‘exclusiviteit is wat ons onderscheidt’
Al 33 jaar zit hij in de business maar voor John Bijvoet start het ondernemerschap pas echt als hij 22 jaar geleden een verf- en behangwinkel overneemt in de binnenstad van IJsselstein. Van het centrum wordt verhuisd naar het bedrijventerrein in IJsselstein waarna in 2020 een tweede verhuizing volgt, naar het huidige pand op de Linnaeusweg 10. Met een winkel, showroom en voldoende ruimte voor voorraad kan zowel de particuliere als de zakelijke klant bij Bijvoet Verf & Behang terecht. En onderscheiden? Dat doet deze speciaalzaak door de niches in de markt op te zoeken met kwaliteitsproducten en een aanbod van exclusieve merken. Met als paradepaardjes van dit moment een aanbod in Engelse merken in verf en behang die bekend staan om hun authentieke designs en niet na te maken kleuren.
Hotelchique is het codewoord
Bij Bijvoet zien ze de afgelopen jaren een verschuiving in de markt. John: ‘Mensen willen mooie dingen maken en zijn bereid daar meer aan te besteden. Waar men vroeger een rol behang kocht voor 19,95 euro en er twintig meenam om het hele huis mee te beplakken, is het tegenwoordig veel meer pimpen. Bijvoorbeeld een wand of gedeelte van de woning die bijzonder wordt ingericht. Dan is de prijs ondergeschikt. Dat betekent niet dat alles duur is, wij kunnen nog steeds voor ieder budget leveren. Maar we maken bewust de keus voor bijzondere, exclusieve behangmerken zoals Arte, Elitis, Cole & Son of HookedOnWalls. Die exclusiviteit is wat ons onderscheidt.’
Engelse exclusiviteit
‘Hetzelfde geldt voor de exclusieve verven als Farrow & Ball, Little Greene en Paint & Paper Library. Natuurlijk vind je bij ons nog steeds de traditionele merken als Sikkens, Sigma en Wijzonol. Maar we onderscheiden ons van de massa met de Engelse merken verf die we exclusief in de regio aanbieden. Deze merken zijn ontzettend goed in het ontwikkelen van authentieke kleuren, vertaald van Engelse landhuizen naar nieuwe tinten van kwalitatief hele goede verf’, aldus John.
Ouderwets speciaal
Op de vraag wat Bijvoet anders maakt dan de concurrent antwoordt John als volgt: ‘Wat wij doen is inmiddels redelijk uniek. Vroeger had je in elk dorp wel een verfspeciaalzaak. Veel daarvan hebben hun aanbod met de tijd uitgebreid in bijvoorbeeld wooninrichting. Die doen nog wel verf en behang, maar lang niet zo uitgebreid als dat wij dat doen. Toen wij startten zaten we op het niveau van de bouwmarkten. Maar daarmee ga je niet winnen en je niet onderscheiden. Ik wilde niet mee in die prijsvechterij. Wij hebben de keus gemaakt voor exclusieve merken en wisten die ook binnen te halen, want ook dat is niet vanzelfsprekend. Wij zijn nog een echte ouderwetse verf- en behangspeciaalzaak. Daar vind je er geen twintig meer van in Nederland.’
Prijs per m2
Natuurlijk vragen we John naar mogelijke vooroordelen die heersen in zijn markt. Want kies je voor prijs, dan ga je niet naar de speciaalzaak, toch? John weerlegt het direct: ‘Het stigma is dat speciaalzaken duur zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Dat is ook gewoon niet zo. Want koop je een mindere kwaliteit verf dan moet je misschien wel vier keer schilderen om het mooi te krijgen. Ik durf te zeggen dat als je een heel huis gaat schilderen, je bij ons zeker niet duurder uit bent. Goede verf heeft een hoger rendement. Steeds meer klanten begrijpen dat gelukkig.’
Bijvoet begint waar de bouwmarkt eindigt
‘Van onze klanten is nog steeds zeventig procent particulier. Die helpen we met kleur en designadvies. Maar ook de zakelijke markt vindt de weg naar Bijvoet vanwege ons aanbod van professionele merken. Waar de bouwmarkt eindigt, daar beginnen wij. Dat zit hem in de kwaliteit van onze merken. Bij de Bouwmarkt kom je voor “doe het zelf”-kwaliteit, bij ons kom je voor professionele kwaliteit waar schilders, aannemers maar ook de stylisten en interieuradviseurs mee werken.’
De toekomst
Na het familiebedrijf 22 jaar samen met zijn vrouw Claudia te hebben gerund, heeft zoon Mees sinds drie jaar ook zijn intrede gedaan in het bedrijf. Reden genoeg om John te vragen naar de toekomst van zijn familiebedrijf. John: ‘Claudia regelt alles achter de schermen, ik ervoor. Mijn middelste zoon van twintig jaar komt langzaam maar zeker ook steeds meer in de zaak en is graag met klanten bezig. Ook onze jongste zoon David, nu bezig met zijn opleiding Retail Management, heeft in de toekomst waarschijnlijk interesse. Dat het bedrijf binnen de familie blijft, hoeft van mij niet. Maar het is wel heel erg leuk om nu te merken dat twee zoons toch interesse hebben. Door te kiezen voor exclusiviteit zie ik toekomst voor ons soort winkels. Die specialisatie, dat loont.’