fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Back to school? Daar zitten we middenin, want we willen meebewegen met nieuwe ontwikkelingen’

Back to school is voor zonnepanelenspecialist NewSolar urgenter dan ooit. De steeds complexere energietransitie, nieuwe oplossingen die zich aandienen én de noodzaak om veilig te kunnen blijven werken, maken dat ondernemer Jasper Klein en zijn team alles op alles zetten om mee te bewegen. Terug de schoolbanken in hoort daar ook bij.

Neem ons eens mee in jullie snel bewegende wereld.
Hoe ziet die er momenteel uit?

‘Ons vak wordt steeds complexer. Er komen meerdere uitdagingen samen binnen de energietransitie. Dat vraagt om nieuwe kennis en vaardigheden, van de overheid tot onze monteurs. Kijk, elektrotechniek kun je leren. Schakelaartjes maken en draadjes trekken. Maar ons vak behelst inmiddels meer dan dat. Het gaat om energiemanagement, om de transitie waar we middenin zitten. We moeten steeds meer nadenken: wat bieden wij als bedrijf aan? Hoe zorgen wij dat we meegaan met wat de maatschappij nodig heeft? En dan is het de vraag: hoe trainen we onze monteurs daarin? Elektrotechniek kun je op school leren, maar een opleiding tot specialist in zonne-energie is er niet.’

Wat is een voorbeeld van een actueel vraagstuk waar jullie tegenaan lopen?

‘De overspanningsproblematiek op het net is een groot knelpunt. Bij mooi weer, met veel zon en wat wind, is er veel energie over. Die gaat nergens heen, maar loopt op tot in de kabel in je hoofdaansluiting thuis. Het voltage loopt steeds verder op en daar is het net niet op bedacht. In de afgelopen periode hebben veel klanten ons gebeld en gemaild: onze omvormer valt uit als de zon schijnt, hoe kan dat? Hebben jullie een fout gemaakt? Wij kunnen er niet zoveel aan doen, behalve klanten en personeel voorlichten waarom en hoe dit gebeurt. Vanaf de hoofdaansluiting kunnen we wel een aantal dingen doen: een dikkere en niet te lange kabel aanleggen en de zonnepanelen meer oost-west plaatsen voor een betere verdeling. Daar houden we rekening mee bij de installatie.’

Welke nieuwe oplossingen en technieken zijn in aantocht?

‘De thuisbatterij voor zelf opgewekte energie is in opkomst. In België bestond daar al een subsidie voor. Stel dat de Nederlandse overheid besluit dat voorbeeld te volgen, dan komt er veel vraag naar de installatie van thuisbatterijen. Dat is weer een andere tak van sport. En hoe gaan we als adviseur een generieke oplossing vertalen naar een persoonlijke? Dat doen we nu ook met zonnepanelen. Dan moeten we dus vragen meenemen als: hoeveel energie wil je opslaan? Wanneer verbruik je het? En wat voor energiecontract zit eraan vast? Los daarvan: wat als er storingen komen? Dat moet ook opgepakt worden. Wij moeten ervoor zorgen dat onze mensen getraind zijn om batterijen te plaatsen, maar ook onze binnendienst moet er klaar voor zijn. Er staat ons behoorlijk wat te wachten. Ik kijk ernaar uit, maar het levert nu even hoofdbrekens op.’

‘Elektrotechniek kun je op school leren, maar een opleiding tot specialist in zonne-energie is er niet’

Hoe bereid je je organisatie voor?

‘Dat is een zoektocht waar we druk mee bezig zijn. Zonnepanelen plaatsen is heel praktisch. Maar als er straks softwarematig een bug zit in een installatie, of een parameter slaat verkeerd uit, zie daar maar eens uit te komen. Dat vergt nieuwe kennis en vaardigheden. We zijn bezig met de vraag: hoe zorgen we ervoor dat we dit in hapklare brokjes aanreiken en dat het blijft hangen? Bouw ik het voor? Bieden we een trainingsprogramma in een app aan zodat monteurs zelf hun certificaat kunnen behalen?’

Klinkt als back to school.

‘Dat is het zeker, we zitten er middenin. De eerste aanzet is een digitaal leerplatform dat we ontwikkelen. Dat is begonnen als tool om mensen te werven, maar als je ze werft wil je dat ze bepaalde kwaliteiten hebben. We kijken hoe we in dit platform nieuwe leerdoelen specifieker en laagdrempeliger kunnen maken.’

Is dit vraagstuk momenteel de grootste
uitdaging?

‘Absoluut. Omdat we zo specifiek in de branche van installatietechniek zitten, missen we weleens de aansluiting met opleidingen. Daarom gaan we meer samenwerken met onderwijsinstellingen. Om stagiairs aan te trekken, maar ook om vanuit de praktijk aan te geven wat er speelt. Wat ook een uitdaging is: als monteurs de nieuwe kennis hebben opgedaan, moeten ze die ook veilig in de praktijk kunnen brengen. Dat is complexer geworden door de opkomst van specifiekere daken, zoals meerdere dakvlakken, hoge en steile daken, kleine vierkantjes. Daar moeten we zelf een plan voor maken met een veiligheidsdeskundige, want die bestaan niet.’

Moet je zelf ook terug de schoolbanken in?

‘Haha, ik heb weer wat examens moeten doen, ja. Ik ben de diepte van elektrotechniek ingedoken om ons zegelrecht te waarborgen, zodat we op aanwijzing van netbeheerders zekeringen mogen blijven verwijderen en terugplaatsen. Heeft veel tijd gekost, maar was heel leuk. Ik kwam in een groepje vakgenoten terecht, dat is gezellig en leerzaam. Weer een netwerkje erbij en de docenten kwamen uit de praktijk. Ik heb voorbeelden voorbij horen komen waarmee we nooit van doen hebben, maar die wel impact hebben verderop in het netwerk. De hele keten kwam voorbij.’

Hoe zie je de toekomst van NewSolar?

‘Het bedrijf bestaat al sinds 2008 en in 2018 hebben wij het overgenomen van de vorige eigenaar. Maar niet met de gedachte om het na een tijdje weer te verkopen, een mooie boterham en klaar. Mensen verklaren me voor gek, die zeggen: ga lekker tien jaar werken en verkoop het bedrijf. Maar ik vind het mooi om verder te bouwen. Ik heb een zoon en een dochter, wellicht vinden zij het leuk om er ooit bij te komen. Op die manier kijk ik naar de toekomst van ons bedrijf.’

 

www.newsolar.nl

InterviewBouw & VastgoedInstallatietechniekEemvallei