fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Nieuw horecabeleid van kracht: balans als basis

Sturen op hoofdlijnen, horeca-aanbod verdeeld over de stad en randvoorwaarden voor afhaal en bezorging. Het zijn de hoofdlijnen uit het nieuwe omgevingsprogramma horeca van de gemeente Nieuwegein, dat afgelopen zomer gepresenteerd werd. En daar was het ook tijd voor, want het oude beleid stamde nog uit 1992, toen er slechts achttien horecazaken in de stad waren. Inmiddels zijn dat er ruim honderd en maakt de horeca een essentieel onderdeel uit van de stad, bijvoorbeeld in City. En er is ruimte voor meer.

Ondernemer Ilse Roelofsen is eigenaar van twee Bagels & Beans lunchrooms, in het Utrechtse Leidsche Rijn en op het marktplein in het hart van Cityplaza (City) in Nieuwegein. Ze heeft daar een riant terras en ook de binnenkant is ruim. Het is er bijzonder verzorgd en knus, een fijne plek voor veel winkelend publiek. ‘We struikelen hier vaak over de tassen’, lacht Ilse. ‘Mensen komen hier om een pauze te nemen van het shoppen. Sommige mensen komen wel drie keer per dag. Met de lunch zitten we eigenlijk altijd vol.’

Meedenkavonden én Swipocratie

De franchise-onderneming van Ilse is één van de bruisende zaken die zorgt voor levendigheid in de stad. Maar er is meer nodig én mogelijk, wat betreft de gemeente. Daarom ging het aan de slag met een nieuw horecabeleid. Het doel? Een aantrekkelijk en gevarieerd aanbod, logisch verspreid over de stad, als uitnodigende ontmoetingsplekken voor inwoners en bezoekers.

In aanloop naar de lancering van het beleid (omgevingsprogramma) organiseerde de gemeente eind 2022 en in maart 2023 meedenkavonden voor onder andere bewoners, ondernemers, pandeigenaren en belangenverenigingen zoals Koninklijke Horeca Nederland, om invulling te geven aan het beleid. ‘We gingen tijdens deze avonden in gesprek over wat de horeca voor iedereen betekent en wat we kunnen doen om het nog leuker te maken in de stad’, vertelt Willie van Dam, adviseur Economische Zaken bij de gemeente Nieuwegein. Om inzicht te krijgen in de mening van de jongeren maakte de gemeente gebruik van Swipocratie, een digitale peiling waarmee je binnen enkele minuten je reactie geeft op vragen en stellingen. ‘De respons hierop was hoger dan verwacht, veel jongeren hebben hun mening gegeven.’

Wat met name naar voren kwam tijdens de bijeenkomsten is dat Nieuwegeiners reuring en gezelligheid missen in de stad. Velen wijken, met name in de avond en nacht, uit naar IJsselstein of Utrecht, terwijl ze liever in eigen stad zouden blijven. Daarnaast wordt het aanbod eenzijdig en niet bijzonder genoemd. ‘Wat mij opviel’, zegt Ilse, die uiteraard ook aanwezig was tijdens deze avonden, ‘is dat bewoners het gevoel hebben dat het horeca-aanbod uit veel grote ketens bestaat. Het werd ook door een aanwezige over mijn zaak gezegd. Dat is wel grappig, want we zijn een op zichzelf staand concept en juist heel erg bezig met het invullen van lokale behoeftes. Maar dat wordt dus niet door iedereen zo ervaren. Dat is voor de gemeente waardevolle input om mee te nemen.’

In gesprek gaan

De aanwezige ondernemers gaven vooral te kennen ruimte te willen krijgen om te kunnen ondernemen. De horeca is een dynamische en trendgevoelige markt en ondernemers willen hier zonder al te veel inmenging van de gemeente op in kunnen springen. ‘We hebben als ondernemers ook aangegeven dat het ons prettig lijkt om eens per jaar bij elkaar te komen’, aldus Ilse. ‘Gewoon om even te praten over hoe het gaat en waar we tegenaan lopen. Daar kunnen dan ook weer mooie ideeën uit ontstaan.’ Willie vult aan: ‘Ik denk dat dat zeker goed is. Eén van de speerpunten van het nieuwe beleid is om constant in gesprek te gaan over de wensen van alle betrokkenen en de stad op die manier zo aantrekkelijk mogelijk te maken.’

Kortom, de bestaande horeca in Nieuwegein is goed, maar het mag bruisender en diverser. ‘Onze stad telt bijna 66.000 inwoners en die hebben allemaal in meer of mindere mate behoefte aan fijne horecazaken waar ze terecht kunnen’, aldus Willie. ‘Of het nou voor een ontbijtje, een gezellig diner of glaasje bier is, er is behoefte aan gezelligheid. City is een grote naam aan het worden in de regio, er komen ook steeds meer mensen van buiten de stad shoppen in Nieuwegein. Je maakt het centrum nog aantrekkelijker met een goed horeca-aanbod, met fijne concepten zoals dat van Ilse.’ Ilse zelf sluit niet uit dat ze ooit nog een horeca-onderneming zal starten, en dan wellicht in de avond. ‘Ik heb zelf altijd in de avondhoreca gewerkt en dat vind ik toch wel een hele fijne dynamiek. Dus ik zie mezelf ooit nog wel zoiets beginnen. Nieuwegein kan alleen nog maar leuker worden!’

Wethouder Ellie Eggengoor

‘Horeca vervult binnen onze samenleving een belangrijke maatschappelijke en economische functie. Het zorg voor ontmoeting tussen mensen en draagt bij aan beleving en ontspanning. Horeca draagt verder bij aan de levendigheid en de uitstraling van Nieuwegein en is een belangrijke werkgever in de stad. Door met een blanco vel te beginnen was het aan de stad om de inhoud van het horecabeleid te bepalen. Daarbij is extra aandacht uitgegaan naar het betrekken van jongeren. En de samenwerking tussen partijen om veiligheid, duurzaamheid en gezondheid te bevorderen. Ook waren kaders nodig voor de ruimtelijke spreiding van horeca en de eindtijden bij vergunningen. We zijn trots op hoe het proces verlopen is en vertrouwen erop dat het nieuwe beleid de stad ten goede gaat komen.’

Voor meer informatie en inhoudelijke details
over het omgevingsprogramma horeca:

www.ikbennieuwegein.nl/nieuwhorecabeleid

OntwikkelingenDienstverleningLekstroom