‘Wij creëren bijzondere momenten op steeds grotere evenementen’
Het gaat hard met het Nijkerkse bedrijf Showdesign. Sijmen Hoekstra en zijn team creëren met licht, geluid en video bijzondere momenten op steeds grotere evenementen. De stip op de horizon is ambitieus: binnen anderhalf jaar met eigen mensen en middelen een knalshow neerzetten in de Ziggo Dome.
Het evenementenseizoen is in volle gang. En dat betekent volop werk voor Showdesign, dat elk weekend meerdere shows draait (meer dan 1.000 per jaar!). Door het hele land pakt het bedrijf met een riante hoeveelheid techniek en een flinke dosis creativiteit uit op festivals, bruiloften, bedrijfsfeesten — you name it.
Kleine greep uit die euforische tocht door festival- en evenementenland: onlangs verzorgde het inmiddels dertigkoppige team van Showdesign licht, geluid en video voor maar liefst drie (hoofd)podia van La Musica; een festival met 7.000 bezoekers. En tijdens Koningsdag deden ze datzelfde voor de podia op Vredenburg, Domplein en Mariaplaats, naast nog vijf andere shows verderop in het land.
Verbluffende shows
Voor de basis van dit groeiende succes moeten we terug naar de middelbareschooltijd van eigenaar Sijmen. In die periode draaide hij als dj op feesten en partijen. Zoals hij het zelf zegt: eerst op een groep 8-disco, daarna op een verjaardag van ome Ko en later kwamen de bruiloften.
‘Op een gegeven moment koop je dan wat boxen, een stereotoren en een mixertje’, vertelt Sijmen. ‘Vervolgens werd ik door het bedrijf L&G Support ingehuurd om op grotere partijen en bruiloften te draaien en op andere events de rol van geluidsman te vervullen. We hebben jaren samengewerkt. Daarna ben ik meer de creatieve kant opgegaan en ben ik shows gaan ontwikkelen, vanaf concept en creatie. L&G Support en ik kwamen later weer bij elkaar en daar is Showdesign uit voortgekomen.’
Hij vertelt het in een notendop, want de blik van Sijmen is vooral op de toekomst gericht. Anno 2023 is Showdesign een bedrijf dat verbluffende shows kan neerzetten, maar er ook voor kan zorgen dat artiesten of sprekers op podia volledig tot hun recht komen. ‘Daarvoor hebben we alle techniek, kennis en creativiteit in huis. Geef ons een podium, groot of klein, en we bedenken een gave invulling voor de show. We doen altijd wat we beloofd hebben en de opbouw verloopt ontspannen, omdat we weten wat we doen. Daarom is er ruimte voor dat beetje extra.’
Het zijn allemaal redenen waarom steeds meer evenementenorganisatoren, artiestenbureaus en bedrijven aankloppen bij Showdesign. Nog een aantal voorbeelden dan: ‘Voor RADIONL verzorgen we alle shows en bij voetbalvereniging Spakenburg doen we al jaren de techniek als er een feestje is. Verder werken we veel voor AVROTROS, FC Utrecht en verzorgen we licht en geluid als de coverband Suit Up! optreedt. We bouwen graag aan vaste relaties.’
Creating the moment
Kenmerkend voor de evenementen waaraan Showdesign bijdraagt? Sijmen wijst op het bedrijfscredo: “Creating the moment”. ‘Een kippenvelmoment. Op elk feest gebeurt iets bijzonders. Een dj die een speciale plaat draait, iemand die vanuit het publiek het podium op komt. Het is dan aan ons om ervoor te zorgen dat alles klopt. Dat er net een bepaalde lamp op schijnt, dat het geluid top is, dat de artiest even helemaal in the picture staat. Dat zijn de momenten waar we vanuit onze liefde voor het vak altijd scherp op zijn.’
Het zijn de momenten ook waar Sijmen het voor doet. ‘Ik vind het heerlijk om achterin een feesttent te staan, of juist in front of house van de mainstage van een festival of backstage bij een grote modeshow. Als je dan alles ziet samenkomen, het loopt zoals we hadden bedacht en iedereen lacht… Dat zijn momenten van totale euforie.’
Tegelijkertijd weet hij dan ook: hier komt weer meer werk uit voort. Aan de bak dus. ‘We beleven een groeispurt. Dat is mooi en pittig tegelijkertijd. Ik weet me gelukkig omringd door een sterke crew. Showdesign is de som van het team. Mensen werken graag voor ons en dat willen we graag zo houden. We draaien veel evenementen met een groeiend aantal eigen mensen. Samen met hen wil ik de volgende stappen zetten.’
Andere wereld
Het ideale toekomstplaatje heeft Sijmen scherp. ‘We willen graag naar een nieuwbouwlocatie in Nijkerk, op de huidige plek groeien we uit ons jasje. Verder investeren we veel in materialen. Dat gaat niet om twee of drie speakers, maar om dertig of veertig tegelijk. Het zijn soms spannende keuzes, maar daardoor kunnen we steeds grotere events doen. En nu we die doen, komen de aanvragen voor nog grotere events al binnen. Vroeger was een feesttent met 1.500 mensen heel groot, nu doen we een festival met 7.000 bezoekers. Uiteindelijk willen we naar de Ziggo Dome toe en daar een show neerzetten met eigen mensen en middelen.’
Het begin is er, al is er ook nog een weg te gaan. ‘Het is een andere wereld, met grotere producties en grotere artiesten. De eisen en wensen zijn anders. Wij halen de kennis die daarvoor nodig is nu in huis, zodat we er straks klaar voor zijn. We stoppen veel tijd in ontwikkeling en scholing. Nodigen docenten uit, doen cursussen. Het lijkt me heel gaaf én het is voor ons logisch om door te groeien, want in die wereld van grotere evenementen kun je nog creatiever zijn.’
Maar, zo haast Sijmen zich te zeggen: ‘Wij blijven ook doen wat we deden. De bruiloften, de personeelsfeesten, de beursstands. Die kunnen we volledig aankleden. Voor OnderNamen zijn we bijvoorbeeld vaste partner voor de businessevents. Dat hopen we nog lang te zijn. Ondertussen klimmen we steeds een beetje verder in de evenementenwereld.’