Elektrisch rijden als nieuwe standaard
Nu de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) een nieuwe standaard heeft gesteld voor duurzaamheidsverslaglegging voor bedrijven, wordt het verkleinen van je footprint en het maken van duurzame keuzes binnen je organisatie nog belangrijker. Verwacht wordt dat de duurzaamheidsverslaglegging vanaf volgend jaar definitief ingevoerd gaat worden. Voor wat betreft het wagenpark heeft dit met name betrekking op de registratie van de CO2 uitstoot en het verbruik van het wagenpark.
Gert Kooijman is CEO van Kooijman Autogroep en adviseert bedrijven om, vooruitlopend op EFRAG, nu alvast over te stappen op elektrisch rijden. ‘De tijden dat de actieradius en beschikbaarheid van nieuwe auto’s problematisch waren in het geval van elektrische auto’s, zijn grotendeels voorbij’, vertelt hij. ‘Modellen als de Kia EV6 en de nieuwe Toyota BZ4X zijn, afhankelijk van de uitvoering, binnen twee tot twaalf weken leverbaar. Ook de elektrische Toyotabussen, de Proace, krijgen we nog voldoende binnen de komende tijd.’
De actieradius van zowel de Kia EV6 als ook van de Toyota BZ4X ligt inmiddels al boven de vijfhonderd kilometer op één volle accu. Al is dat uiteraard wel afhankelijk van meerdere factoren, zoals je rijstijl en de weersomstandigheden waarin je rijdt.
Ruime voorraad elektrische
auto’s
Met het oog op de toenemende vraag naar elektrisch rijden heeft Kooijman ruim ingekocht. ‘Door slim in te kopen, kunnen we snel leveren.’ Snelheid is waar het bedrijf om bekendstaat. ‘Wij beschikken over een eigen magazijn om onderdelen snel te kunnen vervangen als dat nodig is. Dat zijn onze klanten van ons gewend. Het is onze missie om de beste mobiliteitspartner van Nederland te zijn.’
En dat merk je onder andere aan het level van ontzorgen als het gaat over wagenparkbeheer. ‘We kunnen bedrijven hierin compleet ondersteunen’, vertelt Gert enthousiast verder. ‘Beheer, onderhoud, verzekeren, 24/7 pechhulp, schadeherstel, vervangend vervoer, het voorzien van managementinformatie; We kunnen alles uit handen nemen. We bieden daarnaast zelf lease aan, ook financial lease.’
Aangezien iedere organisatie anders is, biedt Kooijman maatwerk. Gert: ‘Of we nu twee of driehonderd auto’s tegelijkertijd afleveren; het proces is altijd afgestemd op de vraag vanuit onze klant. Ik werk met een deskundig en getraind team dat het proces tot in de puntjes managet. Als bedrijf hebben we korte lijnen en je hebt één aanspreekpunt waar je met alle vragen terecht kunt. Dat werkt wel zo makkelijk.’
Kooijman regelt alles onder één dak. ‘We hebben alles zelf in huis om onze klanten te ontzorgen. Of het nu gaat over belettering, beveiliging, voertuigvolgsysteem of schadereparatie.’