrijf van zijn vader over, in Houten. In zijn vrije tijd was hij veel met auto’s bezig’, trapt Tom af. ‘In 1958 heeft hij het fruitbedrijf verkocht en is hij een werkplaatsje voor schadeherstel gestart, achter het huis. Na doorgemaakte groei en twee verhuizingen nam mijn vader het bedrijf in 1988 over. In 2002 heeft hij het huidige pand laten bouwen, waar we in 2003 in zijn getrokken. En vervolgens heb ik het bedrijf in 2018 overgenomen.’
Het vak bij een ander leren
‘Het bedrijf staat op mijn naam’, vervolgt Tom. ‘Sandy staat mij in alles bij en werkt binnen het bedrijf onder meer aan de boekhouding, facturering en het personeel.’ Sandy: ‘Ik ben in Limburg geboren en woonde en werkte lange tijd in Brabant. In 2013 leerden wij elkaar kennen en eind 2014 zijn we gaan samenwonen in Houten. In 2018 ben ik Tom in het bedrijf gaan ondersteunen, toen hij het stokje overnam van zijn vader.’ Tom vervolgt: ‘Ik werkte al bij ons bedrijf sinds 2009. Daarvoor werkte ik vier jaar bij een ander schadebedrijf, tijdens mijn opleiding. Mijn vader wilde dat ik het vak eerst bij een ander leerde voordat ik “naar huis kwam”. Ik ben blij dat het zo gegaan is, want voor een werkgever werken is toch anders dan voor je vader. Zo zou ik het ook bij mijn kinderen doen.’
Losgelaten
Tom: ‘Na het moment van overname werden we losgelaten. Mijn vader vond het belangrijk dat wij vanaf die tijd de beslissingen gingen nemen. Dat was fijn, maar we waren niet altijd klaar voor de vraagstukken die op ons afkwamen. Gelukkig was mijn vader altijd op de achtergrond aanwezig voor advies. Vorig jaar zijn we in contact gekomen met Jan Bakker, een voormalig Schadenet-vestigingsmanager. Jan keek met een frisse blik naar ons bedrijf. Hij kreeg onze koers helder, vroeg waar we tegenaan liepen en hielp ons wat processen te stroomlijnen. Als we vragen hadden, konden we altijd een beroep op hem doen. Dat is heel prettig geweest. Jan heeft ruim een half jaar bij ons gelopen en komt nog eens in de maand terug, op zzp-basis.’
Familie
‘Het team van Schadenet Winkel is van oudsher een vaste club’, vertelt Sandy. ‘We hebben weinig verloop. Als familiebedrijf vinden we het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt. Een buitenstaander ziet niet dat Tom de directeur is. Hij loopt niet in driedelig pak rond. Een nieuwe medewerkster bedankte ons, omdat zij zich in de familie opgenomen voelt, en dan weet je dat het goed zit. Hier staan we voor, en dat willen we vasthouden.’ Tom vervolgt: ‘Sommige medewerkers lopen hier al meer dan dertig jaar rond. Het is echt een fijne, vaste club. Een medewerkster in de werkplaats heeft mijn luier nog verschoond!’ Lachend: ‘Daar herinnert ze me soms nog graag aan.’
Voorbereid op de toekomst
‘We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in opleidingen voor het personeel en nieuwe apparatuur’, vertelt Tom. ‘Dit alles om de steeds snellere en complexere ontwikkeling van nieuwe auto’s bij te houden. Sinds 2022 zijn ADAS-systemen (voor rijhulp) bijvoorbeeld verplicht op alle nieuwe auto’s binnen de EU. Onze klantenkring bestaat zoal uit leasemaatschappijen en verzekeraars. Daardoor werken wij vaak met de nieuwste auto’s. Het gevolg daarvan is dat we steeds vaker werk hebben aan ADAS-systemen. Hiervoor hebben we recent uitlijnapparatuur en een uitlijnbrug aangeschaft. Een logisch gevolg daarvan was dat we ook bandenapparatuur gingen aankopen, waardoor we meer werkzaamheden intern kunnen houden.’
Milieubewust en duurzaam
Tom: ‘Op het dak liggen ruim tweehonderd zonnepanelen, we zijn volledig overgestapt op ledverlichting en het kantoor draait op een warmtepomp. Twee jaar geleden waren we behoorlijk revolutionair met ons nieuwe laksysteem, waarbij de auto stofdroog is na twintig minuten drogen op kamertemperatuur. Dit verbruikt veel minder gas en werkt efficiënter. Ter vergelijking: bij het oude laksysteem moest de auto drie kwartier drogen op 65 graden. Ons doel voor de tweede helft van 2023 is de wasstraat op regenwater te laten draaien. Auto’s wassen met drinkwater, dat gaat er bij mij echt niet in. Qua rendement is het misschien niet de meest logische investering, maar deze verspilling doet ons pijn.’ Sandy, tot slot: ‘Een autobedrijf milieubewust maken is niet makkelijk, maar wij maken ons daar hard voor.’