fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'Passie en een luisterend oor zijn erg belangrijk in mijn vakgebied'

Edgar Nijdam van Edgar N. Experience Tailoring uit Driebergen-Rijsenburg zorgt dat mannen met hun kleding een onweerstaanbare eerste indruk maken zonder ook maar één woord te zeggen. Al 25 jaar werkt Edgar vanuit zijn hart en met veel passie. Het kwam hem alleen niet aanwaaien. ‘Ik ben in mezelf gaan investeren, in plaats van in mijn winkel.’

Met een ferme handdruk en – hoe kan het ook anders – in een stijlvol maatpak begroet Edgar Nijdam ons in zijn fraai geoutilleerde pand aan de Hoofdstraat 124 in Driebergen-
Rijsenburg. De eigenaar van de winkel in maatkleding voor mannen laat weten dat het thema van dit nummer, “vanuit het hart”, hem aanspreekt. ‘Ik werk dagelijks vanuit mijn hart’, steekt Edgar van wal. ‘Passie en een luisterend oor zijn erg belangrijk in mijn vakgebied. Ik doe dit met veel plezier.’

Edgar helpt mannen aan een op maat gemaakte, stijlvolle garderobe. Het begon met maatpakken, jasjes en shirts, later kwamen daar jassen, polo’s, jeans, chinos, 5-pockets, schoenen en sneakers bij en sinds kort verzorgt Edgar ook knitwear op maat. Kortom, een totaalplaatje van formele en informele kleding. Edgar heeft een grote, vaste klantenkring opgebouwd. Deze bestaat vooral uit ondernemers, directeuren, CEO’s en bruidegoms die zich stijlvol willen kleden. ‘Met de kleding die je draagt, geef je een boodschap af en vertel je een verhaal. Mijn clientèle begrijpt dit als geen ander en investeert hier graag in. Ik zeg vaak: “ik verkoop een pakketje energie en doe dit met veel positieve energie”.’

Waar Edgar ook veel energie van krijgt, is de door hem gelanceerde podcast “Pak van je hart” waarin hij kennis overbrengt en input krijgt die hij vervolgens weer kan delen met zijn clientèle. ‘De podcast heeft me beter leren luisteren en luisteren is in mijn vak heel belangrijk. Het gaat tenslotte om maatwerk. Ik heb de podcast Pak van je hart genoemd, omdat we die uitdrukking gebruiken als iets een grote opluchting is. Er is iets gebeurd, waardoor je leven anders is gaan lopen.’ 

‘ik verkoop een pakketje energie en doe dit met veel positieve energie’

RETAIL JAARPRIJS

Dat geldt ook voor Edgar. Hij zit al een kwart eeuw in Driebergen-Rijsenburg. Hij begon zijn winkel in 1998 en won al snel de Retail Jaarprijs. De buitenwereld zag hem als succesvol, maar als mens en ondernemer kreeg Edgar tegenslagen te verwerken. Zo gingen vier ramkraken hem niet in de koude kleren zitten. ‘Ik ben in die moeilijke periode in mezelf gaan investeren, in plaats van in mijn winkel. Via mijn netwerk ben ik diverse trainingen gaan volgen. In de coronaperiode deed ik dat opnieuw en investeerde ik in twee online trainingen, die niks met mijn mooie vak hebben te maken hadden, maar met persoonlijke ontwikkeling. Ik merk iedere keer weer dat dit me als mens sterker maakt. Ik ben meer gefocust en helderder en kan om die reden steeds betere beslissingen nemen in mijn leven.’

Edgar startte zijn bedrijf 25 jaar geleden uit passie, maar wat blijft daarvan over als er zaken als groei, cijfers en analyses om de hoek komen kijken? Verdwijnt die passie dan niet onbewust deels naar de achtergrond? ‘Dat hangt er vanaf welke keuzes je maakt in je ondernemerschap. Ik ben begonnen met een winkel waarvan ik dacht dat het mijn passie was, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik moest elk seizoen de merken inkopen, had iemand fulltime in dienst, veel administratie, er was altijd wat. Tijdens één van de trainingen leerde ik hoe belangrijk het is om je leven als ondernemer simpeler te maken.’

Edgar besloot te stoppen met alle topmerken, stapte over op maatkleding en ging zijn winkel alleen runnen. Hij werkt op afspraak, bepaalt zijn eigen agenda en steekt al zijn energie in maatwerk. ‘Daar word ik gelukkig van: iemand adviseren, inmeten en elkaar beter leren kennen. Ik ben een mensenmens. Wat ik nu doe, vind ik heerlijk. Op het moment dat je in jezelf investeert en nieuwe inzichten krijgt, kun je vanuit dat standpunt weer betere keuzes maken. Authenticiteit is voor mij heel belangrijk, ik doe geen kunstje. Ik voel mijn klanten aan, het gaat om aandacht, authenticiteit en stijl. Het gaat bij mij niet alleen om de kleding, maar ook de aandacht en tijd om oprechte interesse te tonen voor de persoonlijke situatie. Hoe gaat het met je? Wat doe je? Wat houd je bezig? Wat wil je bereiken met de kleding die je draagt? En er ook voor zorgen dat je het eenvoudig houdt voor je klanten.’

Omdat Edgar vanuit zijn hart werkt, tekende hij onlangs voor 25 jaar bij. Natuurlijk, dat is deels met een knipoog, want dan is hij bijna tachtig. ‘Als je van je werk houdt en het niet als werk ziet, dan is er toch niets mooier dan daar zo lang mogelijk mee door te gaan? Maatwerk leveren is veel mooier dan confectie: het is een bewuster proces dan kleding kopen in een winkel. Maatkleding zit mooier en beter, voelt lekkerder en geeft zelfvertrouwen. Als je jezelf als een cadeautje van het leven ziet, waarom zou je jezelf dan niet mooi verpakken? Dat meen ik uit de grond van mijn hart. Door iets meer aandacht te geven aan je kleding kan je als man meer bereiken in het leven.’

Wil jij ook graag een onweerstaanbare eerste indruk maken zonder ook maar één woord te zeggen en ben je nieuwsgierig naar de OnderNamen tailormade aanbieding voor ondernemers? Edgar heet je van harte welkom in zijn winkel te
Driebergen-Rijsenburg.

 

www.edgar-n.nl

OntwikkelingenRetail (groothandel)Utrecht