‘Om de nieuwe generatie een kans te geven, moet de oude een stap opzij zetten’
DDM, specialist in demontage, relocatie, sloop en asbestverwijdering, begon ooit klein, maar is inmiddels een nationaal en internationaal opererend bedrijf met vestigingen in vijf verschillende landen. Eigenaar Theo Velis heeft er echter altijd alles aan gedaan om een familiair gevoel te behouden. ‘Cultuur en familiegevoel liggen hier dicht bij elkaar.’
Voor dit artikel hadden we met alle liefde een tekstschrijver langs gestuurd, maar Theo klom liever zelf in de pen om iets over dit onderwerp te schrijven. En wat komt er nou meer uit het hart dan een verhaal van de ondernemer zelf?
‘Een familiebedrijf wordt geboren en wordt door de mensen groot en gezond gemaakt’, zo begint Theo zijn verhaal. ‘Dat is de kracht en de identiteit van familiebedrijven. Vroeger was het “gewoon” dat de kinderen en familie in een bedrijf gingen werken. In deze tijd is dat niet meer vanzelfsprekend, eenieder volgt zijn eigen weg. Dat is goed. Het haalt bij de kinderen en familie de druk van “moeten” weg. DDM is een familiebedrijf. Velen die bij ons werken voelen als familie. We doen het met elkaar, hebben dezelfde normen en waarden. Dit geeft een “wij- gevoel”. Maar het begint met plezier in je werk. Heb je er zin in? Heb je interesse? Pas je in de cultuur? Dan hoor je bij ons thuis. Cultuur en familiegevoel liggen bij ons dicht bij elkaar.’
Geschiedenis
Zelf ben ik in 1990 begonnen, met twee kruiwagens en drie scheppen. Ik kwam bij een mooi bedrijf vandaan. Echter, we kregen een verschil in inzicht. Toen heb ik besloten dat het tijd was om te gaan, om voor mezelf te beginnen. En dat kan je niet alleen! Daar heb je goede collega’s voor nodig, maar ook klanten die je vertrouwen en collega-bedrijven die respect voor je hebben. Het starten is eigenlijk het makkelijkst, want je hebt immers niets te verliezen. Maar wanneer je een basis hebt, is de opbouw niet makkelijk. Je moet werk hebben, klanten zoeken en dan heb je geld nodig om het project te kunnen voorfinancieren. Moet je investeren in nieuw materieel? Dan heb je de bank weer nodig. Moet het werk uitgevoerd worden? Dan heb je goede medewerkers nodig. Is het werk klaar? Dan moet je weer nieuwe opdrachten zoeken. Dit proces blijft zich herhalen. Een balans hierin vinden, is niet makkelijk.’
‘We hebben nu een omzet van circa 35 miljoen euro en voeren projecten uit over de hele wereld. Op dit moment zijn we bezig in Nederland, België, Duitsland, Gibraltar, Filipijnen, Saudi- Arabië en Maleisië. We werken voor bijna alle bedrijven uit de chemische én petrochemische industrie, farmaceutische industrie, energiebedrijven, Rijkswaterstaat, enzovoorts. We hebben nu veel klanten die de weg naar ons hebben gevonden om samen mooie, gecompliceerde projecten uit te voeren. En dat maakt het leven een stuk aangenamer.’
Cultuur
‘Bij DDM werken momenteel circa 150 medewerkers, waarvan ongeveer honderd bijna altijd de hele week, en soms nog langer, van huis zijn. De jongens die in de Filipijnen werken blijven daar zes weken en gaan dan tien dagen naar huis. Je bent niet alleen met elkaar aan het werk, maar moet ook de avonden met elkaar invullen. Je moet daarom wel bij elkaar passen. Je moet je kunnen vinden in de cultuur van DDM, dat past of past niet. Wij hebben te maken met hoge veiligheidseisen en projecten met een zware discipline. We werken in verschillende landen en regio’s die ook hun eigen cultuur hebben. Om deze reden is cultuur voor ons belangrijk en die respecteren we te allen tijde.’
Bedrijfsopvolging
‘Bedrijfsopvolging is een lastig verhaal, maar de meerderheid van de aandelen blijft in de familie. Wij zijn bezig met een “Management Buy Out”. Op deze manier blijft DDM in “familiebezit”. Ik heb veel vertrouwen in het management en in de jonge generatie bij ons. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen: de tijd is veranderd en daar word ik door ingehaald. Om de jonge, nieuwe generatie een kans te geven, moet de oude een stap opzij zetten. We moeten wel onze identiteit en cultuur bewaken, dat is onze kracht.’
‘DDM heeft mij veel en overal gebracht. Dit heb ik te danken aan heel DDM. Daarom is voor mij stoppen moeilijker dan een bedrijf opstarten. Maar ik ben ervan overtuigd dat onze jonge generatie er zeker nog meer van gaat maken.’