75 jaar Unicum
‘Mooie bedrijfskleding is het visitekaartje van de klant, en die van ons’
Rijdend door een gezellig straatje in Hagestein is het bordje ‘UNICUM’ het enige dat wijst op de aanwezigheid van een bedrijfspand. Aan de buitenkant van de statige, witte boerderij is niet te zien dat de enige specialist in bedrijfskleding in de regio Vijfheerenlanden hier huist. En het is feest, want dit jaar bestaat Unicum 75 jaar.
Ameide, 1948. Hermanus Pek start zijn bedrijf Unicum, dat één soort zeep verkoopt. Hij maakt deze garagezeep zelf, met een hele grote ketel, roerijzer en een doseerschepje. Na zijn dood in 1968 neemt zoon Herman het bedrijf over. Zijn zus Jannie doet de boekhouding. Herman breidt Unicum uit met andere soorten zeep, wc- en handdoekenpapier, ontvetters en absorptiekorrels voor werkplaatsen. In 2006 neemt de derde generatie het stokje over. De schoonzoon van Jannie, John Hol, ontfermt zich over de reinigingsmiddeltak. Hij breidt verder uit en na enkele jaren verhuist het groeiende bedrijf naar Hagestein. In 2010 komt Petra Hol, de vrouw van John en dochter van Jannie, in het bedrijf. Zij lanceert in 2012 Unicum Bedrijfskleding, dat uitgroeit tot één van de grootste pijlers binnen het bedrijf.
Trots op 75 jaar Unicum
‘Hoe kunnen we dichtbij onze klanten staan? Hoe kunnen we het elke dag weer beter doen? Hoe zorgen we dat we aandacht houden voor het milieu en onze processen hierop inrichten? En hoe kan bijvoorbeeld bedrijfskleding daadwerkelijk de uitstraling van onze klanten versterken? Al deze en vele andere vragen houden ons dagelijks bezig’, vertelt John.
Petra vult aan: ‘Natuurlijk zijn we trots. Trots op 75 jaar Unicum. Het regionale karakter wat opa al had hebben we behouden en zijn gevoel voor dienstverlening en service zit in ons bloed. We zorgen voor onze klanten en onze medewerkers en we dragen via sponsoring en donaties een steentje bij aan de diverse lokale verenigingen, goede doelen en lokale projecten.’
Petra vervolgt: ‘Ik vind het stoer dat wij de derde generatie zijn. Je hoort weleens dat die generatie het bedrijf “om zeep” helpt. Daarom zijn wij er extra op gebrand om het bedrijf nog verder te brengen. Dat lukt ons gelukkig goed. John richt zich op de hygiënemiddelen en ik op de bedrijfskleding. We zijn een goed team en vullen elkaar perfect aan.’
Ondernemer van het jaar
John: ‘In 2016 werden we tijdens het Business Event Vijfheerenlanden beloond met de award voor “Ondernemer van het Jaar” in de categorie MKB en detailhandel. We bogen ons over onderwerpen als visie, missie, toekomst en duurzaamheid. Dat heeft ons veel goeds gebracht, waaronder een gezonde groei.’ Petra: ‘Inmiddels groeien we bijna uit ons jasje. Er komt een punt waarop we ergens anders een grotere ruimte moeten zoeken. Maar we houden zo van de sfeer hier. Iedereen die binnenkomt zegt dat ze dit niet verwachten; de showroom, de werkruimte, daar is vanaf de buitenkant niets van te zien. Ons pand voelt huiselijk, en dat is hoe we het willen hebben.’
Verantwoordelijk voor onze omgeving
Petra: ‘We leven niet alleen om te werken. We willen ook graag genieten van alles om ons heen. Zorg en respect voor onze omgeving vinden we belangrijk, dat zit in ons DNA. We willen het milieu zo min mogelijk belasten. Dat zijn wij verplicht aan toekomstige generaties. We werken dan ook alleen samen met leveranciers die op een milieuvriendelijke en ethisch verantwoorde manier produceren. Wij geloven in langdurige samenwerkingen en zijn aangesloten bij diverse netwerkverenigingen om zo met andere ondernemers een brede dienstverlening in de regio te kunnen bieden.’
Visitekaartje
‘Klanten kunnen bij ons terecht voor bedrijfskleding, sportswear, veiligheidsschoenen, persoonlijke beschermingsmiddelen en hygiëne- en reinigingsproducten’, zegt John. ‘Maar bovenal willen we graag de partner zijn die met de klant meedenkt, die helpt en adviseert bij het maken van de juiste keuzes. Dit alles doen we niet alleen, maar met een gepassioneerd team dat dagelijks voor de klanten klaarstaat.’
Petra, tenslotte: ‘We zijn geen winkel, maar een showroom. Deze hangt vol met kwaliteitsmerken bedrijfskleding. Klanten kunnen hier in alle rust een pakket uitkiezen voor de werknemers. Wij nemen daar alle tijd voor. We adviseren en realiseren ook de bedrukkingen of borduringen voor op de kleding. Mooie bedrijfskleding is het visitekaartje van de klant, en uiteindelijk ook die van ons. Het moet gewoon kloppen.’